قطعه یک آزادراه تهران-شمال به نوروز 97 هم نمی‌رسد

6:00 - 18 دی 1396
کد خبر: ۳۸۴۳۳۸
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
قطعه یک پروژه تهران-شمال که قرار بود در نوروز 97 به بهره برداری برسد مجددا 6 ماه دیگر به تاخیر افتاد و این پروژه به عنوان یکی از قدیمی ترین پروژه ها در عمر وزارت راه به شمار می آید.

قطعه یک آزادراه تهران-شمال به نوروز 97 هم نمی‌رسد/ نبود منابع مالی کافی عامل تاخیر در اجرای پروژهبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در حالی که قرار بود منطقه یک آزاد راه تهران- شمال تا نوروز 97 به بهره برداری برسد که مسئولین مربوطه خبر از تکمیل 88 درصدی این پروژه در حال حاضر می دهند و به نظر نمی رسد این طرح در دو ماه باقی مانده از سال جاری نیز تکمیل و در دسترس مسافران نوروزی قرار گیرد.

از عملیات ساخت این آزاد راه حدود 27 سال می گذرد و همچنان که مراحل تکمیل آن از سالی به سال دیگر موکول می شود، می توان گفت این پروژه یکی از طولانی ترین پروژه ها وزارت راه در طول قدمت این وزارت خانه به حساب می آید؛ زیرا با وجود وعده مسئولین مربوط بازهم عملیاتی شدن آن به تابستان 97 موکول شد.

براساس این گزارش آزادراه تهران-شمال چهار قطعه اصلی می شود، قطعه اول ‌آزاد‌راه از دره کن در تهران شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک در محور کندوان متصل می‌شود، این مسیر به طول 32 کیلومتر دارای 16 پل رفت و برگشت و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است و با افتتاح این منطقه، فاصله تهران تا چالوس 60 کیلومتر کوتاه‌تر می شود.

قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است، تونل های بلند البرز به صورت رفت و برگشت هر یک به طول 6 هزار و 450 متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.

قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی 46 کیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و به تازگی شرکت آزاد راه تهران - شمال با شرکت دوو کره جنوبی برای سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 300 میلیون دلاری در این قطعه به توافق رسیده است.

قطعه چهار آزادراه تهران - شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت‌های بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد؛ این مسیر در دولت دهم زیر بار عبور ترافیک رفت.

به علاوه قطعه دوم آزاد راه تهران شمال نیز در مرحله حفاری در تونل البرز به سر می برد و تا 2.5 سال آینده اجرا و تکمیل می‌شود و به گفته مسئولین ذی ربط قرار است قبل از تونل البرز مسیر تکمیل شده را به جاده کندوان وصل کنند .

نکته قابل تامل اینجاست که قرار بود تا پایان سال جاری قطعه یک آزاد راه تهران-شمال افتتاح شود، اما به دلیل نرسیدن بودجه کافی برای این امر حتی افتتاح موقت آن برای ایام نوروز امکان پذیر نیست. زیرا با توجه به اهمیت ایمنی در سازه ها و تغییرات ایجاد شده در مسیر این پروژه باز هم به نوروز سال آینده نخواهد رسید.

همچنین با وجود به نتیجه نرسیدن این پروژه تا نوروز سال آینده مسئولین وزارت راه، خبر از تکمیل قطعه یک آزاد راه تهران شمال نهایتا تا تابستان سال 97 می دهند تا بالاخره مسافران از ترافیک های مربوط به این مسیر راحت تر عبور و مرور کنند  و در این بین پیشنهاد عوارض 10 هزار تومانی برای این مسیر شده است.

در این بین معاون رئیس جمهور نیز با توجه به اهمیت بهره برداری برای مسافران این آزادراه تاکید کرده بود تا این پروژه تا پایان سال 96 به بهره برداری برسد که شواهد نشان می دهد این پروژه همچنان بلاتکلیف باقی خواهد ماند.

شایان ذکر است رئیس بنیاد مسکن در این باره گفته بود، نوروز 97 زمانی برای تکمیل قطعه یک این پروژه مطرح شد که فعلاً امکان عملیاتی شده آن وجود ندارد و در خوشبینانه‌ترین حالت، قطعه یک مهرماه 97 زیر بار عبور ترافیک خواهد رفت.

به علاوه خیرالله خادمی به برخی از مشکلات اجرایی قطعه اول آزاد راه تهران - شمال اشاره کرد و گفت: وجود روستاهای مختلف در حاشیه این آزادراه موجب شده است که در راستای حفظ آسایش آنها عملیات پروژه کمی به کندی انجام گیرد، ضمن آنکه البرز به عنوان رشته کوه‌های جوان ریزش‌های فراوانی دارد و همین امر نیز موجب بروز تعویق در پروژه می‌شود؛ مقرر شده بود در بهار سال 1396 قطعه اول آزادراه تهران- شمال تکمیل شود که به علت وجود مشکلات باید بازتعریفی در زمان‌بندی پروژه داشته باشیم.

براساس گزارش میزان، عملی نشدن وعده مسئولین برای بهره برداری از قطعه یک آزاد راه تهران-شمال در چند سال اخیر موجب ایجاد بی اعتماد مرم نسبت به عملی نشدن وعده دولت در تحقق اهداف شده و به نظر می رسد در کنار شانه خالی کردن مسئولین برای اتمام این پروژه ،نبود منابع کافی نیز یکی از موضوعات اصلی برای به تاخیر افتادن این پروژه به حساب می آید.



جعفري
|
-
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
0
باور كنيد اين از بي برنامگي و بي تدبيري هست كه پروژه ها نيمه كاره و بلند مدت زمين گير هستند
بهروز
|
-
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
0
جز این اگر میشد جای تعجب داشت!
خادمی
|
-
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
0
0
مگر قرار بود که نوروز 97 افتتاح بشه؟! سالهای ساله درگیره وعده و وعیدهای خالی و پوچ در خصوص این آزادراه هستیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *