الزام نصب برچسب اصالت تجهیزات پزشکی از اول فروردین /برخورد با تجهیزات قاچاق فاقد برچسب

6:30 - 27 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۴۱۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
مشاور وزیر و مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: طرح برچسب اصالت تجهیزات پزشکی بعد از 4 سال از اول فروردین ماه اجرا می شود .

الزام نصب برچسب اصالت تجهیزات پزشکی از اول فروردین /برخورد با تجهیزات قاچاق فاقد برچسبرضا مسائلی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه در خصوص برچسب اصالت تجهیزات پزشکی گفت: فاز اول اجرای طرح الصاق برچسب اصالت بر تجهیزات پزشکی با تأخیر 4 ساله، در ابتدای سال 1397 اجرا می شود.

وی افزود: الصاق برچسب اصالت بر تجهیزات پزشکی از جمله ابلاغیه هایی است که در سال 1392 بر اساس ماده 13قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مواد 4 و 6 شیوه نامه مبارزه با قاچاق تجهیزات و ملزومات پزشکی از سوی ریاست محترم جمهوری تصویب شده بود اما به دلایل درون سازمانی امکان اجرای آن در سال های اولیه، به تأخیر افتاد.

مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: بر طبق این قانون کالاهای همه شرکت های تولید و توزیع کننده تجهیزات و مواد دندانپزشکی، ملزومات آزمایشگاهی، تجهیزات و ملزومات پزشکی خانگی و قابل عرضه، ملزومات پزشکی نازایی و ملزومات پزشکی ارتوپدی باید دارای برچسب اصالت باشند در غیر این صورت قاچاق محسوب می شوند.

وی عنوان کرد: اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت به منظور اجرای مصوبه الصاق برچسب اصالت بر تجهیزات پزشکی مکلف است همه کالاهای مورد تائید در سطح عرضه را با شناسه و کد در سامانه این اداره ثبت و نسبت به اجرای این طرح اقدام کند. این در حالی است که کالاهای موجود در انبار بر اساس مکانیزم های تبیین شده ثبت و در روند تایید قرار می گیرند.

مسائلی اذعان داشت: برچسب اصالت باید مطابق با الزامات و ویژگی های تعیین شده در دستورالعمل اجرائی نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده های سلامت، و بر روی کوچکترین واحد بسته بندی نصب شود. و در صورت سطوح بسته بندی بزرگتر، الصاق برچسب دارای شناسه تجمیعی بر روی سطوح بعدی الزامی است.

 وی در ادامه یادآور شد: مسئولیت اصالت برچسب های الصاقی با شرکت تأمین کننده کالا است و این برچسب ها باید به گونه ای درج شود که مانع رویت اطلاعات مربوط به تولید وسیله نظیر سازنده، تاریخ تولید، شماره سریال، تاریخ انقضا نشود.

مشاور وزیر بهداشت گفت: الصاق برچسب از طریق شرکت های مجری یا تامین کننده کالا با رعایت پروتکل ها و الزامات مربوطه امکان پذیر است .

به گفته وی، شرکت های تامین کننده کالا می توانند از اول فروردین ماه آینده  نسبت به فروش کالاهای دارای برچسب اصالت اقدام کنند.برچسب اصالت محصولات موجود در انبار شرکت تامین کننده کالا نیز باید حداکثر تا فروردین ماه دارای تاریخ انقضا باشند.

وی افزود: سامانه اصالت با سامانه های مرکزی سازمان ، سامانه جامع تجارت و گمرک متصل است؛ بنابراین شرکت های تامین کننده کالا باید اطلاعات کالاهایی که از سامانه ورود و ترخیص قبلی تائید و وارد شده موجود در انبار های را باید تا آخر بهمن ماه سال جاری جهت کسب برچسب اصالت ثبت کنند تا توسط کارشناسان این اداره تائید شده و در زمان استعلام ، برچسب تولید شده توسط شرکت مورد تائید قرار گیرد.

مسائلی خاطر نشان کرد: به منظور اجرای این طرح، کلاس های آموزشی برای شرکت های تأمین کننده کالا برگزار خواهد شد.در این راستا راهنما، دستورالعمل و پروتکل اجرایی بر روی سایت اداره کل جهت بهره برداری شرکت ها قرار گرفته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *