وخامت حال ونیز ایران نگران‌کننده است/ سایه سنگین زلزله بر سر یک مدرسه/ سر و کله گرگ‌ها در زنجان پیدا شد

15:26 - 23 دی 1396
کد خبر: ۳۸۶۴۲۰
وخامت حال ونیز ایران نگران‌کننده است، سایه سنگین زلزله بر سر یک مدرسه، سر و کله گرگ‌ها در زنجان پیدا شد و ... را در بسته خبری در استان‌ها چه خبر بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، وخامت حال ونیز ایران نگران‌کننده است، سایه سنگین زلزله بر سر یک مدرسه، سر و کله گرگ‌ها در زنجان پیدا شد و ... را در بسته خبری در استان ها چه خبر بخوانید.

سایه سنگین زلزله بر سر یک مدرسه

تسنیم: در روزهایی که تب زلزله در کشور داغ است و همه جا سخن از مقاوم‌سازی منازل و بافت‌های مسکونی و غیرمسکونی به ویژه مدارس است، در گوشه‌ای از شهرستان داراب در درون یک مدرسه فضایی به عنوان کارگاه و کلاس درس ساخته شده که اصول فنی را رعایت نکرده و حکم یک خطر بالقوه را دارد. فعالان رسانه‌ای بخش جنت‌شهر داراب چندی پیش از ساخت یک ساختمان در مدرسه مطهره این بخش خبر دادند که با وجود اینکه هنوز کامل نشده اما براثر بارندگی دچار ترک‌هایی روی دیوار شده است. این موضوع که سبب نگرانی اهالی این منطقه شده توسط خبرگزاری تسنیم پیگیری شد. رئیس نمایندگی نظام مهندسی شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت با اذعان به این نکته که ساختمان مذکور مدرسه جداگانه نیست بلکه چند کلاس برای رفع کمبود فضای آموزشی مدرسه مطهره است، می‌گوید که در ساخت این فضا از مهندسین کمک گرفته نشده و نقشه‌ای نیز تهیه نشده و به اصطلاح مهندسی‌ساز نیست. در بحث نوسازی مدارس نظام مهندسی دخالت ندارد و بیشتر روی منازل مسکونی نظارت می‌کند با این حال براساس تقاضایی که شد این بازدید صورت گرفت و نظر کارشناسی به مسئولان گفته شد. وی پیشنهاد می‌دهد که در حال حاضر چون فضا احداث و هزینه‌ای صرف ساخت آن شده به عنوان کارگاه و کلاس درس استفاده نشود بلکه به عنوان انباری مورد استقاده قرار گیرد.

وخامت حال ونیز ایران نگران‌کننده است؛ تالاب شادگان تشنه آب کارون

این روزها حال و روز محیط زیست استان خوزستان و مشکلاتی که در این حوزه با آن دسته و پنجه نرم می‌کند با ضرب المثل «صدای دهل از دور خوش است» بی شباهت نیست. نمونه بارز خوش بودن این دهل را می‌توان در نامه محرمانه عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور به معاون اول رئیس جمهور مشاهده کرد. وی چندی پیش در بند بند این نامه خوزستان را بهشتی معرفی کرده بود که زیر باغات آن نهرهایی خروشانی جاری است اما این نهرها به دلیل سوء مدیریت در حال تباهی و نابودی هستند. نوشته شدن این نامه توسط حامی و پشتیبان محیط زیست کشور نشان داد که ایشان نه تنها نسبت به معضلات و مشکلات زیست محیطی موجود در استان خوزستان خبری نداشته بلکه همتی برای حفظ و نجات محیط زیست کشور به ویژه مشکلات محیط زیستی در خوزستان را ندارد چراکه مدتهاست نبض تالاب‌های خوزستان آنقدر کند می‌زند که دیگر صدای آن را به راحتی نمی‌توان ‌شنید. تالاب شادگان نیز از جمله تالاب های مهم و بزرگ کشور بوده که در جنوب شهرستان شادگان واقع و در کنار داشتن فضایی بکر برای گردشگری؛ کوچگاه زمستانی 150 گونه پرونده که 20 گونه آن بومی هستند، است. از دیگر ویژگی‌های این تالاب بین المللی را می‌توان مقیاس بزرگ، طبیعی بودن و دارا بودن نقش مهم در اشتغال برای سه شهر شادگان، آبادان و خرمشهر عنوان کرد. اما تنها در نوشته‌ها، خاطرات، بندهای مصوبات و نامه‌های اداری می‌توان به اهمیت این تالاب پی برد زیرا در واقعیت هیچ تلاش و تکاپویی برای احیا و تداوم زندگی تالاب شادگان انجام نمی‌شود. بی‌رمقی مسئولان و دولتمردان نسبت به رفع مشکلات تالاب شادگان آنقدر افزایش یافته که به گفته محمد حسن فقیه رئیس سازمان محیط زیست شادگان وضعیت محیط زیست تالاب به علت تزریق آب ناسالم به خطر افتاده است. فقیه آب را مهمترین عامل حیات تالاب شادگان عنوان‌کرد و افزود که به دلیل کمبود آب احتمال تلف شدن گونه‌های زیستی و بومی در تالاب وجود دارد و در ادامه این موضوع بر معیشت و اقتصاد مردم منطقه نیز بدون تاثیر نخواهد بود. در طول دو سال گذشته کمبود آب بر معیشت اهالی منطقه شادگان تاثیرگذاشته است. نخیلات حوزه شادگان در حوزه کارون دچار مشکل هستند و تنها راه حل مشکل نخیلات شادگان کارون است زیرا مارون و جراحی دیگر آبیندارند که بخواهند تالاب را تغذیه کنند و مدت ها است که خشک شده‌اند بنابراین باید از طریق کارون به نخیلات شادگان آب برسانیم. تالاب شادگان نیز همین مشکل را دارد زیرا یک زمانی از طریق نهر مارد از کارو تغذیه می‌شد اما 20 سال است که قطره‌ای از کارون به آن تزریق نشده بنابراین وقتی می‌گوییم زهاب نیشکر نعمت است منظوراز خوب بودن کیفیت زهاب نیست. ناگزیر هستیم که شوری را تحمل کنیم تا تالاب شادگان با مشکل تالاب هورالعظیم مواجه نشود در غیر اینصورت باید از طریق کارون به نحوی تغذیه شود.

وخامت حال ونیز ایران نگران‌کننده است/ سایه سنگین زلزله بر سر یک مدرسه/ سر و کله گرگ‌ها در زنجان پیدا شد


بازدید گردشگران 20 کشور از تخت سلیمان تکاب

ایرنا: امسال سه هزار و 917 گردشگر از 20 کشور از مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و زندان سلیمان بازدید کردند. در این مدت بازدید 2 هزار و 781 گردشگر خارجی از بناها و آثار معماری مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان و یکهزار و 136 گردشگر از 'کوه میان تهی زندان سلیمان' ثبت شد. این گردشگران از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، هلند، بلژیک، آمریکا، اسپانیا، سوئیس، چین، ژاپن، روسیه، کره جنوبی، ترکیه، اتریش، انگلیس، تایوان، تایلند، نیوزیلند، ایرلند و اسلواکی برای دیدن مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان به شهرستان تکاب سفر کردند. آلمان با 707 گردشگر، ایتالیا با 332 و فرانسه نیز با 321 گردشگر بیشترین بازدیدکننده از مجموعه تخت سلیمان تکاب را داشتند. در سال های گذشته بازدیدکنندگانی با سنین بالای 50 و 60 سال از مجموعه تخت سلیمان بازدید می کردند اما امسال بسیاری از گردشگران با فرزندان جوان و نوجوان خود به تخت سلیمان آمدند. امسال 53 هزار و 200 گردشگر داخلی نیز از مجموعه تخت سلیمان و کوه میان تهی زندان سلیمان بازدید کردند که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

وخامت حال ونیز ایران نگران‌کننده است/ سایه سنگین زلزله بر سر یک مدرسه/ سر و کله گرگ‌ها در زنجان پیدا شد


زلزله 70 میلیارد ریال به کشاورزی قصرشیرین خسارت وارد کرد

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت که زلزله مهیب هفت و سه دهم 21 آبان امسال، 70 میلیارد ریال به بخش کشاورزی و دامی این شهرستان خسارت وارد کرد. این میزان خسارت به زیرساخت های بخش کشاورزی، مزارع، کانال های آبیاری و ایستگاه های پمپاژ و همچنین واحدهای دامی وارد شده است. هم اکنون برآورد خسارت ها انجام شده و پیگیر تامین منابع مالی برای جبران خسارت های وارده هستیم. در بحث جبران تلفات واحدهای دامی، با ارائه گواهی دفن بهداشتی از سوی دامپزشکی، خسارت های وارد به دامداران پرداخت می شود. تاکنون 165 میلیون ریال به دامدارانی که دام هایشان بر اثر زلزله تلف شده اند با ارائه گواهی دفن بهداشتی دامپزشکی، پرداخت شده است.

چابهار به قطب صادرات محصولات معدنی منطقه تبدیل می‌شود

مهر: بندر اقیانوسی چابهار به لحاظ شرایط جغرافیایی و ژئوپلیتیکی و قرار گرفتن در مبدا ورودی دریای عمان و اقیانوس هند به گواه بسیاری از صاحب‌نظران یکی‌ از ۱۰ بندر مهم جهان است که قابلیت تبدیل شدن به بندری بزرگ را دارد و از میان ۳ شاهراه شمال- جنوب، بهترین مزیت ترانزیتی جهان را نیز در منطقه داراست. بندرچابهار یکی از ۱۴ نقطه استراتژیک جهان در حمل و نقل و ترانزیت است چرا که این بندر بهترین، به صرفه‌ترین و مطمئن‌ترین مسیر ترانزیت کالا به مقصد ۲۴ کشور آسیای میانه، شرق اروپا و کشورهای حوزه اقیانوس هند است. یکی از قابلیت‌های منحصر به فرد بندر چابهار تبدیل شدن آن به مرکز صادرات و ترانزیت محصولات معدنی ایران و کشورهای آسیای میانه است زیرا برای کشتی‌هایی که حامل مواد معدنی صادراتی ایران و کشورهای آسیای میانه به ویژه افغانستان هستند این مسیر بسیار به‌صرفه تر است که محصولات معدنی را از این بندر بارگیری کنند تا اینکه بخواهند در بنادر دیگر کشور همچون بندرعباس بارگیری کنند، زیرا بندر چابهار همانطور که گفته شد تنها بندر اقیانوسی ایران است و کشتی‌ها به جای آنکه هنگام ورود به دریای عمان هزار مایل از آبراهه چابهار دورترشده و در بنادر دیگر تخلیه و بارگیری کنند بهتر است همینجا در بندر چابهار پهلوگیری و تخلیه کنند، به‌ویژه آنکه بازار هدف اکثر محصولات معدنی ایران و کشورهای آسیای میانه چین و شرق آسیا است. اهمیت بندر چابهار در تبدیل آن به مرکز صادرات محصولات معدنی کشور زمانی روشن‌تر می‌شود که بدانیم اکثر معادن شناسایی شده و در شرف بهره‌برداری ایران در شرق کشور واقع هستند و از استان سیستان وبلوچستان به‌عنوان رنگین کمان معادن کشور یاد می شود. تاکنون ۱۴۳ محدوه معدنی با بیش از یک میلیارد تن ذخیره مواد معدنی در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.

وخامت حال ونیز ایران نگران‌کننده است/ سایه سنگین زلزله بر سر یک مدرسه/ سر و کله گرگ‌ها در زنجان پیدا شد


دوباره سر و کله گرگ‌ها در زنجان پیدا شد

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان زنجان با اشاره به حمله یک قلاده گرگ به چند نفر از اهالی شهرستان ایجرود، گفت که گرگ مهاجم کشته شده و نمونه آزمایشی آن برای تشخیص احتمالی بیماری هاری به آزمایشگاه ارسال شده است. در حمله گرگ، دو مرد و یک زن به‌شدت مجروح شدند و حال دو نفر از این افراد وخیم است، هر چند گرگ مهاجم در درگیری با یکی از این افراد از پای درآمده است. حمله گرگ به انسان در برخی نقاط استان هر سال در فصل بهار مشاهده می‌شود اما در این فصل از سال تاکنون موردی گزارش نشده بود که می‌توان عنوان کرد شرایط جوی نیز بر رفتار برخی گونه‌های جانوری تأثیر گذاشته و برای نخستین‌بار است که گرگ در فصل زمستان رفتار این‌چنینی از خود بروز داده است. اما متأسفانه به‌ علت از میان رفتن زیستگاه‌های این جانور در استان و کاهش منابع غذایی شاهد هستیم که این جانور در برخی موارد به محیط های انسانی وارد شده و باعث بروز مشکل می‌شود. متأسفانه یکی از مشکلات دیگری که در مواجهه با این جانور مواجه هستیم اقدام نادرست برخی اهالی در نگهداری از توله گرگ‌ها است که متأسفانه باعث اختلاط گرگ با سگ و تولد توله‌هایی با خصوصیات خاص می‌شود که این اتفاق برای محیط خطرساز است. در برخی موارد شاهد خرید و فروش توله گرگ هستیم که با این موارد به‌شدت برخورد می‌شود و اهالی باید بدانند که گرگ باید در طبیعت به حیات خود ادامه دهد و نباید دخل و تصرفی در آن داشت.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *