ضرورت همکاری‌های دانشگاهی میان کشور‌های آسیایی

14:05 - 23 دی 1396
کد خبر: ۳۸۶۳۷۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رئیس دانشگاه تهران بر متمرکز شدن انجام دادن پژوهش‌های مشترک تاکید کرد و گفت: همکاری‌های دانشگاهی میان کشور‌های آسیایی ضروری است.

ضرورت همکاری‌های دانشگاهی میان کشور‌های آسیاییبه گزارش گروه جامعه ،محمود نیلی‌احمدآبادی در نخستین اجلاس گفت وگو‌های فرهنگی آسیایی با ابراز خرسندی از حضور شخصیت‌های فرهنگی و علمی از ایران و ۲۰ کشور آسیایی، افزود: ما باید چالش‌ها را به خوبی بشناسیم و اولویت‌بندی کنیم چراکه با شناخت دقیق بر مبنای علم و دانش، چالش‌ها حل و فصل خواهند شد.

نیلی‌احمدآبادی گفت: چالش‌ها را می‌توانیم به چالش‌های محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی تقسیم کنیم، اما امروزه با گسترش فضای مجازی و در واقع جهانی شدن، دیگر مشکلات نمی‌توانند به صورت محلی و منطقه‌ای باقی بمانند و به سرعت جهانی می‌شوند.

وی افزود: آنچه که امروز با آن مواجه‌ایم، مرز باریک بین چالش‌های منطقه‌ای، ملی و جهانی است که با وجود فضای مجازی و ارتباطات گسترده بین کشور‌ها و جهانی شدن باعث شده است، مشکل محلی و منطقه‌ای به مشکل جهانی تبدیل شود، لذا توجه به کوچک‌ترین چالش‌ها هم باید در نظر گرفته شود.

نیلی‌احمدآبادی همچنین مسائلی مانند تغییر اقلیم، گرم شدن زمین، کمبود آب و گسترش تروریسم را از جمله چالش‌های امروز بشر دانست و گفت: این چالش‌ها چنان گسترده و عمیق شده‌اند که رفع آن‌ها نیازمند یک راه حل مبتکرانه مبتنی بر علم و دانش است.

وی افزود: امروزه دیگر چالش‌ها در درون مرز‌ها محدود نمی‌شوند، زیرا تأثیر آن‌ها جهانی است؛ بسیاری از آن‌ها چند لایه هستند که عملاً غلبه بر آن‌ها از عهده یک گروه و یک تخصص خارج است.

رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد: غلبه بر این مشکلات نیاز به یک فضای تکامل دارد و نخستین اقدام مشترک گفتگو و تفاهم براساس برداشت‌های مشترک از مشکلات و اتخاذ تدابیر و راه حل‌هایی برای رفع مشکلات است.

وی افزود: تجربه‌های زیادی در سطوح مختلف داریم که اقدامی به ظاهر مفید و مقطعی با گذشت زمان خود به چالش تبدیل شده است، این در حالی است که اگر گفت‌وگو‌ها میان دانشمندان و نخبگان کشور‌ها برای حل این‌گونه مشکلات صورت بگیرد، می‌تواند بسیار مؤثرتر باشد.

نیلی‌احمدآبادی با اشاره به تمایز و برتری نخبگان نسبت به سایر گروه‌های جامعه گفت: نخبگان گروهی متمایز و برتر در قابلیت و کیفیت در مقایسه با سایر گروه‌های جامعه هستند؛ از این رو بر اساس دانش خود در برنامه‌های فرهنگی حائز شرایط نخبگی هستند و توانایی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند.

وی همچنین بر ضرورت تفاهم و گفت‌وگو میان همه کشور‌های آسیایی تأکید کرد و پیشنهاد متمرکز شدن بر موضوعاتی، چون تبادل و مبادلات فرهنگی، انجام دادن پژوهش‌های مشترک و همکاری‌های دانشگاهی بین کشور‌های آسیایی را داد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *