پیگیری قتل دلخراش جوان ایرانی به‌دست پلیس آمریکا به کجا رسید؟

7:01 - 29 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۸۶۷۷
دسته بندی: سیاست
یک هفته پس از به قتل رسیدن «بیژن قیصر» توسط پلیس آمریکا، در روز دوشنبه ۱۳ آذر خبر رسید که وزارت امور خارجه مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران درخصوص قتل این جوان ۲۵ ساله ایرانی در آمریکا را به دولت آن کشور ابلاغ کرد.

پیگیری قتل جوان ایرانی به‌دست پلیس آمریکا به کجا رسید؟به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، حدود یک ماه پیش در تاریخ ۲۶ آبان برابر با ۱۷ نوامبر، پلیس آمریکا که به اِعمال خشونت شهره است، یک تبعه ایرانی به نام «بیژن قیصر» را در شهر «فیرفکس» ایالت ویرجینیا از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار داد.

دو پلیس آمریکا از فاصله نزدیک،سه گلوله به سر جوان ایرانی شلیک کردند
این اقدام ظالمانه پلیس آمریکا در شرایطی بود که «بیژن قیصر» به هیچگونه سلاحی مجهز نبود و صرفا در حال رانندگی در خیابان بود. آنطور که یک شاهد ماجرا به روزنامه واشنگتن پست گفته است، دو مامور پلیس از فاصله نزدیک به این تبعه ایرانی که پشت فرمان خودرو بوده، شلیک کردند. ظاهرا تعداد گلوله‌های شلیک شده به سر «بیژن قیصر»، سه گلوله بوده است که با توجه به نزدیکی پلیس ضارب به مقتول، می‌توان عمق فاجعه را برای این شهروند ایرانی حدس زد.

سرانجام در تاریخ ششم آذر، پس از ده روز از این واقعه دردناک، خبر رسید که «بیژن قیصر»، این شهروند ایرانی – آمریکایی در اثر جراحات وارده بواسطه تیراندازی پلیس آمریکا، جان خود را از دست داده است.

خانواده «بیژن قیصر» که در زمان مرگ تنها ۲۵ سال سن داشت و کارمند حسابدار شرکت پدرش در منطقه «مک‌لین» ایالت ویرجینیا بود، پس از مرگ جوانشان در بیانیه‌ای تاکید کردند که پلیس آمریکا سه بار به سر بیژن شلیک کرده و او دچار ضایعه مغزی غیرقابل بازگشت شده است.

خبر به قتل رسیدن «بیژن قیصر» شهروند ایرانی مقیم آمریکا توسط پلیس فدرال ایالات متحده، بلافاصله با واکنش مسئولان کشورمان مواجه شد.

واکنش ستاد حقوق‌بشر به جنایت پلیس آمریکا
ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با دریافت خبر جان باختن بیژن قیصر دوشنبه شب ۲۷ نوامبر در بیمارستان، در اثر اصابت سه گلوله پلیس آمریکا به ناحیه سر وی در ویرجینیا، این اقدام پلیس آمریکا که کارنامه سیاهی از شلیک‌های مکرر به سوی افراد غیر مسلح را دارد، محکوم نمود و اعلام داشت: دولت آمریکا باید پاسخگوی این قتل باشد و در این باره به افکار عمومی جهان توضیح دهد.

همچنین ستاد حقوق بشر در ادامه واکنش خود به قتل جوان ایرانی توسط پلیس آمریکا تاکید کرد که طی نامه رسمی از دبیرکل سازمان ملل متحد و کمیسرعالی حقوق بشر خواهد خواست تا نسبت به وقوع چنین اقدام ناقض آشکار حقوق بشر، پیگیری نمایند و گزارش لازم را ارائه دهند، زیرا طبق اصول حقوق بین الملل و اسناد بین المللی به ویژه بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که مقرر می‌دارد: «حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است این حق باید به موجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه (بدون مجوز) از زندگی محروم کرد.» باید حق زندگی مورد حمایت باشد.

ستاد حقوق بشر همچنین تاکید کرد که از سفارت سوئیس در تهران خواهد خواست تا نگرانی و اعتراض ما نسبت این موضوع مهم قتل فجیع جوان ایرانی بیژن قیصر، توسط پلیس آمریکا را به دولت آمریکا منعکس کند و نتیجه لازم را اخذ و به این ستاد ارائه نماید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *