لزوم تحول در سیستم‌های سنتی شبکه های توزیع برق

15:37 - 26 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۶۶۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
ششمین دوره کنفرانس منطقه‌ای سیرد به عنوان مهمترین و بزرگترین گردهمایی متخصصان صنعت توزیع برق کشور امروز در پژوهشگاه نیرو گشایش یافت.

به گزارش گروه اقتصاد به نقل از پایگاه خبری توانیر، در مراسم افتتاحیه ششمین دوره کنفرانس منطقه‌ای سیرد، محمودرضا حقی فام معاون هماهنگی توزیع توانیر در سخنانی با محور" شبکه‌های توزیع برق آینده برپایه ریزشبکه ها" گفت: دستیابی به شاخص‌های شبکه‌های توزیع آینده، نیازمند تحول در سیستم‌های سنتی موجود هستیم تا شاخص‌های آن تغییر کند.

وی از مدیریت گسترده منابع تولید پراکنده، لزوم افزایش رویت پذیری، نظارت و اطلاع از زمان واقعی سیستم و نیاز به کاهش هزینه بهره وری، به عنوان بخشی از شاخص‌هایی یاد کرد که شبکه‌های سنتی موجود باید در این خصوص مورد تحول و بازنگری قرار گیرند.

حقی فام خاطرنشان کرد: لزوم کاهش آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از صنعت برق، افزایش انتظار مصرف کنندگان برای داشتن برق با کیفیت و ضرورت کاهش آسیب پذیری و افزایش تاب آوری شبکه از دیگر شاخص‌هایی است که باید شبکه‌های سنتی را براساس آن متحول کرد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر در عین حال اضافه کرد: ما اکنون از یک سو در مرحله شناخت فناوری و از سویی دیگر در مرحله شناخت نیاز‌ها هستیم.

حقی فام همچنین بر لزوم تحول در نظامات صنعت برق برای رسیدن به شبکه‌های توزیع مورد نظر آینده تاکید کرد و گفت: آماده شدن نظام مالی و اقتصادی صنعت برق برای جذب سرمایه گذاری، ضرورت اصلاحات ساختاری مدیریتی و مقررات تنظیمی براساس کارآیی، لزوم تدوین روش‌های جدید طراحی و بهره برداری شبکه، بازنگری در استاندارد‌ها و دستورالعمل‌ها و بازسازی و تقویت نیروی انسانی از مهمترین موارد مورد نیاز برای دست یابی به هدف تحول در نظامات صنعت برق در رسیدن به شبکه‌های توزیع آینده به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: هرگونه برنامه ریزی در جهت رسیدن به شبکه‌های توزیع آینده باید با توجه به ملاحظاتی صورت گیرد که از آن جمله می‌توان به در نظر گرفتن شرایط گذار از شبکه توزیع سنتی به شبکه آینده، لحاظ کردن ملاحظات منطقه ای، طراحی شاخص‌های سنجش پذیر در هر مرحله جهت میزان تطبیق با نقشه راه شبکه توزیع طراحی و ساختار انعطاف پذیر شبکه اشاره کرد.

حقی فام همچنینی با تاکید براین که در این راه باید نکاتی کلیدی را نیز در نظر داشته باشیم، اظهارداشت: لزوم بازنگری در استاندارد‌های طراحی و بهره برداری برای پذیرش تحول در صنعت توزیع برق، لزوم طراحی ساختاری صنعت توزیع با پذیرش این واقعیت که ساختار موجود توانایی ایجاد تحول را ندارد یا این تحولات بسیار کند خواهد بود، تقویت و بازسازی نیروی انسانی، فنی، مدیریتی صنعت توزیع برای حرکت مؤثر، ایجاد آمادگی لازم جهت توسعه گسترده منابع ذخیره ساز، منابع انرژی توزیع شده، سیستم فناوری اطلاعات و مخابرات در سطح توزیع برق وهماهنگی با سایر نهاد‌های خدماتی جهت حرکت به سمت برنامه ریزی هماهنگ چند زیرساخت به صورت همزمان از جمله نکات کلیدی است که باید در دستیابی به شاخص‌های شبکه‌های توزیع آینده مورد نظر تصمیم گیران باشد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره این که اکنون در مرحله میانه شبکه‌های سنتی و مدرن قرار داریم خاطرنشان کرد: باید شاخص‌های کیفی و کمی شبکه، چون تلفات، خاموشی‌ها و... به سطح کشور‌های توسعه یافته و پیشرو در این خصوص نزدیک کنیم.

 برپایه این گزارش، سید محمد هاشمی دبیر کمیته ملی سیرد ایران در مورد این کنفرانس نیز گفت: در کنفرانس امسال تعداد ۶۵۴ مقاله از سوی نویسندگان به دبیرخانه کنفرانس سیرد رسیده که بر اساس داوری ۱۵۹ مقاله پذیرفته شده که طی دو روز کنفرانس به صورت شفاهی و پوستر برای علاقمندان ارایه می‌شود.
مهندس هاشمی ادامه داد:

برنامه‌های کنفرانس منطقه‌ای سیرد بر اساس الگوی کنگره جهانی سیرد است که این کنگره هر دوسال یکبار در یکی از کشور‌های اروپایی برگزار می‌شود. وی اظهار داشت: کنگره جهانی سیرد در واقع معتبر‌ترین نهاد علمی بین المللی است که به صنعت توزیع نیروی برق و ارایه آخرین دستاورد‌های علمی و فنی آن می‌پردازد.

دبیر کمیته سیرد ایران در ادامه تصریح کرد: مقر اصلی این نهاد علمی در کشور بلژیک است که بیست کشور جهان شامل هفده کشور اروپایی و سه کشور غیر اروپایی شامل ایران، چین و امریکا عضو اصلی آن هستند. همچنین هجده کشور دیگر به عنوان عضو وابسته با سیرد بین الملل همکاری دارند که شرایط عضویت اصلی را حاصل نکرده اند.

سید محمد هاشمی اضافه کرد: همکاری ایران با سیرد بین الملل از سال ۱۳۷۸ آغاز شده و تا حدود دو سال قبل به عنوان عضو وابسته (غیراصلی) با این نهاد علمی همکاری داشت. اما طی چند سال گذشته و به دنبال حضور موفق پژوهشگران ایرانی در اجلاس‌های جهانی سیرد و احراز بیشترین مقالات پذیرفته شده توسط نویسندگان ایرانی در اجلاس‌های اخیر، همچنین بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته از سطح علمی و دانش فنی پژوهشگران ایرانی، کشور ما موفق شد در سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان سومین کشور غیر اروپایی به عضویت اصلی این نهاد معتبر بین المللی درآید.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های توزیع نیروی برق و کمیته سیرد ایران همچنین افزود: پس از استقرار دبیرخانه سیرد ایران در انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های توزیع نیروی برق و برگزاری منظم کنفرانس‌های منطقه‌ای سیرد در تهران، که اینک شاهد برگزاری ششمین دوره آن هستیم و انطباق برنامه‌های آن با کنگره جهانی سیرد، از جمله دیگر عوامل پذیرش ایران به عنوان عضو اصلی سیرد بین الملل بوده است.

برپه این گزارش، این کنفرانس از امروز سه شنبه/ مورخ ۲۶ دی ماه/ در تهران، پژوهشگاه نیرو گشایش یافت و تا فردا نیز ادامه خواهد داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *