استراتژی ضدبرجامی ترامپ/ «تمدید تعلیق تحریم‌ها» به موازاتِ «اعمال تحریم‌های جدید»

10:44 - 22 دی 1396
کد خبر: ۳۸۵۹۹۸
دسته بندی: سیاست
گویا تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای و افزودن توامان اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و وابسته به ایران به لیست تحریم‌های غیرهسته‌ای شامل موارد ادعایی نقض حقوق بشر و تروریسم، به استراتژی ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران تبدیل شده است.

ترامپبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، احتمالا تا ساعاتی دیگر، برای پنجمین بار در طول دوران ریاست جمهوری‌اش، پیرامون برجام اعلام موضع رسمی خواهد کرد.

آنطور که پایگاه خبری تحلیلی بلومبرگ آمریکا گزارش داده، ترامپ تصمیم گرفته است که با تمدید تعلیق تحریم‌ها، برجام را حفظ کند.

نشریه پولیتیکو آمریکا هم اوایل هفته گذشته به نقل از «مارک دوبوویتز» یکی از مشاوران ترامپ و مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی، پیش‌بینی کرد که ترامپ تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را به امضا می‌رساند.

بیشتر بخوانید:

فرجام «بازی برجامی» ترامپ/ چهارمین «سه ماهه» رسید؛ آمریکا از «توافق هسته‌ای» خارج می‌شود؟

البته هم بومبرگ و هم پولیتیکو این حکم به تمدید تعلیق تحریم‌ها از جانب ترامپ را با قید‌هایی مطرح کرده‌اند. طبق گزارش بلومبرگ، ترامپ موقتا برجام را حفظ می‌کند تا کنگره و استراتژیست‌های کاخ سفید برای آنچه ترمیم برجام می‌دانند به نظر نهایی برسند. پولیتیکو نیز در گزارش خود تصریح کرده است که ترامپ اگر چه با تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، برجام را زنده نگاه می‌دارد، اما مجددا همانند ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ (۲۱ مهر ۹۶) پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد.

سنت برجامی ترامپ؛ تعلیق تحریم ها به موازات تحریم‌های جدید
اما در این میان یک بحث دیگر نیز مطرح است؛ اینکه ترامپ طبق سنت همیشگی خود، همزمان با اعلام موضع برجامی، تحریم‌هایی را نیز به بهانه‌های واهی نثار کشور ایران خواهد کرد.

در همین رابطه آسوشیتدپرس، طی گزارشی به نقل از منابع آگاه نزدیک به کاخ سفید، ضمن تایید اینکه اعلام موضع روز جمعه ترامپ به استمرار برجام می‌انجامد، تصریح کرده است که واشنگتن احتمالاً تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت‌ها و افراد ایرانی اعمال خواهد کرد.

همچنین «استیومنوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که انتظار می‌رود ترامپ در روز‌های آینده تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کند.

گویا تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای و افزودن توامان اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و وابسته به ایران به لیست تحریم‌های غیرهسته‌ای شامل موارد ادعایی نقض حقوق بشر و تروریسم، به استراتژی ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران تبدیل شده است.

ترامپ که علی‌رغم برجام ستیزی‌های اولیه‌اش، توسط کادر امنیتی هیئت حاکمه آمریکا و نهیب شرکای اروپایی، نسبت به عوارض خروج از برجام آگاهی یافته است، حالا مسیری تازه را برای الغای خاموش و بی سر و صدای برجام در پیش گرفته است.

رئیس‌جمهور آمریکا در عین اینکه به ضوابط ظاهری برجام پایبند است و طبق مفاد برجام هر ۹۰ روز یکبار به تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران مبادرت می‌ورزد، به موازات آن بر حجم تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران نیز در سررسید هر تمدید تعلیق می‌افزاید.

آخرین نمونه استراتژی فوق‌الذکر روز پنجشنبه ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷ (۲۳ شهریور ۹۶) جلوه‌گر شد؛ زمانیکه که ترامپ برای دومین بار از زمان ریاست جمهوری‌اش، تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران وفق برجام را امضا کرد؛ اما بلافاصله پس از آن، وزارت خزانه‌داری آمریکا با ادعای آنچه که مقابله با برنامه موشکی سپاه پاسداران و فعالیت‌های نیروی قدس سپاه و حملات سایبری علیه آمریکا می‌دانست، ۷ شرکت و شخصیت حقیقی ایرانی را تحریم کرد.

بیشتر بخوانید:

تکرار رویه ضدبرجامی ترامپ/ «تمدید تعلیق» یا «اعمال تحریم‌»!/ ایران راست‌قامت ایستاده است

در روز پنجشنبه ۱۸ می ۲۰۱۷ (۲۸ اردیبهشت ۹۶) نیز اتفاق مشابهی افتاد و ترامپ ضمن تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، تحریم‌هایی را علیه کشومان به بهانه‌های واهی وضع کرد.

در آن مقطع هم، تحریم‌های جدیدی علیه تهران از جانب واشنگتن باز هم به بهانه فعالیت‌های موشکی و آنچه مقابله با تروریسم می‌خواندند، وضع شد. تحریم‌های روز ۲۸ اردیبهشت ۹۶، هفت شخص حقیقی و حقوقی ایرانی و چینی را هدف قرار داده بودند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *