رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

راهکار‌های پرافتخارترین تالوکار ایران برای پیشرفت/ از نیاز به مربی خارجی درجه یک تا ضعف در بخش آموزش

7:14 - 22 دی 1396
کد خبر: ۳۸۵۵۸۹
دسته بندی: ورزشی ، رزمی
فرشاد عربی در خصوص وضعیت تالوی ایران به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، بی‌گمان تالوی ایران در سال‌های گذشته زیر سایه موفقیت ساندا قرار داشته و هیچ گاه شانس اصلی ووشوی ایران در میادین بین‌المللی نبوده است. برای اینکه دلیل اصلی این موضوع را بدانیم سراغ «فرشاد عربی» قهرمان پرافتخار تالوی ایران رفتیم و گفت‌وگویی با وی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

*آقای عربی؛ روند نتیجه گیری تالوی ایران در سال‌های اخیر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در یک دهه اخیر تالوی ایران در رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان مدال آور بوده، اما قبول دارم که در یک، دو سال اخیر روند رو به رشد ما تا حدودی متوقف شده است.

*چرا ساندای ایران همیشه از تالو موفق‌تر عمل کرده است؟

ببینید، وقتی یک نفر وارد ساندا می‌شود تا آموزش ببیند در ۶ ماه آماده مبارزه می‌شود، اما در تالو دو تا سه سال طول می‌کشد تا یک نفر بتواند در حد اجرای فرم پیشرفت کند. به همین خاطر است که روند پیشرفت در تالو زمان بر است.

*قبول داری ایرانی‌ها همیشه در بخش مبارزه‌ای از اجرای فرم موفق‌تر بوده اند؟

بله صد در صد با حرف شما موافق هستم. ایرنی‌ها ذاتا مردم سلحشوری هستند و همیشه در ورزش‌های مبارزه‌ای بهتر عمل می‌کنند. به طور مثال در کاراته همیشه در بخش کومیته موفق‌تر از کاتا هستیم و در ووشو هم شرایط دقیقا همین گونه است.

*مربیان چینی در چند سال اخیر چه تاثیری در روند تالوی ایران داشته اند؟

حقیقت امر این است که در این چند سال مربی تاپ و درجه یک بین المللی نداشتیم و این موضوع هم در عدم نتیجه گیری این دو، سه سال تاثیر داشته است. باید تلاش کنیم یکی از بهترین مربیان دنیا را جذب کنیم تا تاثیر آن را در چند سال آینده ببینیم.

*با اینکه گفته می‌شود باید استعداد‌های تالو را از دل ژیمناستیک پیدا کنیم موافق هستید؟

باید قبول کنیم که در بخش آموزش تالو در باشگاه‌ها ضعیف هستیم و هر مربی چینی هم که آوردیم به این موضوع اشاره کرده که بچه‌های ما در رده پایه ضعف دارند. باید کاری کنیم که بچه‌ها از همان ابتدا از نظر انعطاف بدنی پیشرفت کنند تا نیاز نداشته باشیم برای استعدادیابی به کلاس‌های ژیمناستیک روی بیاوریم.

*پس با این تفاسیر مربیان ما هم نیاز به پیشرفت دارند.

یک مثال برای شما می‌زنم، وقتی یک کودک به کلاس اول می‌رود نباید یک جمله به او یاد بدهیم و بگوییم این را حفظ کن تا موفق شوی، برای موفقیت باید در وهله اول به او الفبا را آموش دهیم. در تالو هم شرایط به همین گونه است و باید بپذیریم نیاز داریم با تالوی روز دنیا بیشتر آشنا شویم و در بحث آموزش پایه پیشرفت کنیم. در کشور چین که مهد ووشوی دنیاست آموزش تالو در سنین ۹ تا ۱۲ سال را به سه دسته A، B، C. تقسیم می‌کنند و یک ورزشکار تا آموزش‌های لازم را ندیده باشد، نمی‌تواند از دسته C. به دسته B. برسد. باور کنید ما هم می‌توانیم همچین شرایطی را برای تالوکاران خود مهیا کنیم.

*برای اینکه همچین کارگاه آموزشی در تالو بسازیم به چه عواملی نیاز داریم؟

در وهله اول باید بگویم دکتر علی نژاد در بحث مدیریت فدراسیون عالی کار کرده و هیچ کمبودی از نظر امکانات نداریم از این بابت از خیلی از کشور‌های دنیا جلو هستیم. در حال حاضر با کمبود نیروی انسانی و مربی درجه یک مواجه هستیم که این موضوع هم با یک برنامه ریزی درست و کامل حل شدنی است.

*آیا فکر نمی‌کنی زمان آن رسیده که به عنوان یک مربی تجربیات خود را در اختیار جوان‌تر‌ها قرار دهی؟

من همین الان هم در کنار اجرای فرم کار مربیگری هم در تیم پارس جنوبی انجام میدهم. فعلا قصد خداحافظی از میادین را ندارم، اما اگر روزی از دنیای قهرمانی کناره گیری کردم، دوست دارم در زمینه مربیگری فعالیت کرده و به تالوی ایران کمک کنم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *