۲۰تن مواد غذایی فاسد معدوم شد

13:38 - 26 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۵۸۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰، از کشف و معدوم سازی بیش از ۲۰ تن مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته خبر داد.

۲۰تن مواد غذایی فاسد معدوم شدبه گزارش گروه جامعه ،محراب آقازاده گفت: از عمده تخلفات بهداشتی که در برخی اماکن مسکونی انجام می‌گیرد می‌توان به بسته بندی، تهیه و توزیع غیر مجاز مواد غذایی از قبیل: سبزی خرد شده، انواع ترشی جات، استفاده از بسته بندی‌های غیر مجاز و غیر بهداشتی برای انواع مواد غذایی، تهیه مواد غذایی در شرایط نامناسب و محیط غیر بهداشتی بدون داشتن جواز و کارت معاینه معتبر بهداشتی، دفع غیر بهداشتی فاضلاب به انهار عمومی، نگهداری دام و طیور در منزل مسکونی در داخل شهر‌ها اشاره کرد.

وی با اشاره به تماس‌های مردمی با سامانه ۱۹۰، افزود: شکایت از اماکن مسکونی دارای فعالیت غیر مجاز و غیر بهداشتی با ۱۴ درصد، نانوایی‌ها ۱۱ درصد و اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا با ۱۰ درصد در صدر اخبار آذرماه این سامانه بودند. در این میان دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی با ۱۲ درصد، ایران ۱۱ درصد و مشهد ۱۰ درصد از کل اخبار و شکایات سامانه را به خود اختصاص دادند. بیشترین مورد شکایت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد با ۹ درصد، دفع غیر بهداشتی فاضلاب ۶ درصد و عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر ۵ درصد بود.

آقازاده ادامه داد: کل تماس‌های برقرار شده با سامانه بهداشت ۱۹۰ در آذر ۹۶، ۱۹۹۵۱ مورد بوده که از این تعداد، ۶۶۸۸ خبر و شکایت در سامانه به ثبت رسیده است و بقیه تماس‌ها منجر به راهنمایی، آموزش و مشاوره شده است که جنسیت تماس گیرندگان نیز ۷۲ درصد آقایان و ۲۸ درصد خانم‌ها بوده اند.

رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ گفت: از اخبار و شکایات مربوط به مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف، مقدار ۲۰۰۵۴ کیلوگرم منجر به کشف، جمع آوری و معدوم سازی کالا‌های آسیب رسان به مصرف کننده گردید که بیشترین این مواد غذایی شامل انواع سوسیس و کالباس، انواع ترشیجات، انواع نوشیدنی ها، انواع تنقلات، انواع فراورده‌های گوشتی و پروتئینی، انواع لبنیات و ... بوده است.

آقازاده افزود: از دیگر اقدامات قانونی، ابلاغ اخطار و ارائه مهلت جهت رفع نواقص غیر بحرانی (۱۴ درصد) و مکاتبه و معرفی متخلفین به مراجع قضایی (۱۴ درصد) بوده است.

وی اظهار داشت: میزان رضایتمندی مردمی از نحوه رسیدگی به شکایات مردمی بر اساس نظرسنجی‌های تلفنی به عمل آمده، ۹۵ درصد بوده است.

آقازاده گفت: سامانه بهداشت ۱۹۰ به طور شبانه روزی و در تمام ایام هفته، آماده دریافت شکایت‌های بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای است و هموطنان می‌توانند از اقصی نقاط کشور از طریق شماره تلفن ۱۹۰ با این سامانه تماس گرفته و شکایات بهداشتی خود را مطرح نمایند تا در اسرع وقت به آن‌ها رسیدگی شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *