بی پاسخ ماندن مکاتبات آتش نشانی با بنیاد شهید دررابطه با آتش نشان‌های جان باخته پلاسکو

16:23 - 18 دی 1396
کد خبر: ۳۸۴۹۴۲
مدیرعامل سازمان آتش نشانی گفت: با وجود پیگیری‌های فراوان هنوز بنیاد شهید پاسخی را در رابطه با آتش نشان‌های جان باخته حادثه پلاسکو به سازمان آتش نشانی ارائه نکرده است.

بی پاسخ ماندن مکاتبات آتش نشانی با بنیاد شهید دررابطه با آتش نشان‌های جان باخته پلاسکوبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، مهدی داوری در نشست خبری که امروز برگزار شد، گفت: در حال حاضر درسازمان آتش نشانی به دنبال ارتقاء تجهیزات هستیم و در همین رابطه مقرر شده تا پایان سال دو دستگاه نردبان بلند به تجهیزات سازمان آتش نشانی اضافه شود.

وی افزود: این نردبان‌ها اکنون در گمرک قرار داشته و طی یک هفته آینده با انجام مراحل اداری به سایر امکانات سازمان آتش نشانی اضافه خواهند شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی از خرید ۱۹ دستگاه نردبان دیگر خبر داد و تصریح کرد: ۱۹ دستگاه نردبان ۶۴ متری خریداری شده که طی یکسال آینده از این نردبان‌ها استفاده خواهیم کرد.

داوری آب را مهمترین خاموش کننده دردنیا دانست و تصریح کرد: در تمام دنیا مهمترین خاموش کننده آب است و در حریق‌های بزرگ از آب استفاده می‌شود. اینکه دیده می‌شود دربعضی از حریق‌ها ازموادی مانند فوم برای خاموش کردن حریق استفاده می‌شود به این خاطر است که مواد خاصی برای اطفاء وجود داشته است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی با اشاره به نظام بازرسی از ساختمان‌ها به اجرای سیاست‌های این نظام، خاطر نشان کرد: درحال حاضرنظام بازرسی ساختمان‌ها را اجرایی می‌کنیم به طوری که ساختمان‌های ناایمن، ساختمان‌های با ایمنی متوسط وساختمان‌های ایمن در این نظام مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: طبق قانون تمام ساختمان‌ها باید از قوانین ایمنی تبعیت کنند و رعایت ایمنی الزامی است.
داوری بزرگترین نقطه آسیب پذیر شهر تهران را ساختمان‌های درحال بهره برداری دانست و تصریح کرد: براساس نظام بازرسی تلاش می‌کنیم وضعیت ساختمان‌های درحال بهره برداری را رصد کرده تا یک ساختمان به سطحی از ایمنی برسد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی با بیان اینکه در قوانین ایمنی انعطاف پذیری الزامی است، اظهار کرد: قصد نداریم برخی از مکان‌های ناایمن از جمله بازار تهران را زیر و روکنیم بلکه هدف ما این است که آسیب پذیری سا ختمان‌ها را کاهش دهیم.

وی با ارائه آماری از تعداد کشته‌های ناشی از حریق در شهر تهران گفت: تعداد کشته‌های ناشی از حریق در طول یکسال عددی میان ۱۵ تا ۲۰ نفر است این درحالی است که تعداد کشته‌های حوادث ناشی از رانندگی درتهران بیش از ۵۰ برابر این آمار است.

داوری با اشاره به وجد ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر تهران اذعان کرد: درپایتخت ساختمان‌ةایی با ارتفاع ۱۵۰ نیز وجود ندارند و این در شرایطی است که در هیچ کجای دنیا نردبانی به این بلندی برای اطفای حریق وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی در خصوص وضعیت تجهیزات موجود دراین سازمان تصریح کرد: تجهیزات موجود در سازمان آتش نشانی تهران به نسبت سایر نقاط کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده، اما تا رسیدن به بهترین وضعیت هنوز فاصله داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای خرید بالگرد برای سازمان آتش نشانی برنامه ریزی شده است یا خیر؟ گفت: توصیه ما نیز این است که برای شهر تهران بالگرد خریداری شود، اما داشتن بالگرد در سازمان آتش نشانی به این معنا نیست که می‌توانیم از بالگرد دراطفای حریق استفاده کنیم.

داوری ادامه داد: بالگرد می‌تواند برای اقدامات مرتبط با نجات شهروندان بسیار موثر باشد، اما اینکه ادعا می‌شود می‌توان از بالگرد برای خاموش کردن آتش استفاده کرد چندان درست نیست.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران در رابطه با به روزرسانی تجهیزات سازمان آتش نشانی خاطر نشان کرد: براساس مصوبه شورای شهر تهران برای به روزرسانی تجهیزات سازمان آتش نشانی برنامه ریزی شده، اما طی سال‌های گذشته بودجه لازم برای این کار تأمین نمی‌شد.

وی تبدیل سیستم آنالوگ به دیجیتال را یکی از برنامه‌های سازمان آتش نشانی درراستای تقویت تجهیزات دانست و اظهار کرد: الزامی وجود ندارد که درهر عملیات تمام اتش نشان‌ها بی سیم در ا. ختیار داشته باشند و در سیستم آتش نشانی دنیا نیز چنین چیزی مطرح نیست.

داوری تاکید کرد: در برنامه‌های ما دیده شده که سیستم آنالوگ به دیجیتال تبدیل شود، اما در بسیاری اززمان‌ها همراه داشتن یک بی سیم می‌تواند سبب اختلال در فعالیت‌های تیمی آتش نشان‌ها شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی با تأکید بر اینکه هیچ فرد غیر تخصصی در سیستم فرماندهی سازمان آتش نشانی مشغول به فعالیت نیست گفت: در سطح فرماندهی تمام نیرو‌های سازمان آتش نشانی را افراد متخصص تشکیل می‌دهند و یک آتش نشان برای اینکه بتواند فرمانده شود باید بیش از ۱۵ سال در سازمان خدمت کرده باشد.

وی از آمادگی صددرصدی سازمان آتش نشانی برای مقابله با حوادث احتمالی خبر داد و تصریح کرد: برای مقابله با حوادث ناشی از ساختمان‌های ناایمن از آمادگی صددرصد برخوردار هستیم و با تجهیزاتی که درا ختیار داریم می‌توانیم از پس حوادث برآییم.

داوری در خصوص آخرین وضعیت مکاتبات صورت گرفته از سوی سازمان آتش نشانی با بنیاد شهید برای شهید عنوان شدن آتش نشان‌های حادثه پلاسکو خاطر نشان کرد: مکاتباتی را با بنیاد شهید داشته‌ایم و از آن‌ها درخواست کرده ایم که در این زمینه نظر قطعی خود را اعلام کنند، اما با وجود پیگیری‌های مجدانه‌ای که تاکنون داشته ایم هنوز در این خصوص پاسخی دریافت نکرده ایم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی افزود: مقام معظم رهبری در پیام روحیه بخش خود به آتش نشان‌ها در زمان حادثه پلاسکو جان باختگان آتش نشان را شهید خدمت محسوب کردند، اما هنوز بنیاد شهید در این رابطه نظر نهایی خود را اعلام نکرده است.

وی بازرسی ساختمان‌های شهرداری و ساختمان‌های دولتی را از جمله اولویت‌های سازمان آتش نشانی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر همکاری مطلوبی میان شهرداری، سازمان آتش نشانی و قوه قضاییه دربحث نظام بازرسی ساختمان‌ها وجود داشته واز این طریق در خصوص وضعیت ساختمان‌های شهرداری و ساختمان‌های دولتی بررسی‌هایی را داشته ایم.

داوری در رابطه با میزان آمادگی آتش نشان‌ها در مواقع بحرانی مانند وقوع زلزله بیان کرد: ۱۳۰ ایستگاه سازمان آتش نشانی درزمان حوادث و بحران‌ها درآمادگی بوده، اما باید به این موضوع توجه شود که نیرو‌های این تعداد ایستگاه آتش نشانی هرگز نمی‌توانند از پس حوادث بزرگ مانند زلزله‌ای با قدرت بالا در پایتخت برآیند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *