آمریکایی‌ها به کلاهبرداری خود در منطقه افتخار می‌کنند / افول جایگاه آمریکا از نظر عقلانی برای تمام دنیا روشن و قابل درک شده است

18:52 - 27 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۸۲۹۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
لاریجانی گفت: آمریکایی ها به کلاهبرداری خود در منطقه افتخار می کنند/حرف انتقال پایتخت قدس سوء استفاده از آشفتگی سیاسی بود

به گزارش گروه سیاسی به نقل از خانه ملت؛ بعد از برگزاری نشست تروئیکا اتحادیه بین المجالس ایران، عراق و مالی امشب (دوشنبه، 27 آذرماه) کنفرانس خبری رؤسای مجالس این کشورها برگزار شد.

سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق در ابتدای این نشست با بیان اینکه به عنوان عضوی از پارلمان کشورهای عربی از فلسطین حمایت کرده ایم، گفت: اقدامات این نشست نیازمند عملیاتی شدن است و صرفا نباید با سخنرانی ها به آن خاتمه داد.

وی ادامه داد: لازم است روابط خود را با یکدیگر تقویت کرده و علیه رژیم صهیونیستی اقدام کنیم لذا از دعوت جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنم و حضور در این جلسه را وظیفه انسانی، اخلاقی و شرعی خود می دانم.

رئیس مجلس مالی: کشورهای اسلامی در راستای هدف مشترک حفاظت از آرمان های فلسطین حرکت کنند

در ادامه ایساکا سیدیبه رئیس مجلس مالی با مهم دانستن این جلسه و همچنین سیزدهمین کنفرانس فلسطین که قرار است در دی ماه در تهران برگزار شود، اظهار داشت: این جلسه آماده سازی خواهد بود و دیپلماسی پارلمانی باید فعال باشد تا هر لحظه از آرمان های فلسطین دفاع کند که از سال ها قبل دغدغه ما این بوده است تا اعلام یک جانبه آمریکایی ها را محکوم کنیم.

رئیس مجلس مالی ادامه داد: ما به فکر صلح هستیم و باید در این زمینه به جلو حرکت کنیم که متاسفانه در این مسیر برخی تصمیم ها برخلاف نظر ما است که باید با ما هم نظر شوند و ما را در هدف مشترک خود یعنی حفاظت از آرمان های فلسطین یاری کنند.

لاریجانی: آمریکایی ها به کلاهبرداری خود در منطقه افتخار می کنند/حرف انتقال پایتخت قدس سوء استفاده از آشفتگی سیاسی بود

دکتر لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری با بیان اینکه همه کشورهای اسلامی باید هدف مشترکی را در قبال فلسطین دنبال کنیم، گفت: این اجلاس با فراموش شدن مسئله فلسطین مقابله می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اخیرا جراحتی در کلام آمریکایی ها درباره قدس حس کردیم که به کلاهبرداری خود افتخار می‌کنند اما اشکالی ندارد چرا که اقدام آن ها صرفا یک کلاهبرداری بوده و کشورهای اسلامی و ملت ها به خوبی این موضوع را می دانند.

وی افزود: آمریکایی ها از آشفتگی سیاسی بسیار استفاده کردند و با صراحت درباره انتقال پایتخت قدس گفت وگو کردند که نباید بگذاریم به راحتی این موضوع خاتمه پیدا کند تا مسئله فلسطین را یک گام به عقب ببرند.

رئیس پارلمان عراق در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص موضع کشور عراق در برابر همکاری های عربستان و روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی ذیل تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال پایتخت اسرائیل و سفارت خود به قدس گفت: ما به عنوان نمایندگان ملت های عربی و اسلامی از تمامی کشورهایی که روابط اقتصادی و سیاسی با رژیم صهیونیستی دارند بر قطع این روابط تاکید داریم، زیرا دفاع از مردم فلسطین و افزایش فشار علیه آمریکا به خصوص با اتخاذ تصمیم اخیر ضروری است.

وی افزود: ما به روشنی در محافل مختلف اعلام موضع کرده ایم، در واقع ملت های اسلامی و عربی زنده اند و خواهان مواضع روشن بوده تا به سمت افزایش فشار به ایالات متحده و رژیم صهیونیستی حرکت شود.

رئیس پارلمان مالی نیز در پاسخ به سوال این خبرنگار، گفت: هیچ وقت قدس را فراموش نکرده ایم و توسعه روابط با رژیم صهیونیستی را مطرح نکرده ایم، زیرا کشور مالی با حدود 90 درصد جمعیت مسلمان، تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه ما به عنوان روسای این کشور هرگز به اسرائیل سفر نکرده و آنها نیز تاکنون در مالی حضور نیافته اند، افزود: شاید ارتباط اقتصادی با رژیم صهیونیستی وجود داشته باشد اما به هیچ عنوان روابط سیاسی قابل قبول نیست، البته کشور مالی از نظر اقتصادی و سیاسی هیچ ارتباطی با رژیم صهیونیستی ندارد.

رئیس پارلمان عراق در پاسخ به سوال یک خبرنگار دیگر درخصوص سیاست های این کشور در مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: فرصتی برای مقابله با تروریست مجدد ایجاد شده، لذا عراق همراه با دیگر کشورهای اسلامی و در چارچوب سیاست های خارجی خود بر اساس منافع متقابل عمل خواهد کرد و به لایتغیرها احترام می گذارد، در واقع به دنبال حمایت از ملت ها و عدالت هستیم و از این نظر با کشورهای اسلامی که روابط خوبی داریم، ارتباط مان را ادامه خواهیم داد.

رئیس مجلس: کشورهای اسلامی باید در مقابل لفاظی های آمریکا مقاومت کنند

دکتر لاریجانی نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص اثرگذاری تصمیم اخیر ترامپ و عملکرد کشورهای اسلامی گفت: انتظارات بیشتری از کشورهای اسلامی است، زیرا دارای جمعیت بسیار، منابع و انرژی غنی و قدرت و توانایی نظامی و امنیتی بسیار هستند، بنابراین می بایست در مقابل لفاظی های آمریکا مقاومت کنند.

وی افزود: متاسفانه در برخی از کشورهای اسلامی گاهاً تصمیماتی اتخاذ می شود یا توهماتی مطرح شده که حرکت مستحکم در برابر آنها را ضروری ساخته است. البته نباید ناامید بود زیرا حرکت بیداری در میان ملت های اسلامی به وجود آمده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضع مخالف کشورهای اسلامی در برابر تصمیم ترامپ روشن است، گفت: این موضوع باارزش است اما کفایت نمی کند، از این رو امیدواریم با ادامه اقدامات و تاثیرگذاری رسانه ها، تصمیمات درستی اتخاذ و شرایط مناسب برای مردم فلسطین رقم بخورد.

رئیس مجلس عراق در پاسخ به سوالی درباره انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس عنوان کرد: برخی مواضع تا پیش از اجرایی شدن آن تاثیری در منطقه ندارد و حتی قابل اجرا نیست.

سیدیبه رئیس مجلس مالی نیز در این خصوص اظهار داشت: لازم است کشورها در رابطه با این مسئله روی یک خط واحد حرکت کنند و حمایت از آرمان های فلسطین را مدنظر قرار دهند و اجازه ندهند عوامل خارجی روی این وحدت تاثیر بگذارد.

لاریجانی: لزوم همگرایی حول مسئله فلسطین

لاریجانی با بیان اینکه با برخی طرح های سازش معجزه ای برای فلسطین صادر نمی شود، گفت: باید در این زمینه مقاومت جدی داشت و از ظرفیت کشورهای اسلامی استفاده کرد، سایر مسیرها نتیجه چندانی نخواهد داشت لذا باید هم گرایی حول مسئله فلسطین ایجاد کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال دیگری اظهار داشت: آمریکایی ها بعد از چپاول تصور کردند حریفان ضعیفی در منطقه دارند و می توانند بعد از چپاول به آن ها فشار بیاورند اما موضع ناشیانه گرفتند ضمن اینکه باید به این نکته نیز توجه کرد که لغزش یک کشور باعث می شود آن کشور از چشم ملت ها بیفتد.

الجبوری رئیس مجلس عراق با تاکید بر اینکه ملت های عربی و اسلامی باید همواره در تصمیم گیری ها حضور داشته باشند، گفت: موجی از چالش ها کشورهای اسلامی را در برگرفته و اخیرا همگی مسئول داعش بودیم لذا امیدواریم توجه کشورهای اسلامی را به سمت اولویت اصلی آن یعنی مسئله فلسطین بازگردانیم.

لاریجانی در ادامه روابط میان برخی کشورهای اسلامی با اسرائیل را اشتباه استراتژیک این کشورها دانست و افزود: این اقدامات هم برای آن ها و هم برای جهان اسلام مضر است و آن ها باید بدانند وقتی با رژیم صهیونیستی دست دوستی می دهند پشت سر آن ها چه چیزهایی گفته می شود و چه اتفاقاتی می افتد.

الجبوری رئیس مجلس عراق در ادامه این نشست اظهار داشت: ترامپ در چارچوب وعده های تبلیغات انتخاباتی خود تصمیم به انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس گرفت اما باید بداند این طرح ها با عکس العمل های جدی مواجه می شود.

رئیس مجلس مالی نیز در رابطه با انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی در مرحله کنونی تصریح کرد: ترامپ قصد داشت تمام جهان را در عمل انجام شده قرار دهد اما در این مسیر شکست خواهد خورد ضمن اینکه ترامپ صرفا به دنبال موافقان و مخالفان این طرح بود و می دانست نتیجه ای در بر نخواهد داشت از این رو صرفا اعلامی بود که هیچگاه اجرایی نخواهد شد.

لاریجانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص موضع موگرینی در برابر تصمیم اخیر ترامپ و اعلام مخالفت با انتقال پایتخت اسرائیل به بیت المقدس و پیشنهاد مذاکرات مستقیم برای حل مسئله و نقش اتحادیه اروپا در این میان گفت: در اینکه اتحادیه اروپا در برخی موارد با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، تردیدی نیست زیرا مواضع و قوانین متفاوتی دارند، لذا کشورها براساس منافع خود حرکت می کنند. درخصوص معاهده پاریس نیز هر چند آمریکا خروج از این معاهده را اعلام کرد اما سایر کشورها با توجه به شرایط خود بدان پایبند ماندند، بنابراین نمی توان نقش اتحادیه اروپا در برابر تصمیمات رئیس جمهور آمریکا را نوعی بازی تلقی کرد.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی با آمریکا تفاوت هایی دارند و در مورد فلسطین نیز نه مانند ترامپ موضع گیری مستقیم کرده و نه همانند کشورهای در صف مقاومت عمل می کنند.

لاریجانی: افول جایگاه آمریکا از نظر عقلانی برای تمام دنیا روشن و قابل درک شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افول جایگاه آمریکا از نظر عقلانی برای تمام دنیا روشن و قابل درک شده، لذا همه به باور عدم مدیریت جهانی آن پی برده اند. از سوی دیگر آمریکا بدون توجه به منافع دیگران و در راستای اهداف و منافع خود حرکت می کند لذا ظرفیت های آن کاهش یافته و از نظر اقتصادی در خود فرو رفته است.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درخصوص تحقق عمل گرایی موثر اسلامی در شرایط بازگشت مجدد فلسطین به عنوان اولویت امت های اسلامی گفت: در شرایط کنونی از وضعیتی که کشورهای موذی در صحنه بین الملل به دنبال غفلت جامعه جهانی از فلسطین بودند عبور کرده ایم و موضوع فلسطین روشن تر شده است، البته امیدواریم در آینده به تغییر مسیر و رفتارهای عملیاتی بینجامد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمی خواهیم وعده انجام سریع عملگرایی موثر اسلامی را دهیم، افزود: مکانیزم های اصلاحی در صحنه بین الملل به سرعت انجام نمی گیرد، لذا با تأنی امکانپذیر است، از سوی دیگر همه امور در راه حل یکسان نیست، اما در برابر تغییر رفتار ترامپ موضع مشترک وجود دارد، بنابراین با توجه به نظرات مختلف برای چگونگی رفتار در مقابل تصمیمات ترامپ باید مذاکرات و بحث ها ادامه داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *