کویر مرنجاب را بیشتر بشناسید + تصاویر

11:05 - 08 دی 1396
کد خبر: ۳۸۱۶۴۵
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می‌شود و تپه‌های شنی بلند و جنگل‌های تاق جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده‌است.

 به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان واقع شده است، این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود می‌شود.

ارتفاع متوسط کویر مرنجاب از سطح آب‌های آزاد در حدود ۸۵۰ متر ماست و بلندترین نقطه این جزیره در حدود ۸۸۰ متر بالاتر از سطح دریای آزاد واقع شده است.

کویر مرنجاب را بیشتر بشناسید + تصاویر

لازم به ذکر است که امنیت، اعتدال نسبی، تنوع جاذبه‌های گردشگری، تنوع گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی مناطق کویری فضای مناسبی را جهت گردشگری و سرمایه‌گذاری در این منطقه فراهم نموده است و گردشگران بسیاری را به این منطقه می‌کشاند.

کویر مرنجاب را بیشتر بشناسید + تصاویر

همچنین قسمت عمده این کویر پوشیده از تپه‌های شنی و ریگزار بوده و کویر مرنجاب از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است و عمده پوشش گیاهی منطقه شامل گیاهان شور پسند از جمله درخت‌های گز و تاق و بوته‌های قیچ است.

پوشش جانوری کویر مرنجاب

پوشش جانوری منطقه به دلیل وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است. از جمله حیوانات موجود در آن می‌توان به گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، آفتاب‌پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، تیهو، عقاب، شاهین اشاره کرد.

 نقاط دیدنی کویر مرنجاب

کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می‌شود به طوریکه تپه‌های شنی بلند و جنگل‌های تاق جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده‌است.

کویر مرنجاب را بیشتر بشناسید + تصاویر

دریاچه نمک آران و بیدگل و جزیره سرگردان از دیگر نقاط دیدنی منطقه محسوب می‌شوند و این نکته حائز اهمیت است که جزیره سرگردان در دریای بیکران کویر، به جز یک یا دو ماه از سال که به دلیل بارندگی در منطقه، قابل مشاهده می‌شود، در سایر ایام سال به نمکزار تبدیل می‌گردد.

کویر مرنجاب را بیشتر بشناسید + تصاویر

در کنار تپه‌های شنی که اصلی‌ترین جاذبه کویرند، وجود قلعه کرشاهی و جزیره سرگردان در کویر مرنجاب، دربارهٔ دلیل ساخت این قلعه و کاروانسرا در کنار دریاچه نمک، نقل است که شاه عباس با وجود ایجاد کاروانسرا و قلعه‌های متعدد در سراسر کشور، در این منطقه تأسیسات دفاعی تعبیه نکرده بود، چون تا آن زمان دشمنان به خاطر دریاچه نمک و گستره کویر، از این سوی به پایتخت هجوم نبرده بودند.


راه‌های ورود به منطقه مرنجاب

مسیر اول: مسیر شهر آران و بیدگل به سمت پادگان ارتش و سپس جاده خاکی مرنجاب که پس از طی مسافتی در حدود ۴۵ کیلومتر به مرنجاب می‌رسد

مسیر دوم: مسیر پارک ملی کویر است که از پیشوا آغاز شده و سپس مبارکیه (۱۵ ک. م) - قصر بهرام (۶۰ کیلومتر) - کاروانسرای سفیدآب (۸۰ کیلومتر) - و سپس مرنجاب (۵۰ کیلومتر) است. همچنین تردد در این جاده تا سفیدآب نیاز به مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست استان سمنان دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *