توقف «پیشنهاد افزایش قیمت بنزین» در ایستگاه بهارستان/ مجلس حرف آخر را می‌زند

13:41 - 17 دی 1396
کد خبر: ۳۸۴۴۶۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
از برآیند اظهارات و مواضع اعضای کمیسیون تلفیق از همان نخستین جلسات این کمیسیون چنین برمی‌آمد که آن‌ها با افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی مخالف‌اند. بویژه آنکه علی لاریجانی رئیس مجلس عصر روز دوشنبه ۱۱ دی در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ حاضر شد و اعلام کرد که «پرش قیمت بنزین به مصلحت نیست».

بنزینبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، افزایش قیمت حامل‌های انرژی همواره در زمان‌های تدوین و تصویب لایحه بودجه، به سرخط خبری رسانه‌ها تبدیل می‌شود. دولت‌ها معمولا از این افزایش قیمت استقبال می‌کنند چرا که برایشان منبع درآمدی سرشاری است، اما این افزایش قیمت واجد آثار تورمی است و تبعاتش به سایر بخش‌های اقتصادی سرازیر می‌شود.

بودجه سال ۹۷ نیز که در روز یکشنبه ۱۹ آذر، از سوی دولت تقدیم مجلس شد، خالی از حواشی مرتبط با افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیست. وقتی صحبت از حامل‌های انرژی می‌شود، اذهان ناخودآگاه به سمت بنزین شیفت پیدا می‌کند.

پیشنهاد بنزینی دولت
در ابتدا اعلام شد که دولت پیشنهاد بنزین ۱۵۰۰ تومانی را برای سال ۹۷ داده است. اما مسئولان دولتی از جمله نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و زنگنه وزیر نفت، نرخ ۱۵۰۰ بنزین را گمانه زنی رسانه‌ای دانستند.

اما حسن روحانی رئیس‌جمهور روز ۲۸ آذر در جریان اجلاس حقوق شهروندی تلویحا نظر دولت مبنی بر افزایش محسوس قیمت بنزین را تایید کرد و گفت که «ما هیچ چیز را گران نخواهیم کرد مگر آنکه به مردم توضیح دهیم که پول حاصل از این افزایش قیمت در کجا خرج خواهد شد؛ قیمت بنزین وگازوئیل بالاتر از نصف قیمت جهانی امروز نخواهد بود و پول حاصل از افزایش قیمت آن نیز صرف اشتغال می‌شود».

یارانه بیشتر برای مصرف بیشتر!
در همان زمان کارشناسان چنین مطرح کردند که پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین به صورت تک نرخی، تداوم سیستم ناعادلانه «یارانه بیشتر برای مصرف بیشتر» خواهد بود و فشار این افزایش قیمت بر سفره‌های مردم وارد خواهد شد.

نگرانی مردم و فعالان اقتصادی پیرامون احتمال افزایش قیمت بنزین ادامه داشت و حواس آن‌ها به نتایج نشست‌های کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ بود. کمیسیونی که جلساتش از روز دوشنبه ۴ دی با هدف چکش‌کاری دخل و خرج سال ۹۷ آغاز شد.

پرش قیمت بنزین به مصلحت نیست
از برآیند اظهارات و مواضع اعضای کمیسیون تلفیق از همان نخستین جلسات این کمیسیون چنین برمی‌آمد که آن‌ها با افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی مخالف‌اند. بویژه آنکه علی لاریجانی رئیس مجلس عصر روز دوشنبه ۱۱ دی در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ حاضر شد و اعلام کرد که «پرش قیمت بنزین به مصلحت نیست».

در صبح همان روز دوشنبه ۱۱ دی، روحانی رئیس جمهور در دیدار با روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، بار دیگر بر اصرار دولت بر افزایش قیمت بنزین تاکید کرد و خطاب به مجلس‌نشینان گفت: «مگر شما در قانون نگفتید که حامل‌های انرژی چگونه باید اصلاح شود. قانون خودتان است... به نظر من اگر مجلس، فکر می‌کند منبع بهتری دارد، در تبصره ۱۸ بیاید از منبع بهتر استفاده کند، ولی اگر ما برای اشتغال سال‌های آینده، امسال تصمیم گیری درستی نداشته باشیم، نمیتوانیم. شما بدانید، هیچ مسأله‌ای بالاتر از مسأله اشتغال نیست و هیچ خطری بالاتر از بیکاری نیست.»

با این همه، اما نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق، همچنان با افزایش قیمت بنزین مخالفت می‌ورزیدند. تا اینکه رسما اعلام شد، کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرده است.

مخالفت کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حامل‌های انرژی
مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷، روز شنبه ۱۶ دی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به جزئیات جلسه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ گفت: در این جلسه دو موضوع مهم اعم از هدفمندی یارانه‌ها و قیمت حامل‌های انرژی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه پیشنهاد افزایش اعتبارات برای پرداخت یارانه نقدی مطرح شد که نمایندگان با این موضوع مخالفت کردند و همان میزان ۳۷ هزار میلیارد تومان برای سقف پرداختی یارانه‌بگیران مصوب شد.

لاهوتی اضافه کرد: نحوه توزیع پرداختی یارانه بگیران در این جلسه مشخص نشد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ تصریح کرد: در بخش دیگری از این جلسه موضوع حامل‌های انرژی مورد بررسی قرار گرفت و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین مخالفت کردند و این پیشنهاد از لایحه حذف شد.

ضرورت شفاف‌سازی پیرامون هزینه‌کرد افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سنوات قبل
همچنین حمیدرضا حاجی‌بابایی در تشریح نشست صبح امروز (۱۷ دی‌ماه) فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: فراکسیون در نشست امروز به بررسی بودجه سال ۹۷ پرداخت که پس از بحث و بررسی جمع‌بندی فراکسیون در مورد دو موضوع یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی اعلام شد.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با حذف یارانه‌ها ۳۵ میلیون نفر در شرایط اقتصادی کشور مخالف هستیم، گفت: اعتقاد داریم که باید یارانه افرادی که اثبات شود وضع مالی مناسبی دارند حذف شود و اینکه باید ثابت شود افراد وضعیت مالی خوبی ندارد تا به آن‌ها یارانه داده شود را مناسب با شأن مردم نمی‌دانیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالف هستیم، ادامه داد: باید بررسی و شفاف‌سازی شود که درآمد‌های حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به کجا انجامیده است و اینکه آیا نمی‌شود از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی در گذشته به موضوع اشتغال پرداخت.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این هفته فراکسیون با جلسات و کمیته‌های گوناگون زوایای مختلف لایحه بودجه سال ۹۷ را پیگیری و بررسی می‌کند.

تعیین منبع درآمدی جایگزین برای دولت
همچنین علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس نیز پیرامون نتایج جلسه امروز کمیسیون مزبور، گفت: در قسمت درآمدی نمایندگان مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کردند، با توجه به این مخالفت، دولت به منظور تولید و اشتغال با کاهش درآمدی ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی مواجه می‌شود که برای جبران آن از محل اموال تملیکی اجازه داده شد تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش املاک تملیکی درآمد داشته باشد و این درآمد را در تبصره ۱۸ به سمت تولید و اشتغال سوق دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ همچنین تصریح کرد: درآمد حامل‌های انرژی در سقف موجود باقی می‌ماند و این درآمد‌ها با کسر هزینه در تبصره ۱۴ هدفمندی یارانه‌ها هزینه می‌شود.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی چه تصمیمی خواهند گرفت چرا که مصوبات کمیسیون تلفیق باید به تصویب صحن علنی مجلس و تائید شورای نگهبان برسد. هرچند پیشنهاد افزایش قیمت بنزین در بهارستان متوقف شده است اما این مجلس است که حرف آخر را خواهد زد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *