شرایط برجام در دومین سالگرد اجرایی شدن آن؛ توافق هسته‎‎ای به کدام سو می‎رود؟

8:30 - 28 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۸۲۵
پایگاه تحلیلی «اوراسیا ریویو» در گزارشی به تهدید‌ ترامپ مبنی بر خروج از برجام پرداخته و می‌نویسد که وی از این طریق قصد دارد تا عدم قطعیت درباره سرنوشت توافق هسته‌ای را به بیشترین حد ممکن برساند و از سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ تجاری در پروژه‌های بلند مدت ایران جلوگیری کند و فرصت‌های دستیابی ایران به منافع حاصل از این توافق را از بین ببرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ، پایگاه تحلیلی «اوراسیا ریویو» در گزارشی به تهدید‌ ترامپ مبنی بر خروج از برجام پرداخته و می‌نویسد که وی از این طریق قصد دارد تا عدم قطعیت درباره سرنوشت توافق هسته‌ای را به بیشترین حد ممکن برساند و از سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ تجاری در پروژه‌های بلند مدت ایران جلوگیری کند و فرصت‌های دستیابی ایران به منافع حاصل از این توافق را از بین ببرد.

اوراسیاریویو گزارش داد: دولت ترامپ تصمیم گرفته تا در توافق هسته‌ای ایران خرابکاری کند؛ ترامپ به تمدید تعلیق تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد و در عین حال هشدار می‌دهد در صورتی که اصلاحات مورد نظر وی انجام نشود به صورت یکجانبه توافق هسته‌ای را از بین خواهد برد، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران اگر احساس عدم اطمینان داشته باشند در پروژه‌های بلند مدت سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؛ آنها همانگونه که برای سرمایه‌گذاری نیاز به امنیت دارند به اطمینان خاطر نیز نیاز دارند.

 

شرایط برجام در دومین سالگرد اجرایی شدن آن؛ توافق هسته‎‎ای به کدام سو می‎رود؟

این پایگاه تحلیلی در ادامه می‌نویسد: ما انتظار داریم که در ماه‌های آینده نیز به چنین تهدیدهایی ادامه دهد تا شک و تردید درباره توافق هسته‌ای و این مطلب که آیا توافق هسته‌ای باقی می‌ماند یا لغو می‌شود را به بیشترین حد برساند؛ به عنوان یک تاجر و سرمایه‌گذار ترامپ به خوبی می‌داند که برای کاهش سرمایه‌گذاری در ایران و گسترش منابع انسانی در این کشور عدم قطعیت و تردید نیز تا حدود زیادی همان تأثیر تحریم‌ها را خواهد داشت.

در ادامه این گزارش آمده است: با تهدید به خروج از توافق هسته‌ای هر چندماه یکبار و در موعد ارسال گزارش پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، ترامپ امیدوار است منافعی که ایران با پایبندی به مفاد توافق هسته‎ای قرار است به آنها دست یابد را از بین می‌برد، تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای پیش از این برداشته شده‌اند اما تأثیر مداخله ترامپ مانع سرمایه‌گذاری خارجی در ایران می‌شود.

اوراسیا ریویو در ادامه به برخی از تلاش‌های مخفیانه دولت ترامپ برای ضربه زدن به اقتصاد ایران اشاره می‌کند که بدین شرح است.

1-یادداشت پرس‌تی‌وی: دولت ترامپ در حال بررسی متوقف کردن فروش صدها هواپیما از سوی بویینگ و ایرباس به ایران است؛ نشریه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داده که انتظار می‌رود مقامات دولت ترامپ طی رزوهای آینده گزینه‌هایی را به وی ارائه دهند که شامل ممنوعیت فروش و تحمیل شرایط سختگیرانه است كه می‌تواند هرگونه تحویل هواپیما را متوقف كند یا تصویب آن را با تأخیر مواجه كند.

 

شرایط برجام در دومین سالگرد اجرایی شدن آن؛ توافق هسته‎‎ای به کدام سو می‎رود؟

این پایگاه خبری با اشاره به این خبر پرس‌تی‌وی می‌نویسد: برجام صراحتا به شرکت‌های هواپیمایی آمریکا اجازه فروش هواپیمای مسافربری به ایران را می‌دهد و این امر یکی از انگیزه‌های اصلی ایران برای امضای توافق بوده است.

2-یادداشت نشنال اینترست: آمریکا به دلیل بازدارندگی شرکت‌های غربی  برای ورود به بازارهای ایران مورد انتقاد قرار گرفته است، ایران معتقد است که در حالی که پایه‌های قانونی و سیاسی تحریم‌ها برداشته شده است،آمریکا به طور کامل تحریم های اولیه را اجرا می‌کند و مانع از حذف  تحریم های ثانویه شد که باید پیش از این لغو می‌شدند.

اوراسیا ریویو می‌نویسد: همانگونه که قبلا نیز اشاره شده لغو تحریم‌ها بازده اقتصادی مورد نظر را ایجاد نکرده و دلیل عمده این امر نیز مربوط به عدم تمایل وزارت خزانه‌داری آمریکا برای ایجاد اطمینان خاطر درباره تداوم توافق هسته‌ای است.

 

شرایط برجام در دومین سالگرد اجرایی شدن آن؛ توافق هسته‎‎ای به کدام سو می‎رود؟

این پایگاه تحلیلی در ادامه با اشاره به یک گزارش رویترز با عنوان «یک سال پس از توافق هسته‌ای» که در آن از اقدامات آمریکا برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی در ایران سخن به میان آمده می‌نویسد: در حالی که ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند بوده و بازرسی‌های منظم نیز این پایبندی را تأیید می‌کنند اما آمریکا هرگز به تعهدات خود پایبند نبوده است؛ آمریکا هرگونه تلاشی را به کار بسته است تا به صورت مخفیانه با دلسرد کردن شرکت‌های غربی از سرمایه‌گذاری در ایران، توافق هسته‌ای را زیر سؤال ببرد.

در ادامه این گزارش چنین آمده است: ترامپ نیز مانند دولت‌های پیشین آمریکا اقدامات خصمانه علیه ایران را با این بهانه که این کشور به دنبال گسترش سلاح‌های هسته‌ای است توجیه می‌کند اما خود ترامپ نیز می‌داند که این سخنان مضحک هستند؛ ایران علاقه‌ای به ساخت سلاح هسته‌ای ندارد و هرگز نداشته است.

اوراسیا ریویو  در پایان می‎نویسد:  ایران هیچگونه سلاح هسته‌ای و برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد و هرگز سوخت هسته‌ای را در زمینه‌ای به غیر از فعالیت های مربوط به انرژی «تأیید شده» استفاده نمی کند.

 

 

 

 

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *