حماسه ۹ دی؛ سیلی محکم مردم به فتنه‌گران، ارزش‌شکنان و اهانت‌کنندگان/ نقش سفارتخانه‌‌‌های برخی کشورها در فتنه ۸۸

7:01 - 09 دی 1396
کد خبر: ۳۸۱۷۳۷
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
حماسه ۹ دی، یک حرکت پیشتاز و با اقتداری بود که جریان فتنه نتوانست در مقابل آن تاب بیاورد و یکسره همه چیز برای انقلاب اسلامی صاف و پاک شد، این نتیجه بصیرت بخشی مقام معظم رهبری و هوشمندانه عمل کردن مردم ما همانند تمامی برخوردهایشان در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ۸ سال دفاع مقدس و مقابله با گروه‌های تروریستی بود. مردم بار دیگر نقش پراهمیت خود را در سال ۸۸ نشان دادند و با حضور به موقع خود در حماسه ۹ دی، باز نجاتبخش انقلاب و ارزش‌های آن شدند.

نهم دی باید هرساله یادآوری شود تا مردم، خادم را از خائن تشخیص دهندگروه سیاسی ؛ «فتنه‌گران تاکنون هزینه‌هایی را که با فتنه ۸۸ برای ملت ایجاد کردند نپذیرفته‌اند، این برای ملت قابل قبول نیست و باید هرساله روز ۹ دی را گرامی بداریم تا مورد فراموشی واقع نشود و مردم، خادم را از خائن تشخیص دهند».

این جملات قسمتی از گفت‌وگوی خبرنگار میزان با محمدصالح جوکار رئیس کمیته بسیج مجلس نهم شورای اسلامی و  معاون حقوقی و پارلمانی فعلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که همزمان با فرارسیدن حماسه نهم دی انجام شده است.

موج عظیم مردمی
میزان:
برای ورود به بحث بفرمایید روز ۹ دی کجا بودید؟

جوکار: بنده در خیابان انقلاب با موج عظیم مردمی در حال حرکت به سمت میدان انقلاب بودم.

تفاوت دو جمیعت
میزان
:
با توجه به این که در این روز مهم به اتقاق مردم در خلق حماسه ای تاریخی شرکت داشتید، چه ارزیابی از حضور گسترده مردم در چنین حماسه ای دارید؟
جوکار: خاطره مهم این روز حضور اقشار مختلف مردمی در این حماسه خودجوش بود. بنده هم جریان فتنه و هم روز ۹ دی را درکنار مردم تهران، شاهد بودم. تفاوتی که بین این دو جمعیت در زمان فتنه ۸۸ و روز ۹ دی وجود داشت از این نظر است که در روز ۹ دی، مردمی در صحنه قدم گذاشته بودند که آماده بودند از هرلحاظ خود را فدای انقلاب کنند. جمعیت حاضر در ۹ دی، افرادی بودند که از عمق جان فریاد می‌زدند. زنان، مردان، کودکان، جوانان، افراد مسن در این حرکت خودجوش مردمی با ظرفیت و بضاعتی که داشتند پا به میدان گذاشته بودند. این موج عظیم مردمی برخاسته از نافهمی و نادانی عده‌ای بود که می‌خواستند با مدیریت برخی کشور‌های غربی طومار انقلاب را در هم بپیچند. این فتنه را باید یک چالش جدی برای انقلاب آن هم با هزینه‌هایی که برای کشور در سطح داخلی و خارجی، در سطح منطقه‌ای و بین المللی ایجاد کرد، درنظر گرفت چرا که ما در اوج قدرت بودیم و می‌توانستیم از این ظرفیتی که حضور مردمی در انتخابات ایجاد کرده بود به خوبی در پیشبرد اهداف کشور استفاده کنیم.

میزان: ولی نشد...
جوکار: بله. فتنه گران آمدند و با پادویی برای دشمنان ملت و نظام، فتنه‌ای را پس از انتخابات سال ۸۸ براه انداختند و با این آشوب ۸ ماهه بزرگترین ضرر و هزینه را از لحاظ معنوی به کشور وارد ساختند. فتنه گران و حامیان شان با آن درگیری‌ها و اختلافات به معاندان اجازه دادند تا به ارزش‌های انقلاب، فرهنگ و ارزش‌های دینی ما دهن کجی کنند.

پایان دهن‌کجی‌ها
میزان: به نظر شما حماسه ۹ دی تا چه میزان توانست به این دهن کجی ها پایان دهد؟

جوکار: حماسه ۹ دی، یک حرکت پیشتاز و با اقتداری بود که جریان فتنه نتوانست در مقابل آن تاب بیاورد و یکسره همه چیز برای انقلاب اسلامی صاف و پاک شد، این نتیجه بصیرت بخشی مقام معظم رهبری و هوشمندانه عمل کردن مردم ما همانند تمامی برخوردهایشان در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ۸ سال دفاع مقدس و مقابله با گروه‌های تروریستی بود. مردم بار دیگر نقش پراهمیت خود را در سال ۸۸ نشان دادند و با حضور به موقع خود در حماسه ۹ دی، باز نجاتبخش انقلاب و ارزش‌های آن شدند.

میزان: پیام روشن این حماسه چه بود؟
جوکار: حضور مردم در حماسه ۹ دی، پیام روشن و آشکاری به دشمنان نظام داد، برای فتنه گران داخلی هم این پیام کاملا روشن و اشکار بودکه شما نمی‌توانید آسیبی به جمهوری اسلامی بزنید و این ملت همچنان در دفاع از آرمان‌های امام راحل و پیوند عمیقی که با امام زمان(عج) خود بسته اند، پایدار و وفادار خواهند بود. البته ملت صبر دارد و در جای خود پاسخش را به همه دهن کجی‌هایی که نسبت به امام و انقلاب شان دارند را خواهند داد.

حضور کمی و کیفی
میزان:
برخی می‌گویند مقیاس جمعیتی که در ۹ دی در خیابان‌ها بود از همه راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن، روزقدس و تظاهرات روز‌های ابتدایی انقلاب هم بیشتر بود. به نظر شما چنین بود؟

جوکار: در مسیر راهپیمایی ۹ دی به هرجایی که چشم می‌انداختم، عمدتا موجی از جمعیت می‌دیدم و در برخی جا‌ها تراکم جمعیت به حدی بود که اگر چوب کبریتی از دست کسی می‌افتاد، به زمین نمی‌رسید. جمعیت هم مملو از افرادی بود که دلسوخته نظام و انقلاب بودند و چنان صبرشان لبریز شده بود که از عمق جان فریاد می‌زدند. این نکته مهمی است که وقتی یک نفر از ته دل فریاد بزند به اندازه ده نفر کارسازی می‌کند و من می‌دیدم که جوانان، کودکان و زنان هرکسی که به میدان آمده بود برای دفاع از ارزشها، انقلاب و نظام به میدان آمده بود، بنده چنین جمعیتی از لحاظ کمی و کیفی در هیچ راهپیمایی غیر از روز ۹ دی، ندیده بودم.

سیلی محکم مردم
میزان:
رهبر انقلاب در دیدار اخیر با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فرمودند «نهم دی دفاع از ارزشهای انقلاب بود، از ارزشهای دین بود»؛  دقیقا سه روز قبل از نهم دی یعنی روز عاشورا شاهد اساعه ادب به ساحت پاک حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بودیم. به نظر شما این اقدام تا چد در شکل گیری حماسه  ۹ دی داشت؟

جوکار: انجام چنین اقدامات ساختار شکنانه‌ای منجر به شکلگیری ۹ دی شد، مردم وقتی می‌دیدند که به ارزش‌های دینی شان توهین می‌شود با وجودی که آن‌ها به خاطر این مقدسات و ارزش‌ها جان عزیزان شان را داده بودند، در روز نهم دی ۸۸ قدم به میدان نهادند. مردم برای پاسداری از این ارزش‌ها بیش از ۲۰۰ هزار شهید داده اند، چه در پیروزی انقلاب و چه در ۸ سال دفاع مقدس و امروز هم بیرون از مرز‌های جغرافیایی برای پاسداری از این ارزشها، خون‌ها داده اند. وقتی مردم دیدند، حضرت اباعبدالله و حرمتی که برای روز عاشورا قائل هستند مورد هتک حرمت قرار گرفت، خونشان به جوش آمد و این موضوع برایشان قابل قبول نبود لذا چنین عکس العمل قاطع و تمام کننده‌ای را از خود نشان دادند.  مردم در سال ۸۸ بعد از انتخابات صبر و بردباری زیادی از خود نشان دادند، ولی فتنه گران و حامیانشان، کار را به جایی رساندند که ملت دیگر اجازه ندادند این روش ادامه یابد و سیلی محکمی به فتنه گران، ارزش شکنان و اهانت کنندگان زدند و این سیلی موجب شد تا باز هم این انقلاب استحکام خود را به دست بیاورد.

ماندگاری حماسه
میزان:
به نظر شما دلیل ماندگاری این روز به عنوان یک حماسه در تاریخ چیست؟

جوکار: اساس ماندگاری ۹ دی بدین خاطر بود که توانست فتنه عظیمی را خنثی کند که این خیلی مهم است. فتنه ۸۸ ساختار شکن بود و نظام را تا لبه پرتگاه جلو برد. فتنه گران و حامیان شان خیلی نصیحت شدند، اما گوش ندادند و به راه خود ادامه داده و گستاخ‌تر شدند، اینجا بود که ملت برخاستند و این حماسه عظیم را آفریدند. حماسه ۹ دی بار دیگر انقلاب را تضمین کرد و از این جهت این حماسه در تاریخ می‌ماند چراکه فتنه عظیمی را از سر این انقلاب رفع کرد و تداوم بخش راه انقلاب و صاحبان آن شد.

نقش سفارتخانه‌های برخی کشورها در فتنه
میزان: حضرتعالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی بودید. به نظر شما سفارتخانه های برخی کشورها در تهران تا چه میزان در شکل گیری فتنه  ۸۸  داشتند؟

جوکار: آمریکایی‌ها با نداشتن لانه جاسوسی دقیقا سفارتخانه‌های کشور‌های اروپایی را به کار گرفته بودند وآن‌ها راتبدیل به عوامل خود در کشورمان کرده بودند، این سفارتخانه‌ها نیز هرچه داشتند به میدان آورده بودند، گرچه خود آمریکایی‌ها از قبل کار را شروع کرده بودند و در آن شرایط هم همه امکانات مادی خود را بسیج کردند و از طریق سفارتخانه‌ها هدایت جریان فتنه را در دست گرفتند، ولی خب این‌ها هنوز ملت ما را نشناخته اند. آمریکایی‌ها فکر می‌کنند اگر چند نفر به میدان بیایند و خرابکاری کنند، می‌توانند اهداف موردشان در ایران را محقق کنند، این خیال باطلی است و این ملت بیدار و هشیار است واین بیداری ملت بود که مشت محکمی را بر دهان این کشور‌های متخاصم زد. فتنه ۸۸ تجربه‌ای بود که نباید به دشمن اعتماد کرد چراکه آن‌ها هرلحظه وقت پیدا کنند علیه این انقلاب و ملت دسیسه چینی خواهند کرد.

درایت رهبر انقلاب
میزان: به نظر شما چه عواملی باعث خنثی شدن فتنه فتنه گران شد؟

جوکار: به اعتقاد من ایستادگی رهبرمعظم انقلاب و روشنگری‌های ایشان بود که توانستیم از این فتنه سالم بیرون بیاییم. اگر هدایت‌های ایشان نبود در شرایطی که خیلی‌ها اعتقاد داشتند، انقلابی هستند و متاسفانه دیدیم، برخی اوقات صحنه را خالی کردند، این رهبر معظم انقلاب بود که با استدلال و منطق، به ملت بصیرت بخشیدند و با شروع روشنگری‌های ایشان، دیگران هم به عرصه ورود پیدا کردند و این خود بهانه و شرایطی شد برای اینکه اذهان برخی‌ها هم که در جریان فتنه فریب خورده بودند، روشن شود. دشمنان نظام می‌خواستند با جنگ روانی، فریب افکار عمومی و شایعه سازی اهدافشان را جلو ببرند، اما رهبر معظم انقلاب با تدبیر و درایت همه نقشه هایشان را نقش برآب کرد.

تشخیص خائن و خادم
میزان:
با گذشت چند سال از زمان فتنه ۸۸ برخی مطرح می‌کنند که باید از فتنه گذر کرد و آن را به فراموشی سپرد، بنظر شما با آن هزینه‌هایی که این اتفاق به کشور وارد ساخت، واقعا باید فتنه را تمام شده قلمداد کرد؟

جوکار: برای پاسخ به این سوال باید این سوال را مطرح کنم که ما چرا مناسبت‌های تاریخ را از یاد نمی‌بریم؟ یادآوری ۹ دی و فتنه ۸۸ بخاطر این است که این رویداد تلخ فراموش نشود و این تجربه‌ای را که به دست آورده ایم به دیگران هم انتقال دهیم. اگر به مرور زمان این حادثه یادآوری نشود، قطعا فراموش خواهد شد و دشمن قطعا بار دیگر از آن سوراخ وارد شده و ضربه خود را می‌زند. در تکرار حماسه ۹ دی که به حق هم هست، از یک ملت بزرگ و دیندار تجلیل می‌شود که بخاطر ارزش‌های دینی شان اراده کرده و به میدان آمدند و جریان فتنه را نابود کردند؛ لذا باید هرساله جریان فتنه را غبارروبی کنیم و برای مردم تشریح کنیم تا دیگران هم بدانند ملت بیدار و هشیار است.ضمن اینکه بسیاری از این فتنه گران تا کنون هزینه‌هایی که با فتنه ۸۸ برای ملت ایجاد کردند را نپذیرفته اند، این برای ملت قابل قبول نیست و باید هرساله روز ۹ دی را گرامی بداریم تا مورد فراموشی واقع نشود و مردم، خادم را از خائن تشخیص دهند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *