وسایل گاز سوز نا ایمن و افزایش گاز گرفتگی

19:30 - 27 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۸۲۶۹
وسایل گاز سوز نا ایمن در کشور می تواند باعث افزایش گازگرفتگی و مرگ با گاز بی بو شود.

وسایل گاز سوز نا ایمن و افزایش گاز گرفتگیبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ،استفاده از پنجره‌های دوجداره به ویژه در ساختمان‌های نوساز هم سرانجام مانند دیگر وسایل و امکانات رفاهی وارد فرهنگ ساخت و ساز کشور شد.

ازنظر ایمنی پرداختن به این موضوع از آن رو اهمیت دارد که در کشور ما فناوری‌های نوین به سرعت و با عجله وارد می شوند بدون اینکه از نظر ضوابط، مقررات و فرهنگ استفاده از آن مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته باشند.
هر چند پنجره‌های دو جداره با توجه به اینکه درکاهش هزینه‌های سوخت مصرفی منازل تاثیرگذار است اما باید از جهات نکات ایمنی نیز مورد بررسی و تایید کارشناسان ایمنی سازمان آتش نشانی قرار بگیرد.

مهمترین بحثی که درباره این فناوری مطرح است بحث گازگرفتگی ناشی ازگاز مونواکسید کربن است. وقتی پنجره‌ها دوجداره باشد و هیچ گونه تهویه هوا صورت نگیرد همواره با خطر کمبود اکسیژن درخانه‌های مسکونی رو به رو هستیم.
هنگام استفاده همزمان از چند وسیله گاز سوز در منزل از جمله آبگرمکن دیواری، بخاری گاز سوز و اجاق گاز همواره باید در نظر داشته باشیم که ا کسیژن کافی باید در محیط وجود داشته باشد در سرمای زیاد نیز استفاده از وسایل گرمازا زیادی می شود و اکسیژن درمحیط کاهش می یابد و گازهای خطرناک مثل مونواکسید کربن به داخل محیط بر می گردد و موجب گازگرفتگی می شود.

کارشناسان سازمان آتش نشانی تهران برا ین نظرند که پنجره‌های دو جداره از نظر سبکی و ذخیره انرژی نسبت به انواع دیگر پنجره‌ها برتری دارند اما از لحاظ ایمنی و استفاده از آن درواحدهای کوچکتر باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرند و چنانچه بخواهیم دریچه یا محفظه‌ای برای آن درنظر بگیریم نیاز داریم نرم افزارهایمان را مطابق با اصول ایمنی تعبیه کنیم.

از دیگر نکات حائز اهمیت در خانه‌ها و واحدهای مسکونی کوچک استفاده از حرارت مرکزی است که حتی الامکان از حرارت موضعی نباید استفاده کرد و سازنده این گونه تجهیزت باید نوعی پکیج را طراحی کنند که بتوان از آن در بالکن منازل نیز بهره برد به عنوان مثال با تعبیه کابینتی در اطراف آن می‌توان در بالکن نیز از آن استفاده کرد زیرا در بسیاری از موارد دیده شده است که به مالکان اجازه نصب پکیج در مکانهای دیگر داده نشده است.

متاسفانه درکشور ما رابطه منطقی میان حلقه‌های این پروسه وجود ندارد؛ وسیله ساخته شده پرخطر، نظارت اصولی و فنی بر آیین نامه ساخت منازل مسکونی و دستورالعمل‌های اجرایی ناظر و معمار هیچ کدام با هم هماهنگ نیست واطلاعات کاملی ندارند و در برخی از امورمردم را رأس مشکلات نشان می‌دهیم درصورتی که حلقه ارتباطی گفته شده همواره باید مثل پازل یکدیگر را تکمیل کنند.

به طورکلی عوامل بروز حادثه در مورد وسایل گازسوز که در مکان‌های سرپوشیده استفاده می شوند عبارتند از:


1.وسیله گازسوز یا ماشین حرارتی؛ این وسایل درکشورهای دیگر به گونه‌ای طراحی و تولید می شوند که حسگرهای روی آنها کارکرد وسیله را کنترل می کند واگر در شرایط محیطی ناایمن قرار گیرد به طور خودکار خاموش می شود.


2.نقص محیطی – ممکن است دودکش ساختمان به ظاهر درست تعبیه شده باشد و در داخل واحد مسکونی هم هیچ نقص و مشکلی دیده نشود اما از بیرون اتصالات نادرست باشد. دودکش استاندارد نباید از نوع آکاردئونی و دارای پیچ و خم زیاد باشد باید تا بام ساختمان امتداد داشته و بدون هر گونه منفذی باشد.


3. عامل انسانی – ما انتظار داریم نواقص ماشین، دستگاه ومحیط را انسان جبران کند. او را در محدودیت می‌گذاریم وبه او گوشزد می کنیم وسیله ای که استفاده می کنی پرریسک و پرخطر است! دودکش ساخته شده هم مناسب نیست!


همه این عوامل باعث می شود جان ومال صدها و هزارها نفردر خطر قرار گیرد.


حوادث گازگرفتگی ناشی از گاز مونواکسیدکربن از سال 85 به صورت جدی مورد پیگیری و تجزیه تحلیل کارشناسان ایمنی قرار گرفت و اقدامات پیشگیرانه‌ای نیزانجام شد که تا حدود زیادی تاثیر داشته است اما همچنان این مسئله ذهن کارشناسان آتش نشانی را به خود مشغول کرده است.

تحقیقات بیرونی و دقیق در کدها و استانداردها بیانگر این است که وسایل حرارتی و گرمایشی ما سطح کیفیتی مطلوب را از لحاظ تولید محصول ندارند.در تولید محصولات گرمایشی دونوع تولید وجود دارد: تولید مخصوص مصرف کننده‌های داخلی ومحصولاتی که به خارج از کشور صادر می‌شوند.

متاسفانه محصولات مصرف داخلی دارای نواقصی هستند وکمتر دیده می شود بر روی وسایل گاز سوز به ویژه بخاری‌های گاز سوز بدون دودکش، سامانه ODS نصب شود در حالی که این امکان باید به عنوان سامانه ضروری روی وسایل گاز سوز تعبیه شود؛ کارکرد این سامانه به گونه‌ای است که وقتی سطح اکسیژن محیط به حداقل ودرآستانه خطر قرار می‌گیرد وسیله را خاموش می‌کند.

متاسفانه وسایل ما نا ایمن هسنتد و از قطعات بی کیفیت روی آنها استفاده می شود که ازنظر کیفیت، استاندارد نیستند. دردنیای امروز هر وسیله و دستگاهی استاندارد خاص خود را دارد، به ویژه دودکش! که همانطور که پیشتر اشاره شد وسیله بسیار مهمی است و باید گازهای سمی ناشی ازکارکرد دستگاه گرمازا را به بیرون انتقال دهد بنابر این باید از لحاظ جنس و شکل از نوع بهترین و دارای ویژگی‌هایی از جمله : استحکام، شیب مثبت و رو به بالا و از نوع مقاوم باشد.

و در آخر به یاد داشته باشیم ایمنی چند حلقه است و هر حلقه به تنهایی نمی‌تواند منجر به تحقق اهداف ایمنی شود.
هر کالا از نظرسیستم‌های ایمنی، محیط ایمن مطابق با وسیله گازسوز که مورد استفاده قرار می‌گیرد – آگاهی و آموزش فرد که با آن وسیله سر و کار دارد و آشنایی با فرهنگ ایمنی می‌تواند به طور توأمان تاثیر بسزایی در کاهش حوادث ناشی از گازگرفتگی داشته باشد.

مهندس محمود قدیری

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی

انتهای پیام/ 

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *