رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بازهم حربه تحریم !

13:20 - 16 دی 1396
کد خبر: ۳۸۴۰۹۷
سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته اظهار داشت که واشنگتن، گزینه‌های متعددی برای واکنش به اعتراضات از جمله تحریم در دست دارد و پیش از آن، «اندرو پیک»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور عراق و ایران به صدای آمریکا گفته بود: «اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مقامات ایران که در سرکوب معترضان دست دارند محتمل است!»
بازهم حربه تحریم !به گزارش گروه فضای مجازی ،ابراهیم آقامحمدی در یادداشت روزنامه حمایت نوشت: ۱.مقامات آمریکایی که همزمان با اغتشاشات، با دستپاچگی حمایت خود را از آشوبگران آشکار کرده بودند، در رویکردی که نشان دهنده اوج خصومت آن‌ها با ملت انقلاب ایران است، سخن از اعمال تحریم‌های جدید به بهانه ناآرامی‌های اخیر به میان آورده‌اند. «سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته اظهار داشت که واشنگتن، گزینه‌های متعددی برای واکنش به اعتراضات از جمله تحریم در دست دارد و پیش از آن، «اندرو پیک»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور عراق و ایران به صدای آمریکا گفته بود: «اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مقامات ایران که در سرکوب معترضان دست دارند محتمل است!»

کاخ سفید که گویا منتظر کلید خوردن اتفاقات اخیر بود تا ساز تشدید تحریم‌ها را دوباره کوک کند، در جریان فتنه ۸۸ نیز به دلیل حمایت از به اصطلاح حق معترضین، بخوانید آشوب فتنه گران - از حربه تحریم استفاده کرد و در حالی که به اذعان دولتمردان آمریکایی، تحریم‌ها اثر خود را از دست داده بودند، وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ باعث شد غرب و آمریکا برای شدت بخشیدن به تحریم‌ها اجماع کنند. از این رو، با قاطعیت می‌توان گفت: وقایع آن سال، ارتباط مستقیمی با «قانون تحریم‌های جامع ایران» (آیسا) که در تیرماه سال ۸۹ به تصویب رسید، دارد. در این قانون به صراحت ادعا شده است: «دولت ایران همچنان به نقض جدی، منظم و مداوم نقض حقوق بشر، از جمله سرکوب آزادی بیان و آزادی مذهبی، بازداشت غیرقانونی طولانی‌مدت، شکنجه و اعدام‌ها ادامه می‌دهد. چنین موارد نقضی پس از انتخابات ریاست جمهوری جعلی در ایران در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ افزایش یافته است»!

این در حالی است که «جان کری»، وزیر خارجه پیشین آمریکا در مرداد سال ۹۴ در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا به صراحت اعلام کرد: «ایرانی‌ها ثابت کردند تحریم‌ها نمی‌تواند جلوی پیشرفت آن‌ها را بگیرد» و در عمل هم ثابت شد که بیشترین پیشرفت‌های علمی و فناوری جمهوری اسلامی در کوران محدودیت‌ها صورت گرفته است. با این حال، از آن زمان تاکنون تحریم‌های اقتصادی علیه ایران روز به روز افزایش داشته و علیرغم تعهد کامل ایران به تعهدات برجامی، نه تنها تحریم‌های گذشته مثل «آیسا» برداشته نشد، بلکه بی‌سابقه‌ترین بسته تحریمی آمریکا موسوم به «کاتسا» نیز در آذرماه سال جاری به اجرا درآمد.

۲. کاخ سفید سخن از احتمال بازگشت تحریم‌ها به بهانه اغتشاشات اخیر به میان آورده، اما سوال اینجاست که اعمال تحریم‌های بیشتر با این حربه چقدر جدی است؟ برای پاسخ به این سوال لازم است به ۲۳ شهریورماه سال جاری باز گردیم؛ روزی که ترامپ تعلیق تحریم‌های ایران را برای ۱۲۰ روز تمدید کرد و در عین حال از کنگره آمریکا نیز درخواست کرد تا در خصوص بازنگری در برجام، تصمیماتی را اتخاذ کند. هر چند کنگره طی این مدت، نسبت به مرور دوباره توافق هسته‌ای و تطبیق دوباره آن با منافع آمریکا اقدام خاصی صورت نداد، ولی تا پایان مهلت تعلیق ۱۲۰ روزه تحریم‌ها، کمتر از ۱۰ روز باقی مانده و این مدت، زمانی کافی برای متقاعد کردن کنگره به اعمال تحریم‌ها در اختیار دولت ترامپ قرار می‌دهد. به عبارت دیگر، این احتمال وجود دارد که شرایط پیش آمده در ایران، بهانه کافی به ترامپ برای اجماع با متحدین اروپایی کاخ سفید در مورد عدم تمدید تعلیق تحریم‌های برجام و به نوعی خروج از آن را بدهد.

۳. از اظهارات و بیانیه‌هایی که کاخ سفید و دستگاه سیاست خارجی آمریکا در حمایت از اغتشاشگران منتشر کرده‌اند، می‌توان به این نتیجه رسید که مقامات این کشور بار دیگر، تحریم‌های جدیدی را با رنگ و بوی حقوق بشری در دستور کار قرار داده اند و بنا دارند از خطای اراذل و اوباش و فریب خوردگان، پاپوشی برای تحریم‌ها بسازند. به عنوان مثال، ترامپ در یکی از توئیت‌های اخیر خود در حمایت از آشوبگران، صراحتا به مسئله به اصطلاح نقض حقوق بشر پرداخت و نوشت: «ایران که اولین کشور در تروریسم دولتی است و در هر ساعت مرتکب نقض حقوق بشر می‌شود، اکنون اینترنت را فیلتر کرده تا معترضان صلح‌جو! قادر به برقراری ارتباط نباشند. این اتفاق خوب نیست!» نظیر همین مواضع را از «نیکی هیلی» در هفته گذشته شاهد بودیم و اندیشکده‌های آمریکایی نیز توصیه‌هایی در خصوص تحریم‌ها به دولت آمریکا داشته‌اند. «ریچارد هاس»، رئیس هیئت اندیشه ورز شورای روابط خارجی آمریکا در این باره گفته است: «زمان مناسبی است برای دولت آمریکا که رفع تحریم‌ها را به احترام حقوق سیاسی مردم ایران مشروط کند.»

۴. از سوی دیگر، به قول تحلیلگر شبکه آمریکایی «سی ان بی‌سی» ممکن است حتی تحریم‌های اقتصادی نیز در برنامه کاخ سفید گنجانده شوند. «هلیما کرافت»، رئیس بخش استراتژی کالایی موسسه «کپیتال مارکتس» در گفتگو با این شبکه می‌گوید: «اعتراضات ممکن است ترامپ را جسور‌تر کند تا از تمدید تعلیق تحریم‌های اقتصادی و انرژی ایران به موجب برجام خودداری نماید. ترامپ طی هفته‌های آینده گزینه‌های مختلفی را در زمینه گسترش تحریم‌ها و یا تایید پایبندی ایران به برجام بررسی خواهد کرد.»

به این ترتیب، باید منتظر ماند و دید که چه زمانی اغتشاشات اخیر همچون آشوب‌های سال ۸۸، قطعات پازل آمریکایی‌ها در تحریم و فشار بر مردم ایران را کامل می‌کنند و بهانه جدیدی به دست حامیان غربی- عربی خود برای مقابله با ایران می‌دهند؛ اتفاقی که در هر صورت، به شناخت و بصیرت ملت انقلابی ایران در دشمن‌شناسی، کمک شایانی خواهد کرد.
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *