رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چرایی منتقل نشدن ترمینال شرق به مکان جدید/ مطالبات پیمانکاران شهرداری همچنان باقی است

6:30 - 26 دی 1396
کد خبر: ۳۸۶۸۹۶
در شرایطی که از سال‌ها قبل، کار انتقال ترمینال شرق به مکان جدید در دستور کار قرار گرفته، اما تاکنون این اتفاق عملی نشده است.

ترمینال شرق به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، سال ۱۳۶۰، پایانه‌ای در محدوده شرق تهران راه اندازی شد. این پایانه که اکنون به پایانه شرق معروف است مساحتی حدود ۳ و نیم هکتار دارد.

پایانه شرق در محدوده سه راه تهرانپارس و خیابان دماوند بنا شده و تردد زیاد اتوبوس‌ها و سواری‌ها در بسیاری از ایام سال به ویژه روز‌های پایانی هر هفته در این منطقه، ترافیک شدیدی را در این نقطه ایجاد می‌کند.

علاوه بر ایجاد ترافیک در منطقه آلودگی هوای صوتی و بصری زیادی در شرق تهران به علت وجود پایانه شرق ایجاد شده است.

این پایانه که بعد از پایانه جنوب، به عنوان دومین پایانه پایتخت فعالیت خود را آغاز کرده بود، مدت‌ها است که قرار است به مکان دیگری منتقل شود.

عملیات اجرایی انتقال پایانه شرق، از بهمن ماه سال ۹۰ در دستور کار قرار گرفته و قرار بود سال ۹۲ فاز نخست این انتقال به اتمام رسد.

پیش از این، مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک وقت شهرداری تهران اعلام کرده بود که این پایانه پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصدی داشته است.

وی مدعی شده بود که ساختمان این پایانه در مراحل نازک کاری قرار دارد ضمن اینکه در بحث محوطه سازی نیز پیشرفت ۹۶ درصد حاصل شده است.

در حال حاضر انتقادات زیادی به موضوع چرایی اجرایی نشدن کامل طرح انتقال پایانه شرق مطرح است. کار انتقال این پایانه به انتهای بزرگراه شهید یاسینی مدت هاست که به طول انجامیده و اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

پیش از این، مجید فراهانی در دهمین جلسه علنی شورای اسلامی تهران نیز در تذکری به موضوع مشکلات پایانه شرق اشاره کرده بود.

وی در این جلسه اظهارکرد: پایانه قدیمی موجب بروز مشکلات ترافیکی، ایجاد تراکم در مسیر‌های منتهی به پایانه و آلودگی زیست محیطی شده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به سوال برانگیز بودن عدم انتقال پایانه شرق تصریح کرد: تاخیر در تکمیل پایانه شرق سئوال برانگیز است. اگر تاخیر در تکمیل این پروژه از سوی پیمانکار است باید نسبت به خلع پیمانکار و انتخاب پیمانکار جدید اقدام شود.

پایانه جدید، مساحتی حدود ۳۰۰ هکتار خواهد داشت. ۸۰ هزار متر مربع از این مساحت به شبکه ارتباطات، ۴۰ هزار متر مربع به پارکینگ، ۱۱۰ هزار متر مربع به ساختمان اصلی، ۲۰ هزار متر مربع ساختمان‌های جانبی شامل مهمانسرا، تعمیرگاه سبک و سنگین، پمپ بنزین، مسجد و ۱۳۵ هزار متر مربع نیز به فصای سبز اختصاص یافته است.

در حال حاضر مشکل اصلی عدم اتمام پایانه شرق، مشکلات مالی عنوان می‌شود.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این رابطه به خبرنگار گروه جامعه گفت: تاکید ما این است که هر چه سریع‌تر در رابطه با اتمام پروژه پایانه جدید در شرق تهران برنامه ریزی شود.

وی افزود: کار احداث پایانه جدید پیشرفت ۹۰ درصدی داشته، اما از نظر مالی، پیمانکاران تاکنون حدود ۷۵ درصد از مطالبات خود را دریافت کرده اند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که برای اتمام پروژه انتقال پایانه شرق چه میزان اعتبار مورد نیاز است؟، خاطرنشان کرد: برای اتمام پروژه به مبلغی حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و درخواست ما این است که شهرداری در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشد.

انتقال پایانه شرق به مکانی دیگر، از جمله درخواست‌های شهروندان حاضر در شرق تهران است. نقطه‌ای که پایانه در آن استقرار دارد منطقه‌ای پر تردد است و در برخی از ساعات شبانه روز حتی تردد در این منطقه به دشواری انجام می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *