طرح تعطیلی زمستانه مدارس،سطح آموزش ابتدایی را افزایش می دهد/ آموزش از راه دور به دانش آموزان در زمان تعطیلات

7:27 - 17 دی 1396
کد خبر: ۳۸۴۱۷۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
حکیم‌زاده گفت: طرح تعطیلی یک ماهه مدارس در چارچوب تدوین برنامه‌ریزی‌های همه جانبه در سیستم آموزش و پرورش، سطح آموزشی دانش‌آموزان را در زمان مفید یادگیری افزایش می‌دهد.

طرح تعطیلی زمستانه مدارس،سطح آموزش ابتدایی را افزایش می دهد/ آموزش از راه دور به دانش آموزان در زمان تعطیلاترضوان حکیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه در خصوص طرح تعطیلی یک ماهه مدارس از ۱۵ آذر تا ۱۵ دی ماه گفت: با توجه به شرایط اقلیمی متنوع و تفاوت در مناطق مختلف کشور، اجرای برنامه تعطیلی یک ماهه مدارس در فصل زمستان می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. چرا که تعطیلات مدارس تحت شرایط فصل زمستان به یک چالشی بزرگ در سیستم آموزشی مدارس تبدیل شده است.

وی افزود: به منظور اجرای تعطیلی یک ماهه مدارس باید میان تألیف کتب درسی و زمان‌بندی آموزش آن هماهنگی ایجاد شود این در حالی است که در دوره ابتدایی به دلیل آسان بودن شرایط آموزش و سهولت در برگزاری امتحانات نسبت به این طرح استقبال بسیاری شده است، اما اجرایی شدن آن نیاز به یک برنامه مدون و همه‌جانبه دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای تصمیم‌گیری نسبت به تعطیلی مدارس در فصل زمستان باید در برنامه مدون شده مختصات جغرافیایی مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم زمان‌های مفیدی را برای تحصیل بهتر دانش‌آموزان فراهم کرده و سطح آموزش را افزایش دهیم. به‌طور کلی ما بنابر بررسی‌های انجام شده در سیستم آموزشی مقاطع ابتدایی از این طرح استقبال کرده و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به تأثیرگذاری مسائل آب و هوایی در گروه سنی پایین‌تر دانش‌آموزان، با اجرا شدن این طرح می‌توانیم در روند آموزشی عملکرد بهتری داشته باشیم.

حکیم‌زاده ضمن استقبال از طرح تعطیلی یک ماهه مدارس، اجرا شدن آن را در دوره‌های متوسطه دوم مشکل دانست و اذعان داشت: در دوره‌های متوسطه دوم به دلیل برگزاری امتحانات به شکل نهایی اجرا شدن این طرح را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد، اما می‌توان با بررسی همه‌جانبه شرایط نسبت به ساماندهی زمان‌ها و روز‌های برگزاری کلاس‌ها بازخورد آموزش مدارس را افزایش داد در حالی‌که برای اجرای اینگونه طرح‌ها در سیستم آموزش و پرورش باید به شکلی اصولی در برنامه‌ها و سیستم آموزش، تجدیدنظر شود و ملاحظات و فرصت‌های مزاحم را از سیستم آموزشی حذف و زمان‌های مفید یادگیری را شناسایی کرد.

وی عنوان کرد: بازخورد خوب زمانی از یک طرح مناسب در سیستم آموزش و پرورش کسب می‌شود که در تدوین محتوای کتب درسی و فعالیت‌های یادگیری برنامه‌ریزی‌شده عمل شود و قطعاً پیشنهاد می‌کنیم تصمیمات به شکل شتاب‌زده اعمال نشود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: پیگیری اهداف یادگیری در هر پایه تحصیلی باید در برنامه‌ریزی‌های جدید سیستم آموزش و پرورش اعمال شود تا در زمان‌های مشخص شده نسبت به تحقق اهداف آموزشی در مدارس و دوره‌های تحصیلی اقدام شود.

حکیم‌زاده ضمن تأکید بر اعمال تعطیلی یک ماهه مدارس در فصل زمستان برای همه پایه‌های تحصیلی افزود: تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی مدارس در فصل زمستان باید برای همه پایه‌های تحصیلی اعمال شود و به شکلی هماهنگ در کشور اجرایی شود در غیر این‌صورت اعمال این طرح در برخی از پایه‌های تحصیلی منجر به ایجاد مشکلات آموزشی در سیستم آموزش و پرورش کشور خواهد شد.

وی در خصوص تعویق یک ماهه در سیستم آموزشی مدارس و اثرات مخرب آن در یادگیری دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: قبل از هرگونه تصمیم‌گیری نسبت به اجرای طرح تعطیلی مدارس باید روش‌ها و زمان‌های مناسب برای یادگیری دانش‌آموزان را شناسایی کرد؛ بنابراین توجه به تعویق یک ماهه دانش‌آموزان در روند یادگیری دروس مدارس نیاز به تجدیدنظر در بودجه‌بندی تألیف کتب درسی و تدوین محتوا دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که بتوانیم برنامه‌ریزی‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنیم که بعد از اجرای این طرح دانش‌آموزان در ایام تعطیلات همچنان فعالیت‌های یادگیری دروس را ادامه داده و در سیستم آموزشی مدارس اختلالی ایجاد نشود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: تصویب این طرح بدون بررسی همه جانبه آن می‌تواند عوارض سوئی در سیستم آموزش و پرورش داشته باشد، اما با توجه به شرایط فعلی آموزشی و تعطیلات متعدد مدارس در فصل زمستان اجرا شدن اینگونه طرح‌ها در قالب برنامه‌ریزی‌های دقیق یک امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

حکیم‌زاده اذعان داشت: توجه به گروه سنی دانش‌آموزان در اعمال برنامه تعطیلی مدارس از جمله عوامل مهمی است که باید نسبت به آن توجه شود. این در حالی است که در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و اهداف دوره‌های تحصیلی باید برنامه‌هایی تدوین شود که شرایط را برای احقاق اهداف آموزشی و محتوای کتب درسی فراهم کند. به‌طور کلی تصویب این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند تحولی اساسی در سیستم آموزشی دانش‌آموزان تلقی شده و سطح علمی آن‌ها را افزایش دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *