از برخورد نفتکش سانچی تا اشک‎های بی‌ امان +تصاویر

9:00 - 29 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۹۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
حادثه نفتکش سانچی که از برخورد با یک کشتی باری چینی در 158 مایلی سواحل شرقی چین در غروب شنبه شانزدهم دی ماه به وقوع پیوست به طور قطع یکی از غم انگیزترین حوادث در صنعت دریانوردی کشورمان بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، حادثه نفتکش سانچی که از برخورد با یک کشتی باری چینی در 158 مایلی سواحل شرقی چین در غروب شنبه شانزدهم دی ماه به وقوع پیوست خبری تکان دهنده بود، اتفاقی که به دلیل انفجارهای پس از آن و حمل 136 هزار تن میعانات گازی در نفتکش با درجه اشتعال بالا خطر حادثه را دو چندان کرد.

کسری نوری سخنگوی وزارت نفت در همان ساعات اولیه اعلام کرد: نفت‏‎کش آتش گرفته در سواحل شرقی چین متعلق به شرکت ملی نفتکش و در اجاره یک شرکت کره‌ای بوده است، همچنین وی خبر مفقود شدن 30 تن از ایرانی‌ها را تایید کرد.

 

نفتکش سانچی

پس از آن بود که روز یکشنبه هفدهم دی ماه  اسامی مفقودین این نفتکش در رسانه ها منتشر شد و محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در توضیح شرایط نفتکش خبر از گستردگی حریق در نفتکش و پیچیده بودن شرایط داد و در خصوص شرایط دریانوردان گفت: عملیات امداد رسانی انجام می‌شود ولی از وضعیت مفقود شدگان خبری در دست نیست.

در ادامه همان روز سیروس کیان‎ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران به عنوان یکی دیگر از مسئولین مربوطه و پاسخگو به این حادثه خبر از تشکیل کمیته ویژه اضطرار با حضور مدیران ارشد شرکت ملی نفتکش ایران در محل این شرکت در تهران داد و گفت: اطلاع‎رسانی‎های لازم به سازمان‎های ذیربط دریانوردی و امداد و نجات بین‎المللی انجام شده، همچنین مقامات دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان امداد و نجات شانگهای و شرکت‎هایSalvage ، هماهنگی‎های لازم را به منظور اعزام سریع کشتی‎های تجسس و نجات و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند. در کنار آن دو فروند از نفتکش‎های تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران عبوری از منطقه نیز سریعاً به منظور الحاق به تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.

 عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی در مورد پوشش بیمه نفتکش سانحه‌دیده ایران در آب‌های چین گفت: این نفتکش به ارزش 32 میلیون دلار بوده 70 درصد بیمه نامه نفتکش ایرانی موسوم به سانچی متعلق به یک شرکت بیمه نروژی و 30 درصد تحت پوشش شرکت‌های بیمه ایرانی است.

 پس از آن در روز دوشنیه هجدهم دی ماه بود که محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر از کشف پیکر یکی از 32 تن از اعضای نفتکش را داد و گفت: این پیکر دچار سوختگی بوده، پیدا شد و این جسد جهت شناسایی و تشخیص هویت به بندر شانگهای انتقال داده شده است.

در روز نوزدهم دی ماه هادی حق شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با از ادامه اطفا حریق خبر داد و گفت: یک هیات از سازمان بنادر به منطقه ای که کشتی دچار آتش سوزی شده اعزام شده‌اند.همچنین چینی ها فعالیتشان بیشتر شده و مرکز ام ار سی سی (مرکز نجات کشور) از کشورهایی که در نزدیکی نفتکش هستند درخواست کمک کرده و خوشبختانه کشتی شناور است و غرق نشده است.

در روز چهارم و در ادامه آتش سوزی‌ها معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با از کاهش شعله های آتش خبر داد و گفت: اگر انفجاری صورت نگیرد احتمال اینکه گروه‌های امداد و نجات وارد نفتکش شوند زیاد است.

در ادامه همان روز علیرضا ایروش سرکنسول ایران در شانگ‌های چین اعلام کرد: اولویت اول نجات جان خدمه کشتی است و طرف چینی در ابتدا خواهان خاموش کردن آتش و ایجاد ثبات و پس از آن به دنبال خدمه کشتی است.

ایروش تصریح کرد: در کشتی انفجارهای پی در پی در حال وقوع است به همین خاطر ریسک ورود به آن برای یافتن خدمه بالا است و چینی ها در شرایط فعلی حاضر به ورود کشتی نیستند.

وی در خصوص کمک کشتی ژاپنی گفت: صبح روز آینده کشتی ژاپنی برای کمک رسانی ملحق خواهد شد.

محسن بهرامی سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش در گفت‌وگو با در روز چهارشنبه صحبت‌هایی از همکاری نامناسب چینی‌ها در زمینه اطفا حریق کرد که گمانه‌زنی‌هایی در خصوص ترجیح به سوختن کامل محموله مواد سوختی با توجه به منطقه ماهیگیری آنها زده می شود.

روز پنج‌شنبه بیست و یکم دی ماه، در پنجمین روز از حادثه معاون دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی در گفت‌وگو با  از ادامه عملیات اطفاء حریق صحبت کرد و گفت: دومین آتشخوار ژاپنی در صحنه حضور پیدا کرده است.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد در صورتی که انفجار جدیدی نداشته باشیم احتمال خاموشی آتش وجود دارد.

جمعه و در ادامه آتش‌سوزی‌ها خبرهایی از انفجار مجددا نفتکش منتشر شد به گونه‌ای که کار اطفا حریق سخت تر از قبل ادامه داشت.همچنین معاون دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی در گفت‌وگو با از حرکت نفتکش آسیب دیده به سمت آب‌های ژاپن به دلیل شرایط آب وهوایی و بادهای منطقه‌ای و موج دریا خبر داد. 

سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در گفت‌وگوی تلوزیونی اعلام کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته کشور چین اطفاء حریق را در شب نیز ادامه خواهد داد.

 صبح روز شنبه بیست و سوم دی ماه خبر کشف دو پیکر دیگر از داخل نفتکش منتشر شد که معاون دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی در گفت‌وگو با  گفت: تیم تجسس نجات وارد کشتی شد و تاکنون دو جنازه دیگر را پیدا کرده و به واحدهای دریایی منتقل کرده‌ و در حال انتقال به بندر شانگهای هستند.

علی ربیعی مسئول رسیدگی به وضع نفتکش ایران گفت: تیم جدیدی از کشور چین به همراه تکاوران ایرانی به سمت نفتکش حادثه دیده در حرکتند که طبق محاسبات صورت گرفته تا 15 ساعت آینده به نفتکش می رسند.

 روز یک شنبه بیست و یکم دی ماه خبرهایی از شعله ور شدن مجدد آتش منتشر شد که طی آن آتش به مخازن سمت نفتکش سرایت کرده و ارتفاع آتش به بيش از 100 متر می رسد.

محمد مهدی برومند، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی از شانگهای در خصوص آخرین شرایط خدمه کشتی گفت: تکاوران ارتش دیروز بر اساس تفاهمی که بین هیئت ایران و چین امضا شد، به محل حادثه اعزام شدند و از بامداد امروز به وقت محلی آماده آغاز عملیات با همکاری گروه امداد و نجات چین هستند.

 ساعتی پس از آن بود که محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طی انفجار حجم شعله‌های آتش و دود تمام کشتی را در بر گرفته است و هیچ امکان امدادرسانی وجود ندارد.

 در کمتر از یک ساعت خبر غرق شدن دو سوم نفتکش سانچی از زبان مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی منتشر شد که در این شرایط امکان غرق شدن آن به صورت کامل وجود دارد که با توجه به شرایط نفتکش و دودهای ناشی از آتش سوزی همچنان امکان نزدیک شدن به کشتی سانچی فراهم نیست.

در نهایت در ساعت 13:03 روز یک شنبه بیست و چهار دی ماه خبر غرق شدن کامل کشتی سانچی از زبان علی ربیعی مسئول رسیدگی به وضع نفتکش ایران به صورت رسمی منتشر شد که تحت این شرایط امکان پیدا کردن اجساد وجود ندارد.

محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با گفت: نفتکش سانچی به طور کامل غرق شد و عملیات امداد رسانی در روز جاری به علت انفجارهای رخ داده امکان پذیر نبوده است.

وی در ادامه افزود: هیچ امکانی برای پیدا کردن پیکر خدمه نفتکش با توجه به شرایط موجود وجود ندارد و با توجه به اینکه این کشتی یک هفته تمام در آتش می سوخته؛ حتی اجساد مطهر دو تن از خدمه نفتکش که پیدا شده به علت سوختگی بالا همچنان قابل شناسایی نیستند بنابراین امکان پیدا کردن این دریانوردان منتفی است.

نفتکش سانچی

نفتکش سانچی

نفتکش سانچی

نفتکش سانچی

 

برای دیدن سایر عکس‌ها بر روی لینک کلیک کنید.

با وقوع این حادثه خانواده های خدمه نفتکش که هشت روز منتظر خبر یا نشانه ای از سوی عزیزان خود بودند امیدشان را به طور کامل از دست دادند.

 نفتکش سانچی

 نفتکش سانچی

 نفتکش سانچی

 برای دیدن سایر عکس‌ها بر روی لینک کلیک کنید.

پس از آن کمیته ایرانی پیگیری حادثه سانچی به ریاست علی ربیعی به ایران بازگشته است، جلسه تصمیم‌گیری برای انتقال سه پیکری که پس از حریق سانچی از ۳۲ پرسنل مفقود شده این نفتکش پیدا شده است، برگزار شد.

علی ربیعی رئیس کمیته ویژه رسیدگى به سانحه نفت‌کش ایرانی با بازگشت به ایران نشست خبری برگزار و به ارائه گزارش عملکرد پرداخت. وی در این جلسه که با حضور سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، برومندی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و برخی دیگر از مسئولین مربوطه برگزار شد به توضیح در خصوص ابعاد مختلف این حادثه و ربع ابهام از آن پرداخت.

واکنش ربیعی به شایعه حمله موشکی آمریکا به نفتکش سانچی

ربیعی با اشاره به شایعه‌ای که در فضای مجازی مبنی بر حرکت این کشتی به سمت کره شمالی و هدف گرفتن آن توسط آمریکا مطرح شده بود اظهار کرد: کسانی که این گونه داستان‌سرایی‌های ژول ورنی را منتشر می‌کنند نه از موضوعات مرتبط با دریانوردی اطلاع دارند و نه پیرامون مسائل مرتبط با روابط بین الملل از آگاهی برخوردارند؛ در همان ابتدای وقوع حادثه مسئولان کره جنوبی اعلام کردند که محموله این نفتکش متعلق به آن‌ها است؛ علاوه بر این اساساً آیا محل برخورد موشک با یک نفتکش با دماغه یک کشتی دیگر یکسان است؟

رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی ادامه داد: از سویی دیگر اصولا در فضای بین المللی اتفاقاتی از قبیل: اصابت موشک به یک نفتکش، موضوع قابل پنهانی نیست و کسانی که بحث حمله موشکی آمریکا را مطرح کردند درواقع دروغ واضحی را گفتند.

هیچ‌گونه مستندی در مورد خاموش بودن سیستم موقعیت یاب ماهواره‌ای نفتکش سانچی وجود ندارد

راستاد رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا رادار‌ها موفق به تعیین موقعیت و ردیابی نفتکش ما نشدند، گفت: نخست باید تاکید کنم که هیچ‌گونه مستندی در مورد خاموش بودن سیستم موقعیت یاب ماهواره‌ای نفتکش سانچی وجود ندارد. از سویی دیگر وقتی کشتی‌ها سیستم شناسایی خودکار یا "‌ای آی اس " خود را روشن می‌کنند ایستگاه‌های ساحلی تا فاصله ۲۵ مایلی یعنی ۵۰ کیلومتری قادر به شناسایی آن‌ها هستند، اما فاصله نفتکش سانچی تا ایستگاه ساحلی شانگ‌های چین ۱۵۸ مایل بود.

چینی‌ها در حد مقدورات خود امکانات لازم را فراهم کردند

ربیعی در ادامه در پاسخ به این ابهام و شایعه که عده‌ای مطرح می‌کردند جان سرنشینان کشتی برای چینی‌ها مهم نیست و آن‌ها بیشتر متمرکز بر آلوده نشدن محیط دریایی خود هستند، گفت: مشاهدات و پیگیری‌های ما خلاف این امر را ثابت می‌کند و با توجه به اینکه سانحه مورد اشاره در آب‌های کشور چین به وقوع پیوسته است مسئولان چینی در حد مقدورات خود امکانات لازم را فراهم کردند.

وی تصریح کرد: همچنین در روز‌های نخست وقوع حادثه از کشور‌های ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور و همچنین یکی از معتبرترین شرکت‌های امدادی کشتیرانی خرید خدمت صورت گرفت.

ربیعی در ادامه در پاسخ به این ادعا که چینی‌ها در مواجه با حادثه نفتکش سانچی اهمال داشته‌اند، گفت: ما زمانی که در داخل بودیم مدام فشار می‌آوردیم که فوم پاشی صورت نمی‌گیرد، اما زمانی که به چین رفتیم و در اتاق فرماندهی عملیات مستقر شدیم متوجه شدیم که آن‌ها در مرحله اولیه باید با پاشیدن آب بدنه کشتی را خنک می‌کردند و در مراحل بعدی فوم پاشی را انجام می‌دادند که با پرس و جواز متخصصان داخلی متوجه شدیم این کار از لحاظ تخصصی درست بود.

وزیر کار تاکید کرد: بنابر این تصور اولیه ما مبنی بر کوتاهی چینی‌ها در مواجه با حادثه‌ای که برای نفتکش سانچی ایجاد شده بود درست نبود.

وی ادامه داد: در روز آخر شاهد بودیم که حتی چینی‌ها برای حضور در داخل نفتکش آمادگی لازم را داشتند، اما شرایط این کار به سبب وقوع انفجار درنفتکش فراهم نشد.

اینکه جان سرنشینان سانچی برای چینی‌ها مهم نبود، دروغ است

فرازنده مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در خصوص دلایل عدم همکاری لازم مسئولان چینی در ساعات نخست وقوع حادثه برای نفتکش سانچی اظهار کرد: در ساعات نخست وقوع حادثه به سبب حاکم بودن فضای هیجانی و احساسی ممکن است مسائلی مطرح شده باشد؛ اینکه گفته می‌شود محیط زیست دریایی برای چینی‌ها نسبت به نجات جان سرنشینان سانچی در اولویت بوده موضوعی نیست که صحت داشته باشد و تحت تاثیر جو روانی مطرح شده است.

وی ادامه داد: حادثه برای نفتکش سانچی ۳۰۰ کیلومتر دورتر از ساحل شانگ‌های رخ داد و حداقل ۱۰ الی ۱۵ ساعت زمان لازم بود که کشتی‌های امدادی به محل حادثه برسند.

چینی‌ها هیچ‌گونه ممانعتی برای حضور کشتی‌های امدادی سایر کشور‌ها به عمل نیاوردند

برومندی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به ابهام ایجاد شده در خصوص همکاری چینی ها برای ورود کشتی های نجات از سایر کشورها توضیح داد: بامداد شنبه که ما نخستین جلسه را تشکیل دادیم شاهد بودیم که چینی‌ها هیچ گونه ممانعتی را برای حضور کشتی‌های امدادی سایر کشور‌ها به عمل نیاوردند؛ البته ممکن است به لحاظ فنی اختلاف نظر‌هایی به وجود می‌آمد، اما در مجموع چینی‌ها همکاری‌های لازم را داشتند.

برومندی گفت: برای مثال من از فرمانده چینی عملیات این سوال را کردم که چرا شما اجازه حضور یک کشتی امدادی ژاپنی را به محل حادثه نمی‌دهید؟ که او به من گفت به این دلیل که در این مقطع برای ما فوم پاشی مهم است در حالی که کشتی ژاپنی حامل آب بود و فوم کافی را نداشت.

 رسیدگی به همه ابعاد حادثه نفتکش سانچی سه ماه زمان می‌برد

راستاد رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی در خصوص اینکه جعبه سیاه سانچی چه زمانی بازگشایی می‌شود گفت: این جعبه سیاه در حال حاضر پلمپ شده و ما پیش بینی می‌کنیم که رسیدگی به همه ابعاد حادثه نفتکش سانچی سه ماه زمان ببرد.

 سانچی هشتمین محموله باری خود را به سمت کره جنوبی حمل می‌کرد

کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در توضیح حرکت نفتکش به سمت کشور کره جنوبی، گفت: نفتکش سانچی هشتمین محموله باری خود را به سمت کره جنوبی حمل می‌کرد و ما در ماه ۴ محموله به سمت کره جنوبی ارسال می‌کنیم و نفتکش سانچی در ۱۵ دسامبر در عسلویه بارگیری کرده بود و قرار بود بعد از ۲۳ روز با پیمودن فاصله ۶۷۰۰ مایلی به کره جنوبی برسد.

داشتن پرچم پانامایی و حمل آن توسط نفتکش سانچی یک امر طبیعی و مرسوم بود

ربیعی در ادامه در توضیح اینکه چرا نفتکش سانچی دارای نامی چینی و پرچمی پانامایی بود و اینکه آیا این موضوع مرتبط با تحریم‌ها است، گفت: ۵ الی ۶ کشور از جمله پاناما و لیبریا در دنیا وجود دارند که حمل پرچم آن‌ها توسط کشتی‌ها و نفتکش‌ها دارای مزایای بازرگانی است و این پرچم‌ها در زمره پرچم‌های ارزان قیمت محسوب می‌شوند بنابراین داشتن پرچم پانامایی و حمل آن توسط نفتکش سانچی یک امر طبیعی و مرسوم است.

چرا کشتی فله‌بر چینی دچار حادثه نشد؟

راستاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کشتی کریستال که با نفتکش سانچی برخورد کرد دچار سانحه نشد، بیان کرد: محموله این کشتی فله بر سویا بود که طبیعتا قابل اشتعال نیست؛ همچنین از آنجایی که دماغه این کشتی با بدنه نفتکش ما برخورد کرد از این رو نفرات آن که عمدتاً در بخش‌های عقبی کشتی کریستال بودند از طریق قایق‌های نجات خود را در دریا رها کردند و متعاقباً توسط کشتی‌های ماهیگیری نجات یافتند و همچنین یدک کش‌های دیگر نیز کشتی فله بر چینی کریستال را به بندر جوشان چین منتقل کردند.

هیچ سیگنالی از سانچی پس از حادثه مخابره نشد

راستاد در پاسخ به ابهامی مبنی بر مخابره سیگنال از نفتکش سانچی در روز‌های نخست وقوع حادثه گفت: هیچ گونه سیگنالی از روز اول حادثه توسط هیچ سیستم ارتباطی و مخابراتی از نفتکش سانچی دریافت نشد و این موضوع هیچ گونه مستندی ندارد.

دلایلی که باعث یافتن جعبه سیاه سانچی شد

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جعبه سیاه نفتکش سانچی و جنازه ۳ سرنشین آن چگونه یافت شد، گفت: فردای وقوع حادثه گروه امداد و نجات چینی توانستند با امکاناتی که داشتند وارد کشتی شوند و از اتاق فرماندهی کشتی که در مرتفع‌ترین قسمت آن است جعبه سیاه را استخراج کنند و آن را به همراه پیکر‌های مطهر سه تن از دریانوردان که بر روی عرشه بود به ساحل منتقل کنند.

وی ادامه داد: به سبب شرایط بد آب و هوایی و متصاعد بودن گاز‌های سمی آن گروه نجات بیش از ۳۰ دقیقه نمی‌توانستند در نفتکش سانچی بمانند.

فعالیت کمیته ویژه رسیدگی به حادثه تا احقاق حق حقوقی ادامه دارد

ربیعی در پایان صحبت های خود خاطر نشان کرد: کار کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی تا احقاق حق حقوقی و بررسی همه ابعاد حادثه ادامه خواهد داشت.

ادای احترام به جانباختگان نفتکش سانچی

پس از خبر رسمی غرق شدن نفتکش سانچی، مردم ایران همانند خانواده های این افراد اقدام به برگزاری مراسم های یادبودی برای جانباختگان نفتکش سانچی در افصی نقاط شهر خود کردند تا یاد و خاطره این غیور مردان زنده بماند.

 

نفتکش سانچی

نفتکش سانچی

نفتکش سانچی

نفتکش سانچی

 نفتکش سانچی

 نفتکش سانچی

 

برای دیدن سایر عکس ها بر روی لینک کلیک کنید.

برای دیدن سایر عکس ها بر روی لینک کلیک کنید.

برای دیدن سایر عکس ها بر روی لینک کلیک کنید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *