مصائب داوران فوتبال ایران/ نه از افزایش دستمزد خبری است، نه از پیراهن آستین بلند!

10:12 - 13 دی 1396
کد خبر: ۳۸۳۳۱۰
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
مسئولات به درخواست داوران برای خریداری لباس آستین بلند در فصل سرما هم پاسخ منفی داده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، در شرایطی که هفته هجدهم لیگ برتر فوتبال کشورمان فردا آغاز خواهد شد، مدیران فدراسیون فوتبال تصمیم گرفتند بخشی از مطالبات مربوط به قضاوت مسابقات لیگ برتر را به داوران پرداخت کنند. مسئله ناراحت کننده، اما اینجاست که وعده‌های مسئولان ارشد فدراسیون برای افزایش ٣٠ درصدی دستمزد داوران باز هم عملی نشد.

مدیران فدراسیون فوتبال در شرایطی دستمزد قضاوت داوران تا هفته دهم را پرداخت کردند که به خاطر این تاخیر در پرداخت حق و حقوق به داوران اعلام شده بود در زمان واریز حق الزحمه قضاوت افزایش دستمزد ٣٠ درصدی انجام خواهد شد. در واقع طبق مصاحبه‌هایی که قاضیان فوتبال و مسئولان کمیته داوران در رسانه‌ها انجام داده بودند مدیران فوتبالی یکی از علت‌های تاخیر در پرداخت پول داوران را پیگیری امور قانونی افزایش دستمزد اعلام کرده بودند. وعده‌ای که سال‌های سال است اجرا نمی‌شود.

شاید جالب باشد که بدانید حقوق داوران لیگ برتری برای قضاوت هر مسابقه در فوتبال ایران ٦٥٠‌هزار تومان است که با کسر مالیات رقم پرداختی از سوی فدراسیون به ٥٨٥‌هزار تومان می‌رسد. اگر فرض کنیم که یک داور در تمامی ٣٠ هفته از مسابقات لیگ فرصت قضاوت پیدا می‌کند، درنهایت سالی ١٧‌میلیون و ٥٥٠‌هزار تومان درآمد از قضاوت خواهد داشت. این درحالی است که امکان ندارد یک داور در طول فصل ٣٠ هفته قضاوت داشته باشد و شاید به صورت میانگین در بهترین حالت پرکارترین داور ٢٠ قضاوت در طول فصل در کارنامه کاری خود ثبت کند.

در چنین شرایطی مدیران فوتبالی که میلیاردی در آن هزینه می‌شود هیچ اهمیتی به داوران که از ارکان اصلی فوتبال در هر کشوری هستند، قائل نیستند که اگر بودند تا به امروز حق و حقوق آنها به صورت کامل پرداخت شده بود.

اوج تبعیض اینجاست که اگر یک داور ٣٠ هفته قضاوت در یک فصل داشته باشد، باز هم دریافتی او به رقم پاداش کی‌روش برای برنده‌شدن تیم‌ملی در یک یا دو مسابقه نمی‌رسد و جالب اینجاست که پاداش‌های کی‌روش به صورت منظم از سوی فدراسیون پرداخت می‌شود.

ماجرای نگران کننده دیگر این است که مسئولات به درخواست داوران برای خریداری لباس آستین بلند در فصل سرما هم پاسخ منفی داده و تاکید کرده‌اند سال قبل برای داوران لباس آستین بلند خریده‌اند و امسال هم باید از همان‌ها استفاده کنند!

این نوع برخورد و نادیده گرفتن داوران طبق اخبار موثق باعث ناراحتی بسیاری از آنها شده است. به این ترتیب باید دید چرا وعده‌ها برای افزایش ٣٠ درصدی دستمزد داوران اجرایی نشده و حقوق آنها هم حداقل تا پایان نیم فصل داده نشده است.

همچنین شنیده می‌شود داوران بین‌المللی هم برای دریافت حق و حقوق خود از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا مشکلات زیادی با فدراسیون دارند. دلیل این اتفاق این است که مدیران مالی فدراسیون حواله‌های بانکی ارائه شده از سوی فیفا و afc را تا مدت‌ها نزد خود نگه می‌دارند تا در بازار به فروش برسانند و آن را تبدیل به پول کنند. این فعل و انفعال نه تنها باعث تاخیر در دریافت حقوق داوران می‌شود بلکه با نوسانات قیمت عرض شاهد ضرر مادی داوران هم بوده‌ایم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *