رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جهان بزرگتر از یک کشور است؛ شورای امنیت سازمان ملل مشکلات ساختاری دارد

12:30 - 01 دی 1396
کد خبر: ۳۷۹۴۲۹
رئیس‌جمهور ترکیه با قدردانی به کشورهایی که به قطعنامه ضدآمریکایی مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس رأی مثبت دادند با اشاره به حق وتو در شورای امنیت تأکید کرد که جهان بزرگتر از یک کشور است و شورای امنیت نمی‌تواند صرفا به خاطر حق وتو یک کشور تصمیمی درباره قدس اتخاذ کند.

جهان بزرگتر از یک کشور است؛ شورای امنیت سازمان ملل مشکلات ساختاری داردبه گزارش گروه بین‌الملل ، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز جمعه در نشستی حزبی درباره رأی قاطع مجمع عمومی سازمان ملل علیه تصمیم دونالد ترامپ در خصوص قدس سخنرانی کرد به انتقاد از ساختار سازمان ملل پرداخت.

اردوغان در نشست مدیران استانی حزب عدالت و توسعه با اشاره به تهدید آمریکا علیه کشورهای جهان به عدم رأی به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای لغو تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس گفت: رفتار آمریکا پیش از رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل درباره درباره قدس، به عنوان تصمیمی تأسف‌بار در تاریخ دموکراسی ثبت خواهد شد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل تهدید کرده بود که دونالد ترامپ به او گفته اسم کشورهایی که به قطعنامه علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در مجمع عمومی رأی مثبت می‌دهند، یادداشت کند، تا کمکهای مالی آمریکا به آنها قطع شود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ساعات پایانی روز چهارشنبه (15 آذر) ضمن به رسمیت شناختن قدس به پایتختی اسرائیل، دستور انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس را امضا کرد.

 مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه در نشست اضطراری خود پیش نویس قطعنامه‌ای را که اقدام ترامپ را درباره قدس محکوم می‌کند با ۱۲۸ رأی موافق،  ۹ رأی منفی و ۳۵ رأی ممتنع تصویب کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود که انتظار داشتیم کشور‌های بیشتری به قطعنامه ضد آمریکایی مجمع عمومی رأی مثبت بدهند، اما آمریکا آن‌ها را تهدید کرد و بنابراین برخی رأی ممتنع دادند.

پیشتر در روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل درباره همین قطعنامه رای‌گیری کرده بود که ۱۴ کشور از ۱۵ عضو این نهاد، رای مثبت دادند ولی آمریکا آن را وتو کرد.

اردوغان با بیان اینکه شورای امنیت نمی‌تواند صرفا به خاطر رأی وتو آمریکا تصمیمی را درباره مسئله قدس اتخاذ کند افزود: رأی مجمع عمومی بار دیگر مشکلات ساختاری سازمان ملل را نشان داد، جهان بزرگتر از پنج کشور است و حتی مهمتر اینکه بزرگتر از یک کشور است، ۱۹۶ بار بزرگتر.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *