لازم است اطلاع رسانی مناسبی از پروژه‌های مهم در حال اجرا صورت گیرد

20:55 - 23 دی 1396
کد خبر: ۳۸۶۴۹۸
دسته بندی: سیاست ، عمومی
معاون اول رئیس جمهور گفت: در شرایطی که عده‌ای دائماً‌ در صدد ترویج فضای منفی و سیاه نمایی در جامعه هستند، لازم است اطلاع رسانی مناسبی از پروژه های مهم در حال اجرا صورت گیرد تا مردم در جریان کارهای مثبت انجام شده قرار گیرند.

به گزارش گروه سیاسی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه بررسی و ارزیابی روند اجرای سه طرح بزرگ آب و خاک کشور که در استان‌های خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان در حال اجرا هستند، با اشاره به گزارش وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور از روند اجرای سه طرح بزرگ شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه های غرب و شمالغرب کشور،‌ آبیاری اراضی سیستان و احیاء 550 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان های خوزستان و ایلام، اقدامات صورت گرفته را رضایت بخش ارزیابی و بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند اجرای این طرح ها مطابق با برنامه زمان بندی تعیین شده تاکید کرد. 

جهانگیری همچنین با تاکید بر اهمیت و اثرگذاری مثبت طرح های یاد شده در بخش آب و خاک کشور و اینکه با اجرای این طرح ها تحول بزرگی در حوزه کشاورزی و اشتغال ایجاد خواهد شد، گفت: در شرایطی که عده‌ای دائماً‌ در صدد ترویج فضای منفی و سیاه نمایی در جامعه هستند، لازم است اطلاع رسانی مناسبی از پروژه های مهم در حال اجرا صورت گیرد تا مردم در جریان کارهای مثبت انجام شده در بخش آب و خاک کشور و پیامدهای مثبت آن در توسعه کشور قرار گیرند.

وی با یادآوری مجوز مقام معظم رهبری برای برداشت 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آب و خاک کشور، افزود: برخی کاستی ها در اجرای این طرح ها وجود دارد که لازم است‌ سازمان برنامه و بودجه کشور با فوریت جلساتی را با وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی برگزار کند و ضمن بررسی مشکلات و موانع فراروی اجرای برخی طرح ها، گزارشی نظارتی و دقیق به دولت ارائه دهند تا برای رفع موانع و مشکلات پیش روی اجرای این پروژه ها چاره اندیشی شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به سفر چندی پیش خود به استان خوزستان و بازدید از اراضی منطقه شلمچه،‌ اظهار داشت: اقدامات خوبی در این منطقه در دست اجرا است و زمین هایی که در زمان جنگ از دست مالکان آنها خارج شده بود، امروز مین زدایی شده و عملیات تسطیح و زهکشی در این اراضی صورت گرفته و بزودی این زمین ها در اختیار بهره برداران و مردم این منطقه قرار خواهد گرفت تا تحت کشت و زراعت قرار گیرد.

در این جلسه که وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، استانداران خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان، رییس کل بانک مرکزی و رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، نمایندگان وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی و نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور هر کدام گزارشی از آخرین وضعیت اجرای سه طرح یاد شده ارائه کردند و به تشریح جزئیات و مشکلات پیش روی این طرح ها پرداختند.

بر اساس این گزارش ها، گستره جغرافیایی طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه های غرب و شمالغرب کشور در 10 استان مرزی است و تعداد پروژه های زیرمجموعه این سه طرح 150 پروژه است که هم اکنون در دست اجرا قرار دارند.
گفتنی است با اجرای سه طرح بزرگ آب و خاک کشور، حدود 230 هزار هکتار از اراضی در طرح ایجاد شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه های غرب و شمالغرب، 46 هزار هکتار در طرح آبیاری دشت سیستان و 550 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان های خوزستان و ایلام تحت آبیاری با شیوه های نوین قرار خواهند گرفت که علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب و اشتغالزایی، زمینه تحول در حوزه کشاورزی و صنایع پایین دستی این بخش فراهم خواهد شد.

در این گزارش همچنین اعلام شد که تعداد نیروی انسانی فعال در طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه های غرب و شمالغرب کشور 9 هزار نفر، طرح آبیاری دشت سیستان 2 هزار و 800 نفر و طرح 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام در حال حاضر 6 هزار نفر است.

در گزارش های ارائه شده، درباره جزئیات فنی و اهداف کمی سه طرح بزرگ آب و خاک کشور توضیحاتی ارائه شد و نمایندگان وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور به تشریح میزان پیشرفت فیزیکی طرح ها و مقایسه آن با برنامه زمانبندی تعیین شده پرداختند. 

در پایان این نشست مقرر شد سازمان برنامه و بودجه جلساتی را با وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو برگزار کند و گزارش دقیقی از آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی این پروژه ها و موانع و مشکلات پیش روی اجرای این طرح ها تدوین و ارائه کنند.

انتهای پیام /

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *