آمریکا می‌خواهد شمال سوریه و شرق فرات تا رقه و دیرالزور را تحت کنترل خود بگیرد

10:54 - 27 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۶۹۸
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل ترکیه گفت: آمریکا می‌خواهدشمال سوریه و شرق فرات تا رقه و دیرالزور را تحت کنترل خود بگیرد یعنی به نوعی سوریه شرقی را به وجود بیاورد تا ارتش و بشار اسد نتوانند در این منطقه حاکم شوند و ترکیه هم می خواهد طرابلس، غراز و الباب را تحت اشغال خودش در آورد و به همین خاطر در ادلب مستقر شده است.

آمریکا می‌خواهد شمال سوریه و شرق فرات تا رقه و دیرالزور را  تحت کنترل خود بگیردسیدعلی قائم‌مقامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، درباره تشکیل «نیروی مرزی جدید آمریکا در سوریه» گفت: آمریکا از شمال عراق تا شرق فرات، ارتشی به نام ارتش نوین سوریه سازماندهی کرده است که ۷۰ -۸۰ درصد این نیرو‌ها از حزب دموکراتیک سوریه یا یگان دفاعی شاخه نظامی اتحاد دموکراتیک‌ هستند و نیروهایی هم از اشاعره عرب و سورانی در آن عضواند.

قائم مقامی افزود: ترکیه مدعی است این نیرو شاخه نظامی و حتی سیاسی (پ.ک. ک) در سوریه است. البته ترکیه از این لحاظ ادعایش درست است یعنی اینها از لحاظ ایدئولوژیک، تفکر عبدالله اوجالان همان رهبر (پ ک. ک) را قبول دارند و در همان راستا حرکت می‌کنند اما عبدالله اوجالان خودش را به‌عنوان یک نیروی ضد امپریالیسم معرفی می‌کرد. در حالی که آن‌ها تحت امر آمریکای امپریالیسم و حامی نظامی کاپیتالیسم در جهان سازماندهی شدند و هزاران تن سلاح، مهمات، موشک و ضد تانک از آمریکا دریافت می کنند.

کارشناس مسائل ترکیه تصریح کرد: ترکیه هم تلاش می‌کند به اسم ارتش آزاد سوریه، بخش‌هایی که مثلث به اصطلاح طرابلس، غراز و الباب است را تصرف کنند. هم اکنون ارتش ترکیه و ارتش آزاد سوریه در این مناطق مستقر هستند و همچنین  هم اکنون ترکیه در داخل شهر ادلب مستقر شده و از شمال ادلب و از جنوب افلن را محاصره کرده است. افلن فعلا تحت کنترل روسیه و حزب اتحاد دموکراتیک است و ترکیه این منطقه را از داخل خاک خود گلوله‌باران می‌کند.

وی عنوان کرد: مسئله این است که ترکیه هم با ارتش آزاد سوریه می‌خواهد مناطقی را در داخل خاک سوریه از جمله طرابلس، الباب و ادلب را علاوه بر افلن و از آن به بعد را هم تصرف کند و یک منطقه آزاد ۵ هزار کیلومتری را در اختیار خود بگیرد.

قائم مقامی یادآور شد: علاوه بر آن ترکیه تلاش می‌کند تا شورای ملی کرد سوری را - که وابسته به بارزانی بوده و ترکیه هم آن‌ها را سازماندهی و مسلح کرده است - در شمال سوریه به جای حزب اتحاد دموکرات سوری جایگزین کند که آمریکا این را نمی‌پذیرد البته اردوغان اعلام کرده ترکیه آماده همکاری با آمریکا در مسئله سوریه است.

کارشناس مسائل ترکیه در عین حال خاطرنشان کرد: «نیروی مرزی جدید» سوریه که آمریکا سازماندهی‌شان کرده است حدوداً ۳۰ هزار نفرند و آمریکا قصد دارد تعدادشان را به ۷۰ هزار نفر افزایش دهد.

قائم مقامی افزود: آمریکا می‌خواهدشمال سوریه و شرق فرات تا رقه و دیرالزور را  تحت کنترل خود بگیرد یعنی به نوعی سوریه شرقی را به وجود بیاورد تا ارتش و بشار اسد نتوانند در این منطقه حاکم شوند و ترکیه هم می خواهد طرابلس، غراز و الباب را تحت اشغال خودش در آورد و به همین خاطر در ادلب مستقر شده است.

وی عنوان کرد: حدوداً ۲ و نیم میلیون نفر سوری در ادلب زندگی می کنند که تحت کنترل و حاکمیت گروه‌های تکفیری مانند حیش‌الاسلام، جبهه النصره، احرار الشام  و غیره است که این گروهها از طرف ترکیه تغذیه می‌شوند، ترکیه هم می‌خواهد آن مناطق را تحت اشغال خود در بیاورد و اجازه ندهد که ارتش سوریه به این مناطق وارد شود یعنی هم آمریکا و هم ترکیه عملاٌ سوریه را قبضه کرده‌اند.

کارشناس مسائل ترکیه افزود: اما از این طرف ارتش ملی سوریه، حزب الله، ایران و روسیه تلاش می‌کنند تمامیت ارضی و ملی سوریه را دوباره احیا کنند و ارتش سوریه هم از جنوب ادلب حملات خود را آغاز کرده تا ادلب را از اشغال این گروه‌های تکفیری نجات بدهد و تلاش می‌کند ادلب را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کند و ارتباط گروه‌ها را با هم قطع کند تا بتواند در آخر این منطقه را از شر گروه‌های تکفیری تحت حمایت ترکیه نجات دهد.

قائم مقامی اضافه کرد: بر همین اساس دولت ترکیه و اردوغان هیاهویی ایجاد کرده و می‌گوید ایران و روسیه نباید اجازه دهند که ارتش سوریه حملات خود را به ادلب ادامه دهد اما اوضاع به این صورت است که هم آمریکا و هم ترکیه عملاً سوریه را اشغال کرده‌اند و نمی‌خواهند سوریه یکپارچه همچنان وجود داشته باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *