افشای جزئیات «اتاق عملیات» آشوب‌های اخیر/ اسم پروژه «هم‌گرایی نتیجه‌بخش» بود/ از حضور نماینده عربستان تا منافقین/ شروع عملیات با فضای مجازی

13:12 - 16 دی 1396
کد خبر: ۳۸۴۰۸۹
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چند ماه پیش در اربیل اتاق عملیاتی تشکیل شد که مسئولیت آن با مایک‌آندریا رئیس ویژه عملیات سازمان سیا بود که بر روی پرونده ایران کار می‌کرد؛ همچنین در این اتاق عملیات رئیس دفتر پسر صدام و برادر زن صدام نیز به همراه نماینده‌ای از عربستان سعودی و نماینده منافقین نیز حضور داشتند؛ بحث‌هایی نیز در مورد حضور داشتن نماینده امارات هم در این اتاق عملیات مطرح است که ما در حال بررسی آن هستیم.
کمیسیون‌های مجمع تشخیص «نارضایتی‌های اخیر» و «سواستفاده دشمنان» را بررسی می‌کنندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، محسن رضایی امروز شنبه با اشاره به موضوعات مورد بحث در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: جلسه امروز مجمع عمدتاً پیرامون حوادث اخیر گذشت وبحث‌ها در این رابطه بود که مجمع در رابطه با حوادث اخیر چه مسئولیتی دارد.

وی ادامه داد: در جلسه امروز همه اعضا مباحث مختلفی را مطرح کردند، همچنین دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز گزارش خوبی را به اعضا ارائه کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در جلسه امروز مقرر شد کمیسیون سیاسی، دفاعی، امنیتی مجمع تشخیص به همراه کمیسیون اقتصادی آن جلساتی را داشته باشند و هم موضوع نارضایتی‌های اخیر و هم سواستفاده دشمنان از آن را مورد بررسی قرار دهند و پیشنهادات خود را به مجمع ارائه کنند.

رضایی با بیان اینکه در وهله نخست مسئولیت رسیدگی به حوادث اخیر بر عهده قوای سه‌گانه است بیان داشت: نخستین بار نیست که دشمنان ما از اعتراضات سواستفاده می‌کنند و از زمان تأسیس جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته همواره امریکایی‌ها و وابستگان آن‌ها مترصد ضربه زدن به نظام ما به هرشکلی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ثمره صد سال مبارزات ملت ایران است، گفت: دست‌هایی که مردم ما از نهضت مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت و واقعه ۱۵ خرداد گرفتند، آن‌ها را به این نتیجه رساند که ما نظام جمهوری اسلامی را می‌خواهیم نه نظام سلطنتی را؛ مردم ما به این نتیجه رسیدند که ما استقلال و آزادی را می‌خواهیم، نه وابستگی و استبداد را؛ باید اشاره کرد که این شعار‌های ملت ما شعار‌هایی است احساساتی و یک شبه نبود بلکه حاصل صد سال مبارزه و درس و تجربه بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در طول ۴۰ سال اخیر همواره سیلی‌خوردگان از انقلاب درصدد ضربه وارد کردن به ملت ما بوده‌اند، گفت: منافقین، صدامیان، امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و همچنین سلطنت‌طلبان در طول ۴۰ سال اخیر توطئه‌های زیادی را برای ضربه زدن به نظام و انقلاب ما به‌کار بستند و در دوران جنگ تحمیلی نیز شاهد بودیم که با اطلاعاتی که منافقین به رژیم صدام می‌دادند مناطق کشور توسط ارتش بعثی بمباران می‌شد و همچنین بعضاً سلطنت‌طلبان نیز در این توطئه مشارکت می‌کردند.

رضایی با اشاره به نمونه‌ای از توطئه دشمنان ملت ایران در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: در مردادماه سال ۵۹ جلسه‌ای تشکیل شد که در آن جلسه اویسی از سران رژیم شاه نیز شرکت داشت؛ در آن جلسه چنین بحث شد که جنگ درگیرد یا کودتا؛ سرانجام چنین نتیجه‌گیری شد که سران رژیم شاه ابتدا کودتایی را انجام دهند و در صورت شکست، جنگ صورت گیرد؛ در عمل نیز ما مشاهده کردیم که در همان مردادماه سال ۵۹ کودتا شکست خورد و حدود دو ماه بعد از آن بلافاصله جنگی را علیه ملت ایران تحمیل کردند.

وی در ادامه با اشاره به توطئه‌های ادامه‌دار امریکا و وابستگانش علیه ملت ایران پس از جنگ تحمیلی گفت: پس از جنگ نیز امریکایی‌ها به تحریم ملت ایران روی آوردند، سرانجام مسئولان ما با بردباری به مذاکره روی آوردند و توافق برجام حاصل شد؛ در برجام نیز حرف و حدیث‌هایی نیز وجود داشت، اما نظام چارچوب آن را پذیرفت؛ اما در همین برجام نیز امریکایی‌ها به نقض عهد روی آوردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه حادثه آشوب‌های اخیر دارای دو سابقه بود، بیان داشت: چند ماه پیش در اربیل اتاق عملیاتی تشکیل شد که مسئولیت آن با «مایکل دی‌آندرا» رئیس ویژه عملیات سازمان سیا بود که بر روی پرونده ایران کار می‌کرد؛ همچنین در این اتاق عملیات رئیس دفتر پسر صدام و برادر زن صدام نیز به همراه نماینده‌ای از عربستان سعودی و نماینده منافقین نیز حضور داشتند؛ بحث‌هایی نیز در مورد حضور داشتن نماینده امارات هم در این اتاق عملیات مطرح است که ما در حال بررسی آن هستیم.
 
رضایی در ادامه با بیان اینکه تاریخ عملیات در نشست اربیل تعیین شده بود، تصریح کرد: در آن نشست قرار گذاشته بودند که در اواخر آذرماه با استفاده از فضای مجازی عملیات خود را شروع کنند و در دی ماه و بهمن ماه به نظام آسیب برسانند؛ اسم پروژه خود را نیز هم‌گرایی نتیجه‌بخش نامیده بودند.

وی ادامه داد: آن‌ها در مرحله اول فکر می‌کردند شهر‌های ایران از کنترل نظام خارج می‌شود؛ از این رو در مرحله بعد قصد داشتند اسلحه وارد کشور کنند و تعدادی از مردم را به کشتن دهند و سپس امریکا با فشار وارد آوردن به شورای امنیت از این شورا مصوبه حقوق بشری علیه ایران بگیرد و بدین ترتیب تحریم‌های جدیدی وضع کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در مرحله دوم نیز قصد داشتند منافقین را وارد عمل کنند و سپس اروپایی‌ها را نیز با خود همراه سازند و این کلیت سناریوی اربیل بود.

رضایی اظهار کرد: نقشه کشیدن برای این حادثه از چند سال پیش شروع شد؛ در جلساتی که منافقین ترتیب می‌دادند و مسئولان امنیتی عربستان سعودی و برخی سلطنت‌طلبان نیز به این جلسات وصل شده بودند.

وی افزود: تقریباً رد همه کسانی را که از نظام و انقلاب سیلی خوردند در حوادث اخیر مشاهده می‌کنیم؛ تصور آن‌ها این بود که مردم از نظام خسته شده‌اند بنابراین با محوریت سلطنت‌طلبان و منافقین جلو آمدند و قصد داشتند با سوار شدن بر روی موج نارضایتی مردم به نظام آسیب برسانند؛ آن‌ها همچنین چنین برآورد کرده بودند که اگر هم موفق به براندازی نظام نشوند برای فشار اقتصادی و ضربه زدن به ملت ایران چند تحریم از شورای امنیت علیه ایران اخذ کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دلایل و عوامل شکست پروژه آشوب در ایران اظهار کرد: در اولین اتفاق، یک اجماع سیاسی در کشور ایجاد شد و جناح‌های سیاسی کشور و همچنین قوای سه‌گانه با هم متحد شدند و علیه این پروژه همگرایی پیدا کردند؛ این امر آن بخش از توطئه دشمنان را که فکر می‌کردند میان جناح‌های سیاسی کشور و قوای کشور به واسطه اعتراضات مردمی اختلاف می‌افتد، خنثی کرد.

رضایی افزود: دشمنان و طراحان پروژه آشوب در ایران انتظار داشتند که با تشویق مردم به تخریب اموال عمومی باعث تهییج آن‌ها شوند، اما در عمل مشاهده کردیم که مردم صف خود را جدا کردند و به آشوبگران و ضدانقلاب نپیوستند.

وی در ادامه با اشاره به اختلاف سلطنت‌طلبان و منافقین در پروژه اخیر گفت: عامل سومی که پروژه دشمنان علیه ملت ایران را خنثی کرد اختلافی بود که بین سلطنت‌طلبان و منافقین پیش آمد؛ منافقین از هفتم دی به بعد مشاهده کردند که شعار‌های سلطنت‌طلبان در حال غلبه پیدا کردن است بنابراین آن‌ها برای گرفتن ابتکار عمل در دست خود سعی کردند از طریق فضای مجازی و وارد کردن نیرو‌های خود بر دامنه خشونت بیفزایند که در این نقشه نیز ناموفق بودند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تعداد زیادی از سرشاخه‌های منافقین و سلطنت‌طلبان که مخفیانه عمل می‌کردند مشخص شده‌اند و مسئولان اطلاعاتی و امنیتی کشور سر فرصت توضیحات بیشتر را در این رابطه ارائه خواهند کرد.
 
رضایی در ادامه با اشاره به تأکید اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حفظ وحدت و حل مشکلات مردم گفت: در حال حاضر صف‌بندی‌ها کاملاً مشخص شده است و در جلسه امروز مجمع نیز بر این موضوع تأکید شد که مسئولان باید به‌صورت عملی به مشکلات مردم و کشور رسیدگی کنند.

وی افزود: همچنین در جلسه امروز مجمع تأکید شد که رسانه‌ها بازوی پرتوان ملت ایران هستند و باید کمک کنند و نباید منفعل باشند؛ همچنین تأکید شد که مسئولان کشور باید اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند تا ما در این جنگ رسانه‌ای که با پول عربستان و امریکا تزریق شده، قدرتمند باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: رسانه‌ها باید به مردم اطلاع‌رسانی کنند که هدف نهایی امریکا آن بود که با کشته شدن چند ایرانی تحریم‌های جدیدی را علیه ملت ایران تحمیل کند و این امر موضوع مهمی است که مردم بدانند امریکایی‌ها از پس این حوادث تحریم بیشتر علیه ملت ایران را می‌خواستند چرا که به این نتیجه رسیده‌اند نمی‌توانند در جهت براندازی نظام کاری کنند.

رضایی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل با پیشنهاد امریکا جهت پیگیری آشوب‌ها در ایران گفت: دولت باید به واسطه تخریب‌ها و خسارت‌هایی که در حادثه اخیر ایجاد شده با جمع‌اوری اسناد علیه دولت‌های مداخله‌گر به‌ویژه امریکا یک شکایت جدی را طرح کند و در صدد دریافت خسارت برآید.

وی ادامه داد: ما نیرو‌های انقلاب تا آخرین قطره خون از نظام دفاع خواهیم کرد و دیگر اجازه نخواهیم داد که اقدامات مداخله‌گرایانه امریکا علیه ایران بدون هزینه باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: امریکایی‌ها پس از ۴۰ سال باید به دخالت‌های خود در ایران پایان دهند و چنانچه امریکایی‌ها از اقدامات خود علیه ایران که در طول ۴۰ سال ادامه داشته است عقب نشینی نکنند باید تبعات آن را بپذیرند؛ البته خود آن‌ها هم می‌دانند که ما چنین توانایی‌ای را داریم لذا امریکا و انگلیس باید دیگر دست از خسارت وارد کردن به ایران بردارند.

رضایی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر ضرورت دیدار چهره به چهره مسئولان با مردم با توجه به نارضایتی‌های اخیر اظهار کرد: اساس نظام ما مردم هستند؛ مدت‌هاست بین مردم و مسئولان فاصله افتاده است؛ اینکه مسئولین در اتاق‌های دربسته، دلسوزانه برای مردم تصمیم بگیرند کافی نیست بلکه باید این دلسوزی را با مردم در میان بگذارند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه حوزه‌ها و مصداق‌های مقابله ایران با امریکا چه خواهد بود گفت: ما بر روی هرکار مشروعی که در پایان‌بخشی به مداخلات و خسارت‌های امریکا نتیجه‌بخش باشد فکر و تصمیم‌گیری می‌کنیم؛ چرا که دیگر مداخله‌های امریکا که ۴۰ سال است ادامه دارد برای ما قبل تحمل نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان انطباق بودجه ۹۷ با سیاست‌های کلی خاطرنشان کرد: کمیسیون نظارت مجمع تشخیص دراین رابطه فعال شده است و نظارت‌های ما نیز شروع شده است؛ به محض اینکه مصوبه نهایی بودجه به شورای نگهبان بیاید ما مغایرت‌های آن با سیاست‌های کلی را به شورا اعلام می‌کنیم و شورا این مغایرت‌ها را به مجلس ابلاغ می‌کند.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: بودجه باید در چارچوب سیاست‌های کلی تنظیم شود و سند بودجه نباید از سیاست‌های کلی تخطی داشته باشد؛ به‌ویژه ما در مباحثی همچون اشتغال و تأمین اجتماعی و نظام پولی به عدم مغایرت مفاد بودجه با سیاست‌های کلی تأکید داریم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *