برگزاری ۱۴۰ ساعت دوره آموزشی برای مرتکبین جرایم امنیت اخلاقی/ کاهش نرخ ارتکاب جرایم امنیت اخلاقی خروجی این دوره‌ها است

10:56 - 27 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۸۴۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون اجتماعی دادگستری البرز گفت: بیش از ۲۰ دوره آموزشی طرح هور به مدت ۱۴۰ ساعت برای مرتکبین جرایم امنیت اخلاقی استان البرز برگزار شد.

برگزاری ۱۴۰ ساعت دوره آموزشی برای مرتکبین جرایم امنیت اخلاقی/ کاهش نرخ ارتکاب جرایم امنیت اخلاقی خروجی این دوره‌ها استمهدی جوهری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی از برگزاری بیش از ۲۰ دوره آموزشی طرح هور به مدت ۱۴۰ ساعت برای مرتکبین جرایم امنیت اخلاقی استان البرز خبر داد.

وی در رابطه با جرایم موردنظر در اجرای این طرح گفت: از جمله معضلات و آسیب‌های اساسی در کشور، جرایم و تخلفاتی است که نیروی انتظامی به عنوان جرایم مختل کننده امنیت اخلاقی با آن‌ها برخورد می‌کند، جرایمی همچون بی‌حجابی و بدحجابی، مزاحمت خیابانی، روابط غیرمتعارف دختران و پسران و ... که از یک سو بی تفاوتی نسبت به مرتکبین جرایم و تخلفات مذکور آثار سویی در تشدید تدریجی انحرافات مرتکبین و شکستن قبح جرایم مذکور و از بین رفتن مرز‌های اخلاقی و فرهنگی در جامعه خواهد داشت.

جوهری تصریح کرد: از این رو لازم است پیش از ورود به راه حل‌های کیفری؛ بدواً به فرایند‌های اصلاحی و تربیتی فرهنگ محور مبتنی بر آموزش مهارت‌ها روی آورد و مجازات را تنها محدود به افرادی کرد که اقدامات اصلاح‌گرانه در آنان اثر بخش نبوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز در رابطه با دوره‌های آموزشی هور عنوان کرد: دوره‌های آموزشی مدیریت مهارت و دانش رفتار (طرح هور) از جمله آموزش‌هایی است که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مجازات‌های جایگزین برای مجرمان و گروه‌های آسیب دیده به اجرا درآمده است و با توجه به موفقیت در برگزاری دوره‌های مذکور برای مرتکبین جرایم، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش نرخ ارتکاب جرایم امنیت اخلاقی و کاهش تکرار این نوع تخلفات و جرایم داشته باشد.

وی بیان کرد: این دوره در بیش از ۱۴۰ ساعت برای متهمان معرفی شده از سوی پلیس امنیت اخلاقی استان البرز برگزار شده که متهمان امنیت اخلاقی پس از طی کردن دوره، گواهی شرکت در دوره جهت ارائه به پلیس امنیت اخلاقی را دریافت کردند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همچنین این دوره برای مرتکبین جرایم تعزیری درجه ۶ تا ۸ در ندامتگاه مرکزی کرج برگزار می‌گردد که طی آن تعداد زیادی از زندانیان در این طرح شرکت نموده و از اثر بخشی قابل توجهی برخوردار است.

جوهری افزود: در کنار این دو شیوه، با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با ریاست محاکم عمومی و انقلاب شهرستان کرج و توجیه قضات، دادنامه‌هایی درخصوص معرفی مجرمان جرایم اخلاقی سبک جهت سپری کردن دوره‌های مدیریت مهارت و دانش رفتار به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم صادر که در این خصوص نیز برای مجرمان معرفی شده دوره‌های آموزشی لازم برگزار می‌گردد.

معاون رئیس کل دادگستری استان البرز ادامه داد: در این دوره‌ها سعی بر این است تا با ارتقای کرامت انسانی و احیای اخلاق و آگاهی از توانایی‌های ذاتی فرد در کنار توانایی‌های اکتسابی که به دست فراموشی سپرده شده است، استفاده صحیح از استعدادها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و بهبود روابط میان فردی مورد تأکید قرار گیرد.

وی توضیح داد: به عبارتی دیگر این طرح با استفاده از تلفیق آموزه‌های دینی و روانشناسی تلاش می‌کند فرد به خودشناسی رسیده و به مرتبه‌ای از بصیرت و آگاهی و شناخت فردی و اجتماعی برسد که به سادگی و به سرعت بزه و آسیب اجتماعی را تشخیص داده و در برابر آنها ایستادگی کند.

این مقام قضایی در تشریح جزئیات برگزاری این دوره‌های آموزشی گفت: در روز اول دوره، شرح مختصری از قواعد دوره همچون رعایت نظم و انضباط، رعایت حرمت یکدیگر، مختصر و مفید صحبت کردن و... توسط استاد بیان می‌شود.

وی اظهار کرد: در ادامه درخصوص ویژگی‌های این دوره همچون سادگی، نشاط و مشارکت صحبت به میان می‌آید. معارفه افراد شرکت کننده مرحله دیگری از این برنامه است.

جوهری عنوان کرد: در ادامه بر اساس موضوع هویت دو سوال "من کی هستم؟ " و "من کی باید باشم؟ " از شرکت‌کنندگان پرسیده و نظرات آنها اخذ می‌شود. سپس از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود فهرستی از اخلاق و رفتار‌های صحیح و همچنین رفتار‌های ناروای فردی و اجتماعی را بنویسند و برای دیگران بخوانند.

این مقام مسئول ادامه داد: در خلال این مباحث بازی‌های نشاط آوری نیز انجام می‌شود. فیلم‌هایی با محتوای الهام بخش به نمایش درمی‌آید و دریافت‍‌های شرکت کنندگان از فیلم بیان می‌شود.

وی بیان کرد: در ابتدای روز دوم، پس از خواندن نیایش، با طرح موضوع دو سوال: "رفتار‌های ناپسند من کدامند؟ " و "رفتار‌های پسندیده‌ای که باید داشته باشم کدامند؟ " از شرکت کنندگان سؤال می‌شود و پاسخ‌های آنها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه پیمان دوستی یا عقد اخوت بین همۀ اعضاء بسته می‌شود و افراد گروه‌های ۴ یا ۵ نفره به نام "همیار" تشکیل می‌دهند.

جوهری در پایان گفت: نهایتاً در روز سوم، اعضاء اعلام می‌کنند که در سه ماهه آینده چه رفتار‌ها و کار‌هایی را بیشتر انجام می‌دهند و چه رفتار‌ها و کار‌هایی را دیگر انجام نمی‌دهند و از آنها خواسته می‌شود که احساس و تصمیم خود را در این خصوص بیان کنند.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *