رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

متقاضیان چطور وام اشتغال روستایی دریافت کنند؟

8:30 - 27 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۵۷۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
کارآفرینان و سرمایه گذاران خرد و کلان با ارائه طرح‌های اشتغال خود در زمینه توسعه اشتغال روستایی می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزیر کار به منظور اجرای دو طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی از سامانه کارا رونمایی کرد که در اختیار سرمایه گذاران و کارآفرینان قرار گیرد.

به گفته وی متقاضیان راه اندازی کسب و کار اعم از کارآفرینان و سرمایه گذاران خرد و کلان می‌توانند با مراجعه به سامانه Kara.mcls.gov.ir مراحل ثبت نام و ارائه طرح‌های اشتغال خود به صورت الکترونیکی را دنبال کنند.

لازم به ذکر است که طرح‌های ثبت شده در طول یک ماه مورد بررسی قرار می‌گیرند و به افراد متقاضی سه ماه فرصت داده می‌شود تا مدارک مورد نیاز را برای دریافت تسهیلات ارائه دهند.

به طور کلی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باتوجه به اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار به منابع صندوق توسعه ملی بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات را برای توسعه اشتغال روستایی و عشایری در نظر گرفته است.

 در این میان رسته‌های شغلی اولویت دار در استان‌های مختلف در بخش صنعت شامل پوشاک، کفش و مصنوعات چرمی، صنایع غذایی و تبدیلی تکمیلی کشاورزی، مبلمان، فرش دستباف و دستبافه ها، بسته بندی میوه، سبزی، نان، ادویه و خشکبار صادراتی، ساخت ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی، فرآوری محصولات معدنی و صنایع دستی می‌شود.

رسته‌های اولویت دار در بخش کشاورزی نیز شامل تولید زعفران و گیاهان دارویی، سردخانه و نگهداری محصولات، پرورش دام سبک، فرآوری و کشت سیب زمینی، پرورش و فرآوری طیور، شیلات، فرآوری پسته، محصولات گلخانه ای، فرآوری خرما و میوه‌های گرمسیری، زنبورداری و فرآوری عسل و زیتون، خدمات توسعه کشت نهال و بذر، خدمات تخصص و فنی مهندسی کشاورزی و تولید فرآورده‌های لبنی و مراکز جمع آوری شیر می‌شود که در این بین شرکت‌های کشت و صنعت یکپارچه (مدیریت زنجیره تولید و ارزش) فارغ از نوع محصول کشاورزی در تمامی مناطق در اولویت قرار دارند.

همچنین در بحث خدمات، بوم گردی، گردشگری، خدمات حمل ونقل و لجستیک، خدمات بازرگانی، بازاریابی محصولات کشاورزی و دامی، فناوری اطلاعات (محتوا)، خدمات ورزشی، تعمیر ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی از جمله رسته‌های شغلی اولویت دار در استان‌های مختلف در چارچوب برنامه اشتغال فراگیر است.

سود تسهیلات 4 تا 10 درصد

گفتنی است نرخ سود برای مناطق روستایی و عشایری مرزی ۴ درصد، مناطق روستایی و عشایری غیرمرزی ۶ درصد و تامین سرمایه در گردش واحد‌های مستقر در نواحی صنعتی و شهر‌های زیر ۱۰ هزار نفر حدود ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.

این نکته حائز اهمیت است که در صورت هم راستا نبودن طرح با اولویت‌های اعلامی و یا انحراف در استفاده از منابع در زمان اجرا، نرخ سود مورد محاسبه ۱۸ درصد خواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *