نگران گسترش تجاری سازی در بافت تاریخی یزد هستیم/ مجوز تغییر کاربری در بافت مرکزی را متوقف کردیم

7:45 - 20 دی 1396
کد خبر: ۳۸۵۳۳۸
معاون میراث فرهنگی یزد گفت: مجوز تغییر کاربری در بافت مرکزی عرصه ثبت جهانی یزد را متوقف کردیم تا تمرکز از این نقطه برداشته شود.

نگران گسترش تجاری سازی در بافت تاریخی یزد هستیم/ مجوز تغییر کاربری در بافت مرکزی را متوقف کردیمبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محور اصلی بافت تاریخی یزد در محله مسجد جامع و فهادان هر روز شاهد افتتاح کافه و اقامتگاه در خانه های تاریخی است. این اتفاق در حالی رخ می دهد که سکونت اهالی یزد در بافت تاریخی شهر یکی از جاذبه های این بافت است و بیم آن می رود که تجاری سازی بیش از حد موجب عقب نشینی و کوچ جمعیت از بافت تاریخی شود.

ساشا ریاحی مقدم، معاون میراث فرهنگی یزد در این باره به گفت: این تغییر کاربری و تجاری سازی توسط اهالی بافت تاریخی صورت می گیرد و مغازه داران این اطراف همه در بافت ساکن و در تجاری سازی آن ذی نفع هستند. در محله فهادان نیز تغییر کاربری در حال شکل دادن مشاغل خانگی در حوزه هتل داری و کافه داری است. این موضوع برای ما مثبت است.

وی افزود: نگرانی ما این است که هم اقتصاد ناشی از گسترش گردشگری و همه تغییر کاربری همه فضاها در بافت تاریخی موجب کوچ اهالی به خارج از بافت شود و تنها از این منطقه بهره برداری اقتصادی شود. 

ریاحی درباره برنامه ریزی برای مقابله با این اتفاق گفت: تمرکز مجوز دادن برای اماکن اقامتی در محدوده مرکزی عرصه را متوقف کردیم و در حال انتقال آن به سایر محلات هستیم تا باعث احیای بخش های دیگر شویم.

وی ادامه داد: چند ماهی می شود که در مرکز اصلی تجمع اقامتگاه و کافه ها دیگر مجوز اقامتگاه سنتی و هتل صادر نشده است. مردم باید تشویق شوند که در دیگر مناطق نیز بناها را احیا کنند. خالی شدن بافت تاریخی از ساکنان بومی زمینه تخریب را ایجاد می کند و به همین دلیل است که مجوز تغییر کاربری های متوقف شده تا تمرکز از برخی محلات برداشته شود.

گفتنی است سال گذشته 200 هکتار از بافت تاریخی شهر یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد. پس از این اتفاق بسیاری از بناهای تاریخی و خانه در مرکز این بافت به ویژه محله مسجد جامع و فهادان با توجه به گسترش و رونق گردشگری به زیرساخت هایی برای این صعنت تبدیل و روزانه بر تعداد آن افزوده شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *