آیین نامه مراکز جامع توانبخشی تدوین شد

14:46 - 17 دی 1396
کد خبر: ۳۸۴۵۲۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون درمان وزارت بهداشت از تدوین آیین نامه مراکز جامع توانبخشی خبر داد و تاکید کرد: در این آیین‌نامه بر سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و لزوم تسهیلگری و نظارت وزارت بهداشت تاکید شده است.

مرکز توانبخشی به گزارش گروه جامعه ، قاسم جان بابایی در همایش «فناوری‌های توانبخشی، شرایط فعلی کشور و افق پیش رو» اظهارکرد: تدوین آیین‌نامه مراکز جامع توانبخشی در کشور انجام شده و آماده ابلاغ است. در این آیین‌نامه بر سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و لزوم تسهیلگری و نظارت وزارت بهداشت تاکید شده است. وزارت بهداشت به دنبال تصدی‌گری نیست، بلکه می‌خواهد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف حوزه سلامت از جمله حوزه توانبخشی توسط مردم انجام شود حتی تولیدکنندگان تجهیزات توانبخشی نیز می‌توانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

وی ضمن تاکید بر لزوم کاهش واردات تجهیزات توانبخشی به کشورادامه داد: واردات این تجهیزات به کشور قابل توجه است و باید آن را به حداقل برسانیم. البته شاید ایراد از دستگاه‌های دولتی بوده که نتوانسته‌اند برای محصولات این حوزه زمینه‌های تولید و بازار را در داخل و خارج از کشور فراهم کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه توسعه توانبخشی ضروری و مورد نیاز است، اظهارکرد: امروز در کشور با افزایش بیماری‌های خودایمنی مانند ام اس، میزان بالای حوادث جاده‌ای و نیاز مصدومان به توانبخشی و افزایش بیماری‌های قلبی، عروقی، غددی، سکته‌های مغزی و سرطان روبرو هستیم و جامعه نیز به سمت کهنسالی پیش می‌رود. این عوامل ضرورت توسعه خدمات توانبخشی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: توانبخشی درمان نیست بلکه پیشگیری است، چون به کاهش ناتوانی مردم و هزینه‌های درمانی کمک می‌کند. در زمینه آموزش رشته توانبخشی عملکرد خوبی داشته‌ایم و فارغ‌التحصیلان زیادی تربیت شده‌اند، اما رویکرد ما باید به سرمایه‌گذاری در بخش غیردولتی، گسترش خدمات و در نهایت افزایش دسترسی مردم به این حوزه باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه اظهارکرد: ایران از جمله کشور‌هایی است که کمترین تخت بیمارستانی را در حوزه توانبخشی دارد. میزان تخت‌های توانبخشی کشور ما یک دهم کشور‌های منطقه است. به همین دلیل باید در این حوزه، تلاش بیشتری کنیم.

در ادامه این همایش، محمد هادی ایازی - معاون اجتماعی وزیر بهداشت - با بیان اینکه حوزه توانبخشی در نظام سلامت کشور مغفول مانده است، اظهار کرد: شاید یکی از دلایل این اتفاق، چندپارگی وظایف برخی سازمان‌ها از جمله وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی بوده است، اما وضعیت توانبخشی در کشور مناسب نیست و باید برای توسعه این خدمات با بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت‌های مردمی تلاش کنیم.

وی ادامه داد: دو هفته پیش در جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در حضور رییس جمهور گزارشی ارائه کردیم که بر اساس آن در حال حاضر ۸.۲ درصد جمعیت کشور سالمند است و تا سال ۲۰۵۰ میلادی، این رقم به ۳۰.۲ درصد می‌رسد. این موضوع فاجعه است و باید زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه سلامت و از جمله توانبخشی ایجاد شود و گسترش یابد.

ایازی بهره‌گیری از بخش خصوصی، توسعه فناوری‌های نوین و استفاده از توان مشارکت‌های مردمی را در توسعه خدمات توانبخشی مهم ارزیابی کرد و گفت: اگرنیاز‌های خودمان را به خوبی به خیرین منتقل کنیم آن‌ها مشارکت بسیار خوبی خواهند داشت. در زلزله غرب کشور دیدیم که خیرین برای ساخت دو بیمارستان، ۲۲ مرکز جامع خدمات سلامت، پنج پایگاه اورژانس، ۶۲ خانه بهداشت و تامین بیش از ۱۰۰ کانکس جایگزین برای خانه‌های بهداشت آسیب دیده اعلام آمادگی کردند و در ساخت این واحد‌ها مشارکت می‌کنند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *