ثبت ۳۰ پس لرزه در سومار/ زلزله‌های خفیف پی در پی نگران کننده نیست

11:00 - 22 دی 1396
کد خبر: ۳۸۶۰۰۷
از بامداد روز جمعه تاکنون ۳۰ پس لرزه در منطقه "سومار" کرمانشاه به ثبت رسیده، اما قدرت این پس لرزه‌ها چندان زیاد نیست.

زلزله به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، ساعت ۱۰ و ۲۹ دقیقه صبح روز پنجشنبه ۲۱ دی ماه، زمین لرزه‌ای ۵.۶ ریشتری در مناطقی از ایلام و کرمانشاه رخ داد. کانون زمین لرزه "سومار" کرمانشاه اعلام شد و از آن زمان تاکنون به طور مستمر در منطقه سومار، پس لرزه‌هایی گزارش شده است.

بر اساس آنچه که موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام می‌کند از بامداد روز جمعه ۲۲ دی ماه تا ساعت ۱۰ و ۳۶ دقیقه که آخرین زمین لرزه ثبت شده است، سومار، ۳۰ بار لرزیده است.

بزرگترین پس لرزه ثبت شده در روز ۲۲ دی ماه، پس لرزه‌ای با قدرت ۴.۵ ریشتر است. دومین پس لرزه با قدرت بالا نیز به پس لرزه‌ای که ساعت یک و ۲۲ دقیقه بامداد با قدرت ۴.۲ ریشتر ثبت شده، اختصاص یافته است.

در منطقه سومار، ۱۲ زمین لرزه به قدرت ۳ و بیش از ۳ ریشتر ثبت شده و مابقی زمین لرزه‌ها نیز قدرتی بین ۲ تا ۲.۹ ریشتر داشته اند.

محمد فاطمی عقدا، استاد زمین شناسی دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه در رابطه با چرایی استمرار زمین لرزه در برخی از نقاط کشور می‌گوید: پس از یک زلزله با قدرت بالا، وقوع پس لرزه‌ها غیر طبیعی نیست.

وی می‌افزاید: پس لرزه‌ها عمدتا قدرتی کمتر از زلزله اصلی دارند و نباید با اعلام مکرر آنها، سبب نگرانی شهروندان شد.

این استاد زمین شناسی دانشگاه خوارزمی با اشاره به طبیعی بودن زمین لرز‌هایی با قدرت اندک در نقاط مختلف کشور می‌گوید: وقوع متوسط ۲۰ تا ۳۰ لرزش با قدرت یک تا بیش از ۲ ریشتر در مناطق مختلف امری طبیعی نیست و در بسیاری از نقاط نیز این اتفاق رخ می‌دهد. این زمین لرزه‌های خفیف نباید در محاسبات مورد توجه قرار گیرند، زیرا تنها اتفاقی که در پی اعلام آن‌ها رخ می‌دهد، ترس و نگرانی شهروندان است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *