ثبت بیش از ۱۷ هزار ازدواج در نه ماهه ابتدایی سال/ از صداق ۵ هزار تومانی تا مهريه ۱۳۹۶ سکه‌ای

10:00 - 29 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۸۰۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران با بیان این که از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه ۱۷ هزار و ۴۴۸ ازدواج دردفاتر ازدواج استان مازندران به ثبت رسیده است گفت: یک سفر توریستی به یونان و ۱۶۸ شاخه گل ارکیده، یک کوزه آب و یک کاسه نمک، ۱۰۰۰ لیتر آب و یک سکه طلا، یک جلد صحیفه سجادیه، یک آینه شمعدان و یک شاخه نبات از جمله صداق‌های جالب در این مدت هستند.

ثبت بیش از ۱۷ هزار ازدواج در نه ماهه ابتدایی سال/ از صداق ۵ هزار تومانی تا صداق بالای ۱۳۹۶ سکه طلامحمدحسن بهادر مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی وقضایی در رابطه با میزان ثبت واقعه طلاق در این استان و نوع مهریه‌ها اظهار کرد: ازدواج، موجب مسئولیت پذیری انسان نسبت به خود و دیگران است و نقش اساسی در سالم‌سازی فرد و اجتماع دارد.

وی ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اخلاقی را نادیده گرفتن این سنت الهی دانست و افزود: برای تحقق این امر اصیل باید فرهنگ سازی لازم صورت گیرد و اتکای به فرهنگ غنی اسلام بهترین گزینه در فرهنگ سازی است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مازندران خاطر نشان کرد: خانواده‌ها باید با کرامت و با تأسى به دستورات دین مبین اسلام و خاندان رسالت، بخصوص حضرت زهرا علیهاالسلام، در مسئله صداق و مهریه سخت‌گیرى نکنند که نمونه‌های بسیار زیبایی از این اخلاق حسنه در استان مازندران در سال جاری به ثبت رسیده است.

بهادر ۵ و ۵۰ و ۵۰۰ هزار تومان را کمترین صداق و ۱۳۹۶، ۱۳۶۹، ۱۳۶۶ سکه تمام بهار آزادی را بیشترین صداق ثبت شده در این مدت عنوان و اظهار کرد: برابر ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده (۲) قانون اجرای محکومیت‌های مالی است.

این مقام قضایی تصریح کرد:، اما چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است.

وی به چند مورد از صداق‌های جالبي که در دفاتر ازدواج این استان به ثبت رسیده است اشاره کرد و گفت: یک سفر توریستی به یونان و ۱۶۸ شاخه گل ارکیده، یک کوزه آب و یک کاسه نمک، ۱۰۰۰ لیتر آب و یک سکه طلا، یک جلد صحیفه سجادیه، یک آینه شمعدان و یک شاخه نبات از جمله صداق‌های جالب در این مدت هستند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مازندران افزود: قرآن مجید تبرکا در کلیه ازدواج‌های ثبت شده به چشم می‌خورد و سکه‌های تعیین شده به عنوان مهریه در بیش از ۵۵ درصد وقایع ازدواج بین ۵ الی ۱۱۴ سکه و بیشتر از ۳۶ درصد ۱۱۵ الی ۵۰۰ سکه و بقیه از ۵۰۰ سکه بیشتر است.

بهادر ادامه داد: در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری به طور متوسط روزانه ۶۳ ازدواج در استان مازندران به ثبت رسیده است که در این رابطه در سال گذشته هم مازندران رتبه هفتم کشور را در ثبت ازدواج داشته است، یعنی تا پایان آذر ماه سال جاری ۱۷ هزار و ۴۴۸ ازدواج دردفاتر ازدواج استان مازندران به ثبت رسید. همچنین در این مدت ۲۱ مرد بالای ۸۰ سال ازدواج خود را در این استان به ثبت رساندند.

وي در ادامه اظهار کرد: الکترونیکی شدن ثبت وقایع ازدواج و طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق و تبادل آن با اداره ثبت احوال موجب کاهش مراجعات حضوری، پیشگیری از جعل و تخلفات در این حوزه، کاهش بروز اشتباهات در ثبت وقایع ازدواج و طلاق و ارتقای نظام حفظ و نگهداری از آن‌ها شده است.

وی در پایان گفت: بیشترین فراوانی ثبت ازدواج به ترتیب در ماه‌های ذی الحجه حدود ۱۷ درصد، ربیع الاول ۱۲ درصد و ذی العقده ۱۰ درصد بوده است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *