رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سیل انبوه جمعیت در راهپیمایی ٩ دی را پیش‌بینی نمی‌کردیم/ ٩ دی حقیقتا حماسه‌ای فراجناحی بود/ برخی سفارتخانه‌ها محل رفت و آمد عوامل سران فتنه بود

8:24 - 09 دی 1396
کد خبر: ۳۸۱۷۲۸
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی می‌گوید پس از حرمت‌شکنی عاشورای ٨٨، واقعا کسی در این شورا پیش بینی نمی‌کرد که در راهپیمایی ٩ دی، آن سیل انبوه جمعیت به خیابان‌ها بیایند. در روز ۹ دی از تمام کوچه پس کوچه‌های شهر سیل جمعیت مردم روانه میدان انقلاب بود. فتنه ۸۸ که نظام را در معرض تهدید جدی قرار داده بود با ۹ دی تبدیل به یک فرصت شد.

سردار آسودیگروه سیاسی _ محمد حسین چخماقی: قریب به ٣ هزار روز از حماسه یوم‌الله ٩ دی می‌گذرد؛ حماسه‌ای که مقام معظم رهبری درباره آن فرمودند:«نهم دی دفاع از ارزشهای انقلاب بود، از ارزشهای دین بود. آنجا ایستادگی‌ای که ما کردیم، ایستادگی در دفاع از انتخابات بود».

گفت‌وگوی مشروح با سردار «محمدعلی آسودی» مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در هشتمین سالگرد این حماسه به قرار زیر است.

میزان: ٨ سال از حماسه یوم الله ٩ دی می‌گذرد. به نظر شما دلیل ماندگاری روز ٩ دی در تاریخ  ایران چیست؟
سردار آسودی: در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی به عینیت دیده ایم که هر گاه حماسه‌ها مردمی بوده‌اند ماندگار شده‌اند. حماسه یوم الله ٩ دی سال ٨٨ نیز از این جنس است؛ در این روز مردم به صحنه آمدند. حماسه‌ای که پایه آن مردمی باشد نه هیچ گاه تضعیف می‌شود و نه هیچ گاه به فراموشی سپرده می‌شود و برای همین است که هر سال حماسه ۹ دی پررونق‌تر از سال‌های گذشته گرامی داشته می‌شود. حماسه یوم الله ۹ دی خواست عموم مردم بود و به همین دلیل است که در هیچ سالی نسبت به سال گذشته از اهمیتش کاسته نمی‌شود.

میزان: حضور مردم در حماسه نهم دی بی نظیر یا کم نظیر بود. چنین حضوری را پیش بینی می کردید؟
سردار آسودی:
من در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی عضو هستم. آن زمان و پس از حرمت شکنی روز عاشورای ٨٨، واقعا کسی در این شورا پیش بینی نمی‌کرد که در راهپیمایی ٩ دی، آن سیل انبوه جمعیت به خیابان‌ها بیایند. در روز ۹ دی از تمام کوچه پس کوچه‌های شهر سیل جمیعت مردم روانه میدان انقلاب بود. فتنه ۸۸ که نظام را در معرض تهدید جدی قرار داده بود با ۹ دی تبدیل به یک فرصت شد و قدرت سه ضلع قدرت آفرین در نظام جمهوری اسلامی ایران که همان "دین، ولایت و مردم" هستند را افزایش داد.

میزان: تنوع اقشار حاضران در حماسه یوم الله ٩ دی در تهران را چگونه دیدید؟
سردار آسودی: مردمی که در ٩ دی ٨٨ به خیابان‌ها آمدند، تنها از یک قشر خاص نبودند. زن و مرد، پیر و جوان، باحجاب و بدحجاب. حماسه ٩ دی حقیقتا حماسه‌ای فراجناحی بود. حتی کسانی که در روز‌های اول اعتراضاتی داشتند و اصل ماجرا را نمی‌دانستند در این حماسه عظیم شرکت کردند. این افراد در طول هشت ماه نهضت روشنگری که رهبر معظم انقلاب اسلامی طلایه دار آن بودند، اصل قصه و ماجرا را متوجه شدند. این نهضت روشنگری به صورت اقناعی انجام شد و به همین دلیل بود که بخشی از شرکت کنندگان در این حماسه همان کسانی بودند که در خرداد ۸۸ به نامزد‌های شکست خورده رأی داده بوند. آن‌ها بعد از گذشت مدتی متوجه شدند که لشکر کشی در کشور خطایی راهبردی است. مردمی که ٨ ماه فتنه گری سران فتنه را چشیده و به هر شکل ممکن آن را تحمل کرده بودند، وقتی دیدند به ارزش‌ها و باور‌های آن‌ها توهین شده دیگر در روز ۹ دی ۸۸ طاقتشان به سرآمد. مردمی که حاضر هستند خود، زن و فرزندانشان را فدای امام حسین (ع) کنند وقتی که دیدند به ساحت او بی احترامی شده دیگر تاب نیاوردند و به خیابان‌های شهرهاگسیل شدند.

میزان: تصویرسازی شما از حضور انبوه جمعیت در حماسه یوم الله ٩ دی ٨٨ در تهران چگونه است؟
سردار آسودی: در ۹ دی ۸۸ فقط زیبایی دیدم. روزی که مردم با پرچم‌های هیئات و علم‌ها و کتل‌ها به خیابان‌ها آمدند. آن روز بسیاری از مردم به دلیل حجم بسیار زیاد جمعیت تا ساعات پایانی شب نتوانستند به منازل خود برگردند. تراکم جمعیت و خودرو‌ها بسیار زیاد بود.

میزان: روز عاشورای ٨٨ کجا بودید؟
سردار آسودی: در صبح روز عاشورای سال ۸۸ من در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی بودم و موقعی که آن اتفاقات ناگوار دربرخی خیابان‌های مرکزی تهران رخ داد درحال بازگشت از حرم بودم. حدود ساعت ۹:۳۰ صبح بود. از خیابان آزادی تا خیابان انقلاب و خیابان آیت الله طالقانی التهاب را به وضوح در مردم دیدم. مردم در روز عاشورا به دنبال زنده نگه داشتن نهضت اباعبدالله الحسین (ع) هستند، نمی‌توانند تحمل کنند که یک عده فتنه گر به خیابان‌ها بیایند و علیه این ارزش‌ها شعار بدهند و پرچم امام حسین (ع) را آتش بزنند و سوت بزنند و کف بزنند و.... واقعا این نگرانی و التهاب را از در و دیوار شهر هم در آن روز می‌شد فهمید.  واقعاً من در روز عاشورای ۸۸ زمین و آسمان را ملتهب دیدم. فیلم‌ها و تصاویر حرمت شکنی فتنه گران در عاشورای ۸۸ موجود است و، چون سران فتنه هیچ گاه این حرکت را محکوم نکردند مردم نیز نتوانستند تحمل کنند و حماسه ۹ دی را رقم زدند.

میزان: به نظر شما اگر سران فتنه از ابتدا مسیر‌های قانونی را برای اعتراضات خود بر می‌گزیدند، اصلا فتنه‌ای شکل می‌گرفت؟
سردار آسودی: این یک حقیقت است که فتنه گران به دنبال براندازی نظام بودند. به یاد دارم که قبل از انتخابات سال ۸۸ یک خبرنگار خارجی از یکی از دو نفر سران فتنه پرسید "اگر در انتخابات پیروز نشدید آن وقت چکار می‌کنید؟ " این پاسخ را شنید: "این تغییر صورت گرفته است و رهبری هم مجبور است آن را بپذیرد"؛ این صحبت نشان می‌دهد که این‌ها به دنبال براندازی نظام بودند. خلاف قانون عمل کردن و کشور را به آشوب کشاندن، خواست دشمن بود. کسی که می‌خواهد رئیس جمهور کشوری باشد در مرحله اول باید قانونمدار باشد و به قانون کشورش احترام بگذارد. اگر قانون را قبول ندارد اصلا نباید کاندید شود. فردی که می‌خواهد رئیس جمهور شود اگر ساز وکار قانونی را قبول کرد باید تماماً قانون را اجرا کند. یکی از اصول قانون اساسی اصل "ولایت فقیه" است و درآنجا اختیارات، ولی فقیه کاملا مشخص شده است. در قانون اساسی آمده که، ولی فقیه "فصل الخطاب" است. یک نفر می‌تواند این موضوع را قبول نداشته باشد، ولی اگر این موضوع را قبول نداشت حداقلش این است که نمی‌تواند کاندید انتخابات شود.

 میزان: برخی سفارتخانه‌های خارجی در شکل گیری فتنه ٨٨ تا چه اندازه موثر نقش داشتند؟
سردار آسودی: بیگانگان خیال می‌کردند فتنه ۸۸ بهترین زمان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است. بعضی از سفارتخانه‌ها در جریان فتنه ۸۸ به وضوح ایفای نقش می‌کردند و خبر‌ها را با بهره گیری از رسانه‌های خود به دروغ منتشر می‌کردند. دروغ‌هایی که در افزایش آشوب در تهران نقش بسزایی داشت. اسناد دخالت سفارتخانه‌های برخی از کشور‌های خارجی در فتنه ۸۸ موجود است. برخی از این سفارتخانه‌ها محل رفت و آمد عوامل سران فتنه بود.

میزان: به نظر شما چه عواملی باعث شد فتنه گران نتوانند به اهداف اصلی خودشان برسند؟
سردار آسودی:
مقام معظم رهبری در ابتدای ایجاد فتنه ۸۸، التهاب جامعه متدین را برطرف کردند. ایشان هشت ماه روشنگری کردند، به سران فتنه پیغام دادند و نمایندگان آن‌ها را به دیدار پذیرفتند و با آن‌ها جلسه گذاشتند. در نماز جمعه و چندین سخنرانی فرمایشات روشنگرانه‌ای را مطرح کردند و حرص و ولع دشمن خارجی را به خوبی نشان دادند. حقیقتاً نقش ایشان در پایان دادن به فتنه ۸۸ بسیار برجسته بود. همان زمان دشمن هم اقرار کرد که یک سخنرانی رهبر ایران راهبرد‌های چند ساله آن‌ها را بر هم می‌زند. حقیقتاً دشمن برای ایجاد فتنه ۸۸ بیش از ۲۰ سال برنامه ریزی کرده بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *