سنگ تمام «غواصان دست‌بسته» در عملیات کربلای۴/ «دُردانه‌های به میهن بازگشته» فراموش نمی‌شوند

15:30 - 04 دی 1396
کد خبر: ۳۸۰۵۸۶
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
سوم تا پنجم دی ماه، سالگرد عملیات آبی - خاکی «کربلای ۴» است که در دی‌ماه سال ۱۳۶۵ در مناطق شمال غربی خلیج فارس و در خاک استان خوزستان انجام شد. عملیاتی که «نفاق منافقین» و «ایفای نقش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در آن»، موجب شد که ارتش بعث عراق آمادگی پیش از موعد داشته باشد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، سوم تا پنجم دی ماه، سالگرد عملیات آبی - خاکی «کربلای ۴» است که در دی‌ماه سال ۱۳۶۵ در مناطق شمال غربی خلیج فارس و در خاک استان خوزستان انجام شد. عملیاتی که «نفاق منافقین» و «ایفای نقش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در آن»، موجب شد که ارتش بعث عراق آمادگی پیش از موعد برای آن داشته باشد و ما نتوانیم در این عملیات به اهدافی که از پیش برای خود طراحی کرده بودیم، دست پیدا کنیم.
 
شهدای غواص

روایت سردار کوثری از عملیات کربلای ۴
سردار اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به فرارسیدن سالروز عملیات «کربلای ۴»، اظهار کرد: بعد از دو عملیات موفقیت‌آمیز والفجر ۸ و کربلای ۱، دشمن تمام توان داخلی و خارجی خود را جمع کرد تا ببیند ایران برای عملیات بعدی خود (کربلای ۴) چه برنامه‌ای خواهد داشت.

وی با بیان اینکه «پیچیدگی‌های زمین» و «عبور از رودخانه» ۲ مسئله سخت پیش روی رزمندگان اسلام در جریان عملیات کربلای ۴ بود، افزود: ارتش بعث عراق قبل از انجام عملیات کربلای ۴ توسط نیرو‌های ما، علاوه بر آنکه تمام توان داخلی خود را تجمیع کرد، به سراغ «منافقین»، «برخی عوامل خودفروخته گروه‌های سیاسی ایران» و همچنین «سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و برخی دیگر از کشورها» رفت و از آن‌ها برای نشت اطلاعات این عملیات بهره برد.

جانشین قرارگاه ثارالله سپاه ادامه داد: بعد از آنکه عملیات کربلای ۴ در ظاهر شکست خورد، دشمن بسیار مغرور شد؛ آن‌ها جشن‌های زیادی گرفتند و درجات زیادی به عنوان تشویقی به فرماندهان ارتش بعث داده شد.

سردار کوثری با بیان اینکه، چون عمده نیرو‌های ما در آن مقطع نیرو‌های «مردمی» بودند، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیات بعدی (کربلای ۵) را طراحی می‌کردیم، عنوان کرد: بعد از عملیات کربلای ۴، ما به شدت بر روی نقاط قوت و ضعف خود کار کردیم و با جلسات متعددی که برگزار شد و بحث‌های گوناگون و منسجمی که مطرح کردیم، قرار بر این شد که ظرف مدت بسیار کوتاهی عملیات کربلای ۵ طراحی شود.

وی خاطرنشان کرد: در همان زمان، ارتش بعث عراق کارشناسان نظامی آمریکا، شوروی، انگلیس و آلمان را به شلمچه برد و این کارشناسان نظر دادند که زمین شلمچه به لحاظ پدافندی بسیار مطمئن است؛ آن‌ها می‌گفتند شلمچه هم دارای پدافند‌های طبیعی پیچیده و هم دارای پدافند‌های مصنوعی است؛ اعتقاد داشتند هیچکس نمی‌تواند از آن رد شود، ولی رزمندگان ما در شب نوزدهم دی‌ماه سال ۶۵ از زمین شلمچه عبور کردند.

۲۹ سال بعد
۲۹ سال پس از عملیات کربلای ۴ که عده‌ای آن را «مقدمه پیروزی در عملیات کربلای ۵» نامیدند، در روز ۲۶ خرداد سال ۱۳۹۴، مردم تهران در تشییع پیکر مطهر ۲۷۰ شهید مربوط به این عملیات، سنگ تمام گذاشتند. سنگ تمامی از جنس «قدردانی» و «ادای دین». قدردانی از مدافعان جان، مال و ناموس کشور و ادای دین به خون شهدایی که برای عزت اسلام و ایران، همه هستی خود را در طبق اخلاص گذاشتند.
 
قدردانی بی‌نظیر ملت از شهدای عملیات کربلای ۴/ غواصان دست‌بسته‌ای که بعد از ۱۰ هزار روز به آغوش میهن بازگشتند
شهدایی که در روز ۲۶ خرداد در تهران تشییع شدند، طبق اعلام کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح، در عملیات‌های جنوب عراق (فاو، ابوفلوس، شلمچه، مجنون و زبیدات) به شهادت رسیده بودند. پیکر ۱۷۵ شهید از این ۲۷۰ شهید تفحص شده، جمعی از غواصان شهید عملیات کربلای ۴ بودند.
 
سردار «سید محمد باقرزاده» فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستادکل نیرو‌های مسلح، چند روز قبل از تشییع پیکر این شهدا گفته بود: «۱۷۵ شهید از این ۲۷۰ شهید، متعلق به غواصان جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس است که در عملیات کربلای ۴ با دستان بسته توسط نیرو‌های بعثی به شهادت رسیدند. از آنجایی که برخی از پیکر‌های مطهر این شهدا هیچ جراحتی نداشتند، متوجه شدیم که آن‌ها زنده به گور شده‌اند».
 
قدردانی بی‌نظیر ملت از شهدای عملیات کربلای ۴/ غواصان دست‌بسته‌ای که بعد از ۱۰ هزار روز به آغوش میهن بازگشتند
از چند روز قبل از مراسم تشییع، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پُر شده بود از تصاویر استقبال از پیکر شهدای غواص. شهدایی که از روز شهادت تا تشییع‌شان، ده هزار و 367 روز فاصله افتاده بود. مردم دلنوشته‌های خود را که برای ۱۷۵ شهید غواص به رشته تحریر در آورده بودند، در فضای مجازی منتشر می‌کردند. هنرمندان و تصویرسازان کشورمان، در همان چند روز قبل از مراسم تشییع، چندین اثر طراحی و گرافیکی مرتبط با موضوع «تشییع شهدای غواص» را خلق کردند.
 
قدردانی بی‌نظیر ملت از شهدای عملیات کربلای ۴/ غواصان دست‌بسته‌ای که بعد از ۱۰ هزار روز به آغوش میهن بازگشتند
حضور چند صد هزار نفری و آگاهانه مردم تهران در مراسم تشییع شهدای عملیات کربلای ۴، تا چند روز خبر اول بسیاری از رسانه‌ها بود. اقشار مختلف مردم با گرایش‌ها و سلایق گوناگون آنچنان با جان و دل برای تشییع شهدا به میدان بهارستان آمده بودند که گویی قرار بود نزدیکترین عضو خانواده‌شان تشییع شود. شاید هیچ کس فکر نمی‌کرد استقبال از ۲۷۰ شهید والا مقام تازه تفحص شده به اندازه‌ای شلوغ باشد که برخی بانوان از شدت فشار مردم از هوش بروند.
 
مردم ثابت کردند «دُردانه‌های به میهن بازگشته» فراموش نمی‌شوند.

سنگ‌تمام برای «۲۷۰ مـَـــــرد»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *