۴ اثر ارزشمند ملی تعیین حریم شدند

13:38 - 25 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۲۰۲
مدیر کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی از تعیین حریم چهار اثر ملی ارزشمند غیرمنقول خبر داد.

۴ اثر ارزشمند ملی تعیین حریم شدندبه گزارش گروه جامعه ،در جلسه کمیته حریم آثار غیرمنقول که روز گذشته با حضور صاحب‌نظران و کار‌شناسان میراث فرهنگی برگزار شد، چهار اثر ارزشمند تعیین حریم شد.

فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر گفت: «بررسی محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی روستای تاریخی ابیانه و آثار تاریخی پیرامون آن تعیین حریم شد.»

وی اعلام کرد:بررسی محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی تپه باستانی سیلک کاشان نیز از دیگر محوطه‌هایی است که در فهرست تعیین حرایم قرار گرفت.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی عنوان کرد: محدوده عرصه و حریم و ضوابط مسجد جامع ساوه مورد بازنگری قرار گرفت و عرصه و حریم تپه ترخان‌آباد کردستان نیز مشخص شد.

روستای تاریخی ابیانه که قدمت آن به ۴ هزار سال پیش می‌رسد، در جاده اصفهان در ۲۲ کیلومتری غرب جاده نظنز در دامنه کوه کرکس قرار گرفته است. مهم‌ترین بنا و اثر تاریخی روستا، یک باب مسجد جامع بوده که قدیمی‌ترین اثر تاریخی در این مسجد، منبر چوبی منبت‌کاری‌شده آن است که در سال ۴۶۶ هجری قمری ساخته شده است. مسجدی قدیمی دیگری به نام مسجد پرزله از دوره ایلخانان به‌جای مانده و در محله‌ای به همین نام در روستا قرار گرفته است.

همچنین سیلک یکی از مکان‌های تاریخی پس از تمدن جیرفت کرمان در فلات ایران است که مدارک مکتوب متعلق به دوران پیش از هخامنشی در آن پیدا شده است. طبق اسناد تاریخی تمدن مردمان تپه‌های سیلک مغلوب تمدن آریایی شد و تنها یادگار‌هایی از آن‌ها در لایه‌های گوناگون حفاری مانند ظروف لوله‌دار بلند با نگاره اسب و خورشید و جنگ افزار آهنی و شمشیر و نیزه‌های بلند پیدا شده است.

مسجد جامع ساوه از اولین مسجد‌هایی است که در ایران و در شهر ساوه ساخته شده و طی دوره‌های مختلف ازسوی هنرمندان ایرانی تزیین و مرمت شده‌است. این مسجد تماماً از خشت و گل ساخته است و در نوع خود بی‌نظیر است. این مسجد مشتمل بر یک صحن و گنبدی در جنوب، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب‌هایی متعدد و قدیمی با خطوط کوفی و دو محراب از دوره صفویه با خط ثلث است.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *