پاسخ به ابهامات «سانحه نفت‌کش»/ لغو سفر ظریف به چین/ رد هرگونه حمله به کشتی/ جانباختگان «شهید خدمت» محسوب می‌شوند/ ۹۰ روز تا بررسی همه ابعاد حادثه

11:26 - 26 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۵۰۸
دسته بندی: سیاست ، عمومی
رئیس کمیته ویژه رسیدگى به سانحه نفت‌کش ایرانی گفت: در فرصت مقتضى گزارش جامع و تفصیلى درباره سانحه نفت‌کش ایرانی ارائه می‌کنم؛ من پیشتر نیز سابقه ارائه چنین گزارش هایى را دارم.
ربیعى: در فرصت مقتضى گزارش جامع و تفصیلى درباره سانحه نفت‌کش ایرانی ارائه می‌کنم
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، علی ربیعی امروز سه شنبه در جریان نشست خبری اعضای کمیته بررسی سانحه نفت کش ایرانی، اظهار کرد: حادثه‌ای که برای نفتکش ایرانی رخ داد یک حادثه کم سابقه دریایی بود و در ۵۰ الی ۶۰ سال اخیر دنیا چنین حادثه‌ای را تجربه نکرده بود.

وی ادامه داد: ما تمام تلاش‌های متصور را در رابطه با این حادثه انجام دادیم و من درفرصتی مقتضی گزارشی جامع و تفصیلی را در رابطه با پیگیری‌های صورت گرفته پیرامون حادثه نفتکش سانچی ارائه می‌کنم.

ربیعی در ادامه با اشاره به زمان وقوع حادثه برای نفتکش سانچی تصریح کرد: درروز شنبه هفته گذشته در ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران حادثه برای نفتکش سانچی رخ داد و ما ساعت ۱۹ از این حادثه مطلع شدیم و بلافاصله گروهی را به سفارت چین اعزام کردیم.

تشکیل ستاد ویژه در نخستین ساعات وقوع حادثه سانچی
رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی افزود: درساعت ۱۹:۳۰ روز حادثه ستاد سه جانبه‌ای متشکل از نمایندگان سازمان بنادر وکشتیرانی و شرکت ملی نفتکش و وزارت امورخارجه تشکیل شد؛ این ستاد در اولین گام از کشور‌های مجاور بین المللی و سازمان‌های بین المللی به صورت رسمی و از طریق ایمیل درخواست کمک کرد؛ همچنین در مراحل بعدی نمایندگان وزارت راه و وزارت نفت نیز به این ستاد پیوستند.

وی در ادامه افزود: روز یکشنبه بعد از ظهر یعنی در فردای وقوع حادثه درحاشیه نشست هیئت دولت کمیته‌ای متشکل از وزرای کار و نفت و راه تشکیل شد و در روز دوشنبه نیز کمیته مزبور به اتفاق کمیته‌ای که در ابتدای حادثه تشکیل شده بود پیگیری‌های خود را برای امدادرسانی و اعزام نیرو انجام دادند.

اعزام به شانگهای
ربیعی گفت: نیرو‌های ما شامل کارشناسان سازمان بنادر وکشتیرانی و شرکت ملی نفتکش روز یکشنبه عازم شانگ‌های چین شدند و ستاد عملیات فرماندهی در همان روز یکشنبه در شانگ‌های چین با حضور یک نماینده از چین تشکیل شد.

رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی اظهار کرد: در روز سه شنبه هفته گذشته رئیس جمهورشخصا جلسه‌ای تشکیل داد و من مسئول رسیدگی تمام وقت به این حادثه شدم.

لغو سفر ظریف به چین
وی بیان داشت: من از همان ساعات اولیه پیگیری‌های خود را شروع کردم و بیش از ۴ بار با ظریف وزیر امور خارجه تماس گرفتم؛ البته خود آقای ظریف قرار بود برای رایزنی پیرامون برجام به چین سفر کند که این سفر به سبب آماده نبودن وزیر خارجه چین انجام نشد.

ربیعی اظهار کرد: برای بررسی حادثه از جانب کشور چین معاون نخست وزیر این کشور در همان روز‌های اولیه مسئولیت پذیرفت؛ همچنین در داخل نیز سفرای چین وکره جنوبی خواسته شدند؛ با توجه به جمیع جهات تصمیم گرفتیم که عازم شانگ‌های چین شویم و کمیته پیگیری را با حضور مقامات چینی تشکیل دهیم.

اعزام یک گروه به ژاپن
رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی گفت: همچنین یک گروه از اعضای کمیته نیز به ژاپن اعزام شدند تا در صورتی که جریان نفتکش به سمت آب‌های ژاپن شد این آمادگی برای کنترل اوضاع در آن کشور نیز وجودداشته باشد.

وی ادامه داد: ما برای جلوگیری از معطلی پروتکل‌ها را رعایت نکردیم و بدون تشریفات رسمی و سیاسی کمیته پیگیری حادثه سانچی را از ایران به چین منتقل کردیم و تا روز بازگشت جلسات مستمر ما در بالاترین سطوح با مقامات چینی تشکیل شد.

واکنش ربیعی به شایعه حمله موشکی آمریکا به نفتکش سانچی
ربیعی در ادامه با اشاره به شایعه‌ای که در فضای مجازی مبنی بر حرکت این کشتی به سمت کره شمالی و هدف گرفتن آن توسط آمریکا مطرح شده بود اظهار کرد: کسانی که این گونه داستان‌سرایی‌های ژول ورنی را منتشر می‌کنند نه از موضوعات مرتبط با دریانوردی اطلاع دارند و نه پیرامون مسائل مرتبط با روابط بین الملل از آگاهی برخوردارند؛ در همان ابتدای وقوع حادثه مسئولان کره جنوبی اعلام کردند که محموله این نفتکش متعلق به آن‌ها است؛ علاوه بر این اساساً آیا محل برخورد موشک با یک نفتکش با دماغه یک کشتی دیگر یکسان است؟

رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی ادامه داد: از سویی دیگر اصولا در فضای بین المللی اتفاقاتی از قبیل: اصابت موشک به یک نفتکش، موضوع قابل پنهانی نیست و کسانی که بحث حمله موشکی آمریکا را مطرح کردند درواقع دروغ واضحی را گفتند.
 
هیچ‌گونه مستندی در مورد خاموش بودن سیستم موقعیت یاب ماهواره‌ای نفتکش سانچی وجود ندارد
در ادامه این نشست خبری راستاد رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا رادار‌ها موفق به تعیین موقعیت و ردیابی نفتکش ما نشدند گفت: نخست باید تاکید کنم که هیچ‌گونه مستندی در مورد خاموش بودن سیستم موقعیت یاب ماهواره‌ای نفتکش سانچی وجود ندارد. از سویی دیگر وقتی کشتی‌ها سیستم شناسایی خودکار یا "‌ای آی اس " خود را روشن می‌کنند ایستگاه‌های ساحلی تا فا صله ۲۵ مایلی یعنی ۵۰ کیلومتری قا در به شناسایی آن‌ها هستند، اما فاصله نفتکش سانچی تا ایستگاه ساحلی شانگ‌های چین ۱۵۸ مایل بود.

ربیعی در ادامه در پاسخ به این ابهام و شایعه که عده‌ای مطرح می‌کردند جان سرنشینان کشتی برای چینی‌ها مهم نیست و آن‌ها بیشتر متمرکز بر آلوده نشدن محیط دریایی خود هستند، گفت: مشاهدات و پیگیری‌های ما خلاف این امر را ثابت می‌کند و با توجه به اینکه سانحه مورد اشاره در آب‌های کشور چین به وقوع پیوسته است مسئولان چینی در حد مقدورات خود امکانات لازم را فراهم کردند.

خرید خدمت از کشور‌های ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور
وی تصریح کرد: همچنین در روز‌های نخست وقوع حادثه از کشور‌های ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور و همچنین یکی از معتبرترین شرکت‌های امدادی کشتیرانی خرید خدمت صورت گرفت.

اینکه جان سرنشینان سانچی برای چینی‌ها مهم نبود، دروغ است
در ادامه این نشست خبری فرازنده مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل عدم همکاری لازم مسئولان چینی در ساعات نخست وقوع حادثه برای نفتکش سانچی اظهار کرد: در ساعات نخست وقوع حادثه به سبب حاکم بودن فضای هیجانی واحساسی ممکن است مسائلی مطرح شده باشد؛ اینکه گفته می‌شود محیط زیست دریایی برای چینی‌ها نسبت به نجات جان سرنشینان سانچی در اولویت بوده موضوعی نیست که صحت داشته باشد و تحت تاثیر جو روانی مطرح شده است.

وی ادامه داد: حادثه برای نفتکش سانچی ۳۰۰ کیلومتر دورتر از ساحل شانگ‌های رخ داد و حداقل ۱۰ الی ۱۵ ساعت زمان لازم بود که کشتی‌های امدادی به محل حادثه برسند.

نظر کارشناسان در همان نخستین ساعات این بود که ادامه حیات اعضای کشتی وجود ندارد
فرازنده گفت: در این حادثه آتشخوار‌های ژاپنی با فاصله کمی در محل حادثه حاضر شدند همچنین کشتی‌های آب پاش حضور یافتند، اما ابعاد انفجار و ظرفیت احتراق نفتکش حادثه دیده ما بسیار بالا بود به نحوی که ظرف چند ساعت نخست حادثه یک لکه بزرگ نفتی به ابعاد ده مایل مربع اطراف نفتکش را فرا گرفت یعنی کشتی در معرض یک آتش بزرگ قرار داشت و نظر کارشناسان هم در همان نخستین ساعات این بود که ادامه حیات اعضای کشتی وجود ندارد.

در ادامه نشست خبری امروز برومندی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه کاپیتان نفتکش سانچی آقای مجید قصابی اروجی از حوزه انتخابیه وی یعنی حوزه پاسارگاد و سعادت شهر بود، گفت: چینی‌ها ساعت ۱۰ شب همان روزی که حادثه اتفاق افتاد جلسات پیگیری بحران خود را در شانگ‌های تشکیل دادند و همچنین سفیر جمهوری اسلامی در پکن به همراه نمایندگانی از شرکت ملی نفت بلافاصله ستادی را برای پیگیری ابعاد حادثه تشکیل دادند.

چینی‌ها هیچ‌گونه ممانعتی برای حضور کشتی‌های امدادی سایر کشور‌ها به عمل نیاوردند
وی ادامه داد: بامداد شنبه که ما نخستین جلسه را تشکیل دادیم شاهد بودیم که چینی‌ها هیچ گونه ممانعتی را برای حضور کشتی‌های امدادی سایر کشور‌ها به عمل نیاوردند؛ البته ممکن است به لحاظ فنی اختلاف نظر‌هایی به وجود می‌آمد، اما در مجموع چینی‌ها همکاری‌های لازم را داشتند.

برومندی گفت: برای مثال من از فرمانده چینی عملیات این سوال را کردم که چرا شما اجازه حضور یک کشتی امدادی ژاپنی را به محل حادثه نمی‌دهید؟ که او به من گفت به این دلیل که در این مقطع برای ما فوم پاشی مهم است در حالی که کشتی ژاپنی حامل آب بود و فوم کافی را نداشت.

جانباختگان حادثه نفتکش سانچی تحت عنوان شهید خدمت معرفی می‌شوند
در ادامه نشست خبری امروز ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جانباختگان حادثه نفتکش سانچی شهید محسوب خواهند شد یا خیر؟ گفت: من در این رابطه به رئیس جمهور نامه‌ای نوشتم و وی موافقت کرد وا علام داشت که با حجت الاسلام شهیدی محلاتی رئیس بنیاد شهید مذاکره صورت گیرد. در بنیاد شهید ادبیاتی تحت عنوان شهید خدمت وجود دارد و موافقت شد جانباختگان حادثه نفتکش سانچی تحت عنوان شهید خدمت معرفی شوند؛ همچنین زمانی که سه جنازه یافته شده از سرنشینان سانچی به تهران منتقل شود چنانچه اهل تهران باشند درقطعه شهدای خدمت دفن می‌شوند.

رسیدگی به همه ابعاد حادثه نفتکش سانچی سه ما زمان می‌برد
در ادامه راستاد رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جعبه سیاه سانچی چه زمانی بازگشایی می‌شود گفت: این جعبه سیاه در حال حاضر پلمپ شده است و ما پیش بینی می‌کنیم که رسیدگی به همه ابعاد حادثه نفتکش سانچی سه ما زمان ببرد.

هم بدنه و هم محموله نفت‌کش سانچی بیمه بودند
ربیعی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی پرداخت خسارت این حادثه گفت: ما به لحاظ حقوقی پیگیری‌های مستمر خود را ادامه می‌دهیم؛ خوشبختانه هم بدنه کشتی و هم محموله کشتی بیمه بودند و خود کره جنوبی به عنوان خریدار، محموله نفتکش سانچی را بیمه کرده بود.

وی تصریح کرد: برای احقاق حق حقوقی در رابطه با سانحه سانچی تیم‌های حقوقی تشکیل شده‌اند؛ همچنین به منظور بررسی میزان تقصیر در این حادثه نیز کمیته حقوقی ویژه‌ای متشکل از نمایندگان سازمان بنادر و کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش و وزارت امور خارجه تشکل شده است با رمزگشایی از جعبه سیاه نفتکش قطعا پیگیر‌های حقوقی معنادارتر می‌شود.

در ادامه نشست خبری امروز؛ کیان ارثی مدیر عامل شرکت ملی نفتکش در خصوص وضعیت بیمه‌ای سانچی گفت: بدنه نفتکش سانچی تحت بیمه ۷۰ درصدی یک شرکت نروژی و ۳۰ درصدی شرکت‌های بیمه‌ای داخلی بود؛ همچنین این نفتکش به لحاظ بیمه شخص ثالث که شامل صدمات جانی وآلودگی‌های دریایی هم می‌شود دارای پوشش حداکثری بیمه بود.

نفتکش سانچی ۱۱۱ هزار و ۵۱۰ تن میعانات گازی را به مقصد کره جنوبی حمل می‌کرد
در ادامه، ربیعی رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی با بیان اینکه این نفتکش ۱۱۱ هزار و ۵۱۰ تن میعانات گازی را به مقصد کره جنوبی حمل می‌کرد، گفت: در برخی سایت‌ها و کانال‌ها دیدم که گفته بوند اگر مطمئن بودید سرنشینان سانچی مرده اند چرا تکاور اعزام کردید؟ که من به آن‌ها می‌گویم ما به لحاظ انسانی موظف بودیم هر احتمال ضعیفی را با قوت پیگیری کنیم و همچنین باید تاکید کنم که پیکر این عزیزان نیز برای ما بسیار مهم بود.

دلایل اعزام تکاوران نیروی دریایی
وی ادامه داد: تکاوران نیروی دریایی ارتش نه به منظور اطفاء حریق که به منظور نجات جان و یا یافتن پیکر‌های سرنشینان نفتکش اعزام شده بودند و وقتی تکاوران ما نزدیک محل حادثه شدند خبر دادند که درجه حرارت از دماغه نفتکش به سمت بدنه تا ۹۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد که من اعلام کردم از صحنه دور شوند.

غرق شدن ناو آمریکایی در همان محل حادثه سانچی
در ادامه نشست خبری امروز جبل عاملی مسئول کمیته اضطراری شرکت ملی نفتکش با اشاره به مختصات محل حادثه نفتکش سانچی گفت: در محلی که برای نفتکش سانچی حادثه رخ داد در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۶ کشتی غرق شدند وهمچنین یک ناو آمریکایی هم در این منطقه سابقه غرق شدن دارد؛ بنابر این این منطقه جزو مناطق پرریسک ودارای زمینه تصادم است.

ربیعی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نفتکش سانچی به لحاظ امکانات و داشتن فوم از حد کفایت برخوردار بود گفت: هر کشتی و نفتکش نهایتا قادر به حمل ۴ الی ۵ تن فوم است درحالی که میزان فوم لازم برای مقابله با آتش و انفجار نفتکش سانچی ۵ هزار تن فوم بود. بنابر این به طور طبیعی هیچ کشتی ونفتکشی نمی‌تواند ۵ هزار تن فوم را حمل کند و معمولا این فوم‌ها در انبار‌های کشور‌ها و در حوالی آب‌های بین المللی آن‌ها ذخیره می‌شود.

فرستادن تجهیزات از ایران ۲۰ شبانه روز زمان می‌برد
رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی در همین رابطه گفت: اگر می‌خواستیم از داخل کشور خود برای مواجه با آتش نفتکش سانچی تجهیزات ارسال کنیم باید ۲۰ شبانه روزی دریانوردی می‌کردیم بنابر این ارسال تجهیزات منتفی است.
 
در ادامه نشست خبری امروز مسئول بخش اضطراری شرکت ملی نفتکش اظهار کرد: تصادم صورت گرفته میان نفتکش سانچی و کشتی فله بر چینی به قدری شدید بود که جداره اول نفتکش را پاره کرد و به جداره دوم که جداره مخازن نفتکش است آسیب رساند و دماغه کشتی ۵ متر داخل تانک محموله نفتکش شد.

مصاحبه با اعضای کشتی فله‌بر چینی
در ادامه رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با خدمه کشتی کریستال (کشتی فله بر چینی) صحبت شده است یا خیر؟ گفت: هنوز به مرحله اصلی رسیدگی نرسیده ایم و به محض آغاز این مرحله، معاینه کشتی کریستال و مصاحبه با کارکنان آن جزو لاینفک بررسی خواهد بود.

چینی‌ها در مواجه با حادثه نفتکش سانچی کوتاهی نکردند
ربیعی در ادامه در پاسخ به این ادعا که چینی‌ها در مواجه با حادثه نفتکش سانچی اهمال داشته‌اند گفت: ما زمانی که در داخل بودیم مدام فشار می‌آوردیم که فوم پاشی صورت نمی‌گیرد، اما زمانی که به چین رفتیم و در اتاق فرماندهی عملیات مستقر شدیم متوجه شدیم که آن‌ها در مرحله اولیه باید با پاشیدن آب بدنه کشتی را خنک می‌کردند ودر مراحل بعدی فوم پاشی را انجام می‌دادند که با پرس و جواز متخصصان داخلی متوجه شدیم این کار از لحاظ تخصصی درست بود.

وزیر کار تاکید کرد: بنابر این تصور اولیه ما مبنی بر کوتاهی چینی‌ها در مواجه با حادثه‌ای که برای نفتکش سانچی ایجاد شده بود درست نبود.

وی ادامه داد: در روز آخر شاهد بودیم که حتی چینی‌ها برای حضور در داخل نفتکش آمادگی لازم را داشتند، اما شرایط این کار به سبب وقوع انفجار درنفتکش فراهم نشد.

۲۰ کشتی چینی، ژاپنی و کره‌ای در محل حادثه سانچی حضور داشتند
ربیعی اظهار کرد: حدود ۲۰ کشتی چینی، ژاپنی و کره‌ای در محل حادثه سانچی حضور داشتند و سه کشتی از طرف خود ما نیز در محل حادثه حاضر بود؛ همچنین عملیات اصلی چینی‌ها با ۴ کشتی صورت می‌گرفت.

سانچی هشتمین محموله باری خود را به سمت کره جنوبی حمل می‌کرد
در ادامه نشست خبری امروز رئیس شرکت ملی نفتکش گفت: نفتکش سانچی هشتمین محموله باری خود را به سمت کره جنوبی حمل می‌کرد و ما در ماه ۴ محموله به سمت کره جنوبی ارسال می‌کنیم و نفتکش سانچی در ۱۵ دسامبر در عسلویه بارگیری کرده بود و قرار بود بعد از ۲۳ روز با پیمودن فاصله ۶۷۰۰ مایلی به کره جنوبی برسد.

شرایط برای فرماندهی عملیات در چین فراهم بود
برومندی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در ادامه نشست خبری امروز با اشاره به ابهاماتی که در فضای مجازی پیرامون کم کاری چینی‌ها مطرح می‌شود، گفت: کمیته بررسی حادثه نفتکش سانچی به محض ورود به چین مستقیما به اتاق عملیات مستقر در شانگ‌های رفت؛ ما هماهنگ کرده بودیم که در صورت عدم همکاری و آمادگی مسئولان چینی بلافاصله برای پیگیری موضوع به ژاپن برویم، اما دیدیم که شرایط برای فرماندهی عملیات در چین فراهم است.

وی ادامه داد: به لحاظ طبیعی از آنجایی که حادثه در آب‌های سرزمینی چین رخ داده بود باید عملیات اصلی اطفاء حریق را چینی‌ها بر عهده می‌گرفتند و مسئولان چینی نیز همه اقدامات لازم را با توجه به بضاعتشان انجام دادند.

مجلس احقاق حقوق در سانحه سانچی را به نحو احسن پیگیری می‌کند
برومندی خاطر نشان کرد: ما در مجلس از حقوق ملت نمی‌گذریم و تلاش می‌کنیم ابعاد حقوقی حادثه نفتکش سانچی و احقاق حق سرنشینان جانباخته آن و بازماندگان آن‌ها را به نحو احسن پیگیری کنیم.

داشتن پرچم پانامایی و حمل آن توسط نفتکش سانچی یک امر طبیعی و مرسوم بود
ربیعی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نفتکش سانچی دارای نامی چینی و پرچمی پانامایی بود، واینکه آیا این موضوع مرتبط با تحریم‌ها است، گفت: ۵ الی ۶ کشور از جمله پاناما و لیبریا در دنیا وجود دارند که حمل پرچم آن‌ها توسط کشتی‌ها و نفتکش‌ها دارای مزایای بازرگانی است و این پرچم‌ها در زمره پرچم‌های ارزان قیمت محسوب می‌شوند بنابراین داشتن پرچم پانامایی و حمل آن توسط نفتکش سانچی یک امر طبیعی و مرسوم است.

چرا کشتی فله‌بر چینی دچار حادثه نشد؟
راستاد در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کشتی کریستال که با نفتکش سانچی برخورد کرد دچار سانحه نشد، بیان کرد: محموله این کشتی فله بر سویا بود که طبیعتا قابل اشتعال نیست؛ همچنین از آنجایی که دماغه این کشتی با بدنه نفتکش ما برخورد کرد از این رو نفرات آن که عمدتاً در بخش‌های عقبی کشتی کریستال بودند از طریق قایق‌های نجات خود را در دریا رها کردند و متعاقباً توسط کشتی‌های ماهیگیری نجات یافتند و همچنین یدک کش‌های دیگر نیز کشتی فله بر چینی کریستال را به بندر جوشان چین منتقل کردند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر مخابره سیگنال از نفتکش سانچی در روز‌های نخست وقوع حادثه گفت: هیچ گونه سیگنالی از روز اول حادثه توسط هیچ سیستم ارتباطی و مخابراتی از نفتکش سانچی دریافت نشد و این موضوع هیچ گونه مستندی ندارد.

دلایلی که باعث یافتن جعبه سیاه سانچی شد
در ادامه نشست خبری امروزربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جعبه سیاه نفتکش سانچی و جنازه ۳ سرنشین آن چگونه یافت شد، گفت: فردای وقوع حادثه گروه امداد و نجات چینی توانستند با امکاناتی که داشتند وارد کشتی شوند و از اتاق فرماندهی کشتی که در مرتفع‌ترین قسمت آن است جعبه سیاه را استخراج کنند و آن را به همراه پیکر‌های مطهر سه تن از دریانوردان که بر روی عرشه بود به ساحل منتقل کنند.

وی ادامه داد: به سبب شرایط بد آب و هوایی و متصاعد بودن گاز‌های سمی آن گروه نجات بیش از ۳۰ دقیقه نمی‌توانستند در نفتکش سانچی بمانند.

ربیعی در پایان خاطر نشان کرد: کار کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی تا احقاق حق حقوقی و بررسی همه ابعاد حادثه ادامه خواهد داشت.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *