کمیته ملی پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان تشکیل می‌شود

11:24 - 27 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۸۸۳
دسته بندی: سیاست ، عمومی
با تصویب شورای اجتماعی کشور کمیته ملی پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان به عنوان یکی از کمیته‌های تخصصی شورای اجتماعی کشور با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش تشکیل می‌شود.

کمیته ملی پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان تشکیل می‌شودبه گزارش گروه سیاسی ، نود و ششمین جلسه شورای اجتماعی کشور روز گذشته به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی و با حضور وزیر آموزش و پرورش در محل وزارت کشور برگزار شد.

در این جلسه مقرر شد که دستگاه‌های عضو شورای اجتماعی مطابق تاکیدات مقام معظم رهبری در کلیه فعالیت‌های خود پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین کودکان و نوجوانان را اولویت داده و برای این منظور با تمرکز فعالیت‌های خود در وزارت آموزش و پرورش مدرسه را کانون سرمایه‌گذاری‌ها برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قرار دهند.

همچنین تصمیم گیری شد در اجرای رهنمود‌های مقام معظم رهبری مبنی بر تمرکز فعالیت‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش " کمیته ملی پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان" عنوان یکی از کمیته‌های تخصصی شورای اجتماعی کشور با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود.

شورای اجتماعی کشور با هدف حمایت از استقلال و گسترش طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان (نماد) ضمن تشکر و قدردانی از تمامی دستگاه‌های عضو ائتلاف نماد به منظور استمرار طرح با تصمیمات زیر موافقت کرد:

- از سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ طرح "نماد" با تمامی ابعاد فنی و اجرایی در تمامی مدارس کشور اجرا شود.

- شورای اجتماعی کشور حمایت همه جانبه خود را از اجرا و گسترش نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) اعلام کرده و مقرر می‌کند استانداران و فرمانداران سراسر کشور طرح مذکور را در اولویت برنامه‌های خود برای پیشگیری کنترل و کاهش‌های اجتماعی قرار دهند.

- نظر به اینکه استقلال کامل فنی و اجرایی طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان در مدارس سراسر کشور تا پایان برنامه ششم توسعه طول خواهد کشید به منظور اقدام فوق العاده برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان مقرر می‌گردد که بخش "تاب آوری" از بسته آموزش‌های ارتقایی طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان از سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در کلیه مدارس سراسر کشور به اجرا درآید و شورای اجتماعی کشور اعتبار لازم برای این منظور تامین و تخصیص دهد.

- با عنایت به احتمال انتقال مهارت‌های اجتماعی پایه برای تربیت نسل خود کنترل در سنین طلایی پیشگیری (سنین پیش دبستانی) با اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان با تمرکز بر آموزش‌های ارتقایی در دوره پیش دبستانی موافقت و حمایت می‌گردد.

- با هدف توانمندسازی و آموزش کارکنان وزارت آموزش و پرورش به ویژه کارکنان مدارس سراسر کشور و نیز والدین دانش‌آموزان، نهضت ملی آموزش سراسری والدین و کارکنان آموزش و پرورش با هدف استفاده از بسته‌های آموزشی طرح نماد با حمایت مالی شورای اجتماعی کشور اجرا شود.

- به منظور ظرفیت سازی برای مشارکت کلیه معلمان در آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی مقرر شد حمایت لازم مبنی بر انتشار درسنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتار‌های پرخطر در مدارس سراسر کشور و نیز توانمندسازی تمامی معلمان برای آموزش و پیاده سازی درسنامه‌ها در کلاس درس صورت گیرد.

-شورای اجتماعی کشور با تأکید بر ظرفیت ارزنده شبکه تعاملی وزارت آموزش و پرورش برای ارائه گسترده آموزش‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای گروه هدف دانش آموزان، والدین و کارکنان وزارت آموزش و پرورش حمایت خود را از گسترش تولیدات و خدمات این شبکه در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اعلام می‌کند.

-شورای اجتماعی کشور با تاکید بر پوشش ۱۰۰ درصدی برنامه‌ها و فعالیت وزارت آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی حمایت خود را از گسترش پوشش برنامه‌ها و فعالیت‌های اعلام می‌کند.

در این جلسه نیز رستم وندی رئیس سازمان امور اجتماعی، ابتکار معاون امور زنان ریاست جمهوری، ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، بندپی رئیس سازمان بهزیستی، مویدی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، هاشمی عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی و دیگر اعضای شورای اجتماعی کشور به بیان نقطه نظرات خود در موضوع مورد بحث پرداختند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *