مرگ متوسط یک تا ۲ میلیون نفر در صورت وقوع زلزله در تهران/ ساختمان‌های بلند مرتبه تهران ایمن نیستند

10:31 - 05 دی 1396
کد خبر: ۳۸۰۸۱۱
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: بر اساس بررسی به عمل آمده از سوی جایکا و محققین ژاپنی در سال ۲۰۰۴ در صورت بروز زلزله به طور متوسط بین ۱ تا ۲ میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد.

مرگ متوسط یک تا ۲ میلیون نفر در صورت وقوع زلزله در تهران/ ساختمان‌های بلند مرتبه تهران ایمن نیستندبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، زهرا صدر اعظم نوری در نطق پیش از دستور سی و سومین جلسه شورای شهر تهران گفت: سرانجام تهران لرزید و با هر لرزش خود باور ما را نیز تکان داد.

وی افزود: تهران لرزید و نشان داد که پایتخت، این کلانشهر با عظمت و پر ابهت، چه بی پناه و مظلوم تاب لرزه‌های کوچک را هم ندارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات غیر اصولی و بارگذاری‌های غیر کارشناسی در تهران اظهارکرد: در حال حاضر شاهد بارگذاری‌های غیر اصولی آن هم در پهنه‌های خطرناک که پتانسیل ریسک بالایی دارند هستیم و همین موضوع مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

صدراعظم نوری با تاکید بر مشکلات برخی ساختمان‌های بلند مرتبه شهر تهران خاطرنشان کرد: ۹۷۹ ساختمان بلند مرتبه در تهران وجود دارد ک. از این تعداد ۴۸۰ ساختمان در دهه اخیر ساخته شده و از این تعداد ۲۵ درصد از آن‌ها عمدتا در مناطق با بافت فرسوده و ۹۵ ساختمان حتی ابتدایی‌ترین تجهیزات ایمنی در حد کپسول آتش نشانی را هم ندارند.

وی ادامه داد: فاجعه ساختمان پلاسکو به عنوان یکی از صد‌ها ساختمان نا ایمن در بافت فرسوده شهر تهران گواه خوبی بر این مدعا است که به دلیل وسعت فاجعه، آن را از یک حادثه منطقه‌ای به یک حادثه ملی تبدیل کرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه " بدون شک زمین لرزه در تهران منحصر به فرد خواهد بود" اذعان کرد: باید توجه کنیم که یک زلزله شدید در تهران شبیه هیچ‌کدام از زلزله‌ها نظیر زلزله سال ۱۳۵۷ طبس، ۱۳۶۹ منجیل، ۱۳۸۲ بم و ۱۳۹۱ ورزقان نخواهد بود و احتمالا تجربه منحصربه فردی خواهد بود.

صدراعظم نوری در خصوص مطالعات صورت گرفته در رابطه با ریسک پذیری مناطق مختلف تهران خاطرنشان کرد: در مطالعه‌ای که در سال گذشته انجام شده مشخص شد در منطقه مرکزی به ویژه در جنوب غرب و جنوب شرق تهران بالاترین ریسک را شاهد هستیم و بر اساس بررسی به عمل آمده از سوی جایکا و محققین ژاپنی در سال ۲۰۰۴ در صورت بروز زلزله به طور متوسط بین ۱ تا ۲ میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد.

وی تاکید کرد: از این منظر زلزله ۲۹ آذر را می‌توان زنگ خطری تلقی کرد که باید سطح هوشیاری مقامات و مردم را افزایش دهد. از این رو لازم می‌دانم در این مجال، مروری کوتاه بر این حادثه و رویداد‌های پیرامون آن داشته باشم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در رابطه با نحوه اطلاع رسانی در زمان زلزله اظهارکرد: در همان دقایق و ساعت اولیه هر یک از مسئولین سازمان‌های اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی و ... خبر رسانی کردند ولی نوع خبررسانی صرفا در حیطه وظایف تخصصی شخص و یا سازمان مربوطه نبود و بلکه فراتر از آن در زمینه احتمال رخداد زلزله و موارد تخصصی خارج از صلاحیت نیز سخن گفته شد که این موضوع باعث دامن زدن به شایعات و رواج مطالب غیرتخصصی و ناهنجاری خبری شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *