رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مزایده عمارت ناصرالدین میرزا به دور دوم رفت

15:15 - 27 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۸۲۱۷
عمارت تاریخی ارزشمند ناصرالدین میرزا تهران پس از مرمت به مزایده گذاشته شده است.
مزایده عمارت ناصرالدین میرزا به دور دوم رفتبه گزارش گروه جامعه ، عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا در محدوده ارگ سلطنتی تهران و حریم کاخ جهانی گلستان در خیابان ناصرخسرو، خیابان صوراسرافیل، کوچه ناصرالدین میرزا، پلاک ۱۶ قراردارد. این بنا که در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۲۱۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، متعلق به ناصرالدین میرزا؛ فرزند مظفرالدین شاه بوده است و جزء معدود خانه‌های باقیمانده ارزشمند در محدوده ارگ سلطنتی تهران است.

خانه ناصرالدین میرزا در سال ۱۲۸۵ ه. ق. به فرمان وی با مساحت چهار هزار و ۵۰۰ متر ساخته می‌شود که امروز تنها ۹۱۸ متر از فضای بیرونی و حدود ۸۷۰ متر زیربنا از عمارت مجلل آن باقی مانده است. از ویژگی‌های بارز این بنا می‌توان به چهارصفه بودن، تزئینات ارزشمند و گنبد کلاه‌فرنگی آن اشاره کرد. این بنا یکی از دو بنای گنبدی‌شکل تهران و با معماری منحصر به فرد کویری در قلب پایتخت است.

بر اساس توافق صندوق بازنشستگی کشوری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، صندوق بازنشستگی اوایل دهه ۸۰ متعهد به مرمت بنا شد. در دفترچه معرفی در اسناد مزایده در ارتباط با احیای این بنا آمده است: «فرآیند اخذ موافقت اصولی» از «اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران»، با عنوان «موافقت اصولی تاسیسات گردشگری» برای عملکرد «پذیرایی» طی شده است. پیش‌بینی می‌شود برنده مزایده بلافاصله بتواند با تجهیز این بنا، مقدمات احیاء و بهره‌برداری از آن را آغاز کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *