سود تمامی مشمولین واریزشد

11:00 - 24 دی 1396
کد خبر: ۳۸۶۶۱۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: مرحله اول سود سهام عدالت از 19 دی ماه به حساب مشمولین واریز شد و تلاش می کنیم مرحله دوم سود نیز تا نوروز 97 به حساب مشمولین واریز شود.

سود تمامی مشمولین واریزشد/ برخی از بانک‌ها پیامک واریز سود ارسال نکردند/ دو مرحله دیگر باقی استبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با توجه به آغاز واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولین از هفته گذشته ابهاماتی در این باره برای مشمولین به وجود آمده است به هیمن دلیل گفت‌وگویی انجام دادیم با سید جعفر سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی که در ادامه می خوانید.

میزان:چرا برخی از مشمولین با توجه به ارائه شماره شبا هنوز سود ردیافت نکرده اند؟

سبحانی: با آغاز واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولین از 19 دی ماه تمامی افرادی که شماره شبا آن ها در سامانه سهام عدالت تایید شده سود دریافت کردند، اما در این میان برخی از بانک ها مبالغ کم را در لیست پیامک ندارند به همین دلیل مشمولین از واریز سود خود مطلع نشدند و یا در این میان برخی از بانک های عامل برای واریز سود سهام عدالت نیز پیامکی برای مشتریان ارسال نکرده اند و همین امر موجب شده تا افراد تصور کنند سود به حسابشان واریز نشده است.

میزان: اگر با بررسی حساب باز هم سود به حساب مشمولین واریز نشده باشد تکلیف چیست؟

سبحانی: این افراد یا دارای شما شبا تایید شده از سوی سازمان خصوصی سازی نبوده اند و یا هنوز شماره شبای خود را به سامانه ارائه نکرده اند، که این افراد می توانند در اسرع وقت با مراجعه به سامانه اقدام به ارائه شماره شبا نمایند که بعد از بررسی ظرف زمان دو هفته و تایید آن سود به حساب افراد واریز خواهد شد و سایر مشمولینی که شماره آن ها در سامانه تایید نشده باید مجددا شماره حساب جهت بررسی به سامانه ارائه نمایند.

میزان: چرا افرادی که دارای سرمایه یک میلیون تومانی در سبد سهام هستند مشمول دریافت سود کمتر از سایر افراد شدند؟

سبحانی: سود واریز شده به حساب مشمولین مربوط به سال مالی 95 بوده به همین دلیل سهامدارانی که موجودی خود را در سال جاری تا سقف یک میلیون تومان تکمیل کرده اند در سال جاری مشمول دریافت سود کامل می شدند و سود فعلی واریز شده که مرحله اول آن نهایی شد مربوط به سال مالی 95 بوده است و تلاش می کنیم مرحله دوم را تا نوروز 97 به حساب مشمولین واریز کنیم.

میزان: این افراد چه زمانی به طور کامل سود 150 هزار تومانی دریافت می کنند؟

سبحانی: سهامدارانی که در سال 96 الباقی بدهی سهام عدالت واگذار شده به خود را تسویه کرده باشند، برای دریافت سود سال مالی 96 شرکت‌ها که مجامع آن‌ها در تیر ماه 97 برگزار می‌شود، می‌توانند طی آبان و آذر 97 که موعد توزیع سود فرا می‌رسد، به تناسب مبلغ یک میلیون تومانی سهام خود از سود کامل عملکرد دوره مالی 96 شرکت‌ها برخوردار خواهند شد.

بیشتر بخوانید:  سودسهام عدالت در حال واريز به حساب مشمولین/ مبلغ واریزی یک سوم کل سود

میزان: سود مشمولین عضو کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی به چه میزان واریز شد؟

سبحانی: سود سهام عدالت عملکرد سال مالی 1395 که در سال 1396 توزیع می‌شود برای هر یک از مشمولان سهام عدالت مددجوی کمیته امام(ره) و سازمان بهزیستی کشور که جزو اقشار مشمول تخفیف بوده‌اند و از مبلغ یک میلیون تومان سهام برخوردارند، مبلغ 150 هزار تومان است که از این مبلغ 150 هزار تومان سود، مبلغ 50 هزار تومان آن توزیع شده و مابقی آن نیز تا پایان سال به حساب این افراد واریز خواهد شد.

میزان: در مرحله اول چه میزان سود برای مشمولین واریز شد؟

سبحانی: در مرحله نخست برای مشمولین به جز اعضای کمیته امداد و بهزیستی به نسبت ارزش سهام بین 20 هزار و 400 تومان تا 24 هزار و 600 تومان سود واریز شد و مابقی در دو مرحله دیگر به حساب مشمولین واریز می شود.

میزان: در مرحله اول چه مبلغی سود بین مشمولین سهام عدالت توزیع شد؟

سبحانی: طی روزهای 19 تا 21 دیماه جاری بالغ بر 33.5 میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت از مرحله اول واریز سود سهام عدالت برخوردار شدند و این واریز سود در مراحل بعدی و تا تسویه کامل طلب سود سال مالی 1395 مشمولین ادامه خواهد داشت. در این مرحله حدودا 920 میلیارد تومان سود به حساب مشمولان واریز شده است.

میزان: آیا در حال حاضر مشمولین امکان تکمیل ارزش سهام خود را دارند؟

سبحانی: هیچ امکانی برای واریز پول برای تسویه الباقی اقساط برای مشمولان سهام عدالت که علاقه مند به تکمیل مبلغ یک میلیون تومانی سهامداری خود هستند، وجود ندارد.

میزان: تکلیف یک میلیون و 800 هزار نفری که ثبت نامشان نیمه تمام مانده چه خواهد شد؟

سبحانی: بعد از تعیین و تکلیف واریز سود برای مشمولین، تکلیف ثبت نامه نیمه تمام یک میلیون و 800هزار نفر نیز مشخص خواهد شد.

میزان: آزاد سازی سهام عدالت در چه زمانی انجام خواهد شد؟

سبحانی: موضوع لایحه آزاد سازی سهام عدالت آخرین قدم سهام عدالت است، که مرحله اول شناسایی مشمولین، مرحله دوم واریز سود به حساب مشمولین که از امروز اغاز شد و گام اخر ازادسازی سعام عدالت امروز در مجلس بررسی و تعیین تکلیف می‌شود که زمان حدودی آن ٢ ماه اینده اعلام شده است.

میزان: تکلیف سودهایی که مشمولین در سری قبل گرفته اند چه می شود؟

سبحانی: تکلیف سود‌هایی که در دوره قبل به حساب برخی از مشمولین واریز شده مشخص شده و این مبالغ در صورتحساب تمامی این افراد محرز است.

بیشتر بخوانید : متوفیان تا مرداد ماه سال جاری، سود دریافت می کنند/ مشمولین بلاتکیف، تعیین تکلیف می شوند

میزان: چه تعداد از مشمولین هنوز اقدام به ارائه شماره شبا نکرده اند؟

سبحانی: تعداد 14 میلیون از سهامداران همچنان شماره شبای خود را به سامانه ارائه نکرده اند؛ اگر محرز شود که مشمولین نیازی به سود و سهام عدالت ندارند و پس از اطلاع رسانی‌های مناسب پس از مدتی که زمان آن مشخص نیست سهام این افراد تعیین و تکلیف خواهدشد در غیر این صورت تمامی ١٤ میلیون مشمول دریافت سود می‌شوند و ما منتظر ارائه شماره شبا از سوی مشمولین هستیم.

میزان: تکلیف متوفیانی که شماره شبا ارائه کرده‌اند چه می‌شود؟

سبحانی: در میان کلیت سهامداران تعداد اندکی تا مرداد سال جاری متوفی شدند که در میان واریز سود  سایرین سود این افراد نیز به حسابشان واریز می شود زیرا آخرین به روزرسانی سامانه سهام عدالت مربوط به مرداد ماه سال جاری می شود به هیمن دلیل افرادی که تا این تاریخ از دنیا رفته اند مشمول دریافت سود می شوند، اما سایر متوفیان بعد از انجام کارهای انحصار وراثت سودشان تعیین و تکلیف خواهد شد و زمان واریز آن در آینده مشخص می شود.

میزان: مشمولین برای دریافت صورتحساب سهام خود باید به کجا مراجعه کنند؟

سبحانی: برای اطلاع از آخرین وضعیت سهامداری و میزان این سهام و نیز سود متعلقه به مشمولان بابت عملکرد سال مالی منتهی به سال مالی 29/12/1395 شرکتهای مشمول سهام عدالت، کلیه مشمولان می توانند به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند.

میزان: ارزش فعلی سهام مشمولین چه افرادی که 532 هزار تومان سرمایه دارند و چه یک میلیون تومان چقدر است؟

سبحانی: در طرح سهام عدالت نه تنها مشمولین از سود سالانه سهام برخوردار می شوند بلکه مستمرا ارزش واقعی سهام این مشمولان نیز افزایش می یابد. هم اکنون ارزش واقعی این سهام برای هر یک از مشمولان با سهام اولیه یک میلیون تومان، حدود 2.5 میلیون تومان برآورد می شود. همچنین اگر مشمول حدودا مبلغ 532 هزار تومان سهام داشته است، پیش بینی می شود، هم اکنون ارزش سهام وی نزدیک یک میلیون و سیصد هزار تومان شده باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *