رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

باید سراغ پژوهش‌های مسئله‌محور برویم

15:30 - 27 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۸۲۱۵
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
مجید مصلحی، مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری، در مراسم رونمایی از تازه‌ترین آثار پژوهشی مراکز استانی حوزه هنری گفت: راهی نداریم جز اینکه متفاوت باشیم؛ وگرنه محکوم به تغییراتی می‌شویم که عناصر قدرت به ما دیکته می‌کنند. ما باید به سراغ پژوهش‎‌های مسئله‌محور برویم.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مراسم رونمایی از تازه ترین آثار پژوهشی مراکز استانی حوزه هنری، دوشنبه 27 آذرماه و با حضور مجید مصلحی مدیرکل امور استان ها و مجلس حوزه هنری و جمعی از مدیران و مسئولان ستادی و استانی این نهاد انقلابی در حوزه هنری برگزار شد.

مصلحی در این مراسم با طرح این سوال که چه ضرورتی برای راه‌اندازی حوزه هنری انقلاب اسلامی وجود داشته است، اظهار کرد: به عنوان یک نهاد برآمده از دل انقلاب اسلامی، قاعدتا وظیفه تخصصی حوزه هنری، تشخیص، تولید و ابلاغ پیام های انقلاب اسلامی به وسیله زبان هنر است.

وی ادامه داد: وقتی از انقلاب اسلامی ایران سخن می گوییم، از شکل‌گیری این نظام به عنوان یک هویت مستقل، جریان‌ساز و جریان‌دار که در بستر زمان تکمیل می شود سخن می گوییم و منظورمان تنها یک نظام سیاسی نیست. تعریفی که معمولا برای انقلاب ها صورت می گیرد، در انقلاب اسلامی مصداق ندارد.

مصلحی تصریح کرد: وقتی می گوییم انقلاب اسلامی و در بخشی به دفاع مقدس هم می پردازیم، تنها منظورمان این وقایع نیست. بلکه هویتی مدنظرمان است که در آن پیشرفت، توسعه، سبک زندگی و روش ها و شیوه های ارائه کشورداری و منافع و تهدیدها و فرصت ها مهم است.

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری با بیان اینکه وقتی می خواهیم به انقلاب اسلامی بپردازیم، هر چیزی که به پیشرفت آن کمک می کند ماموریت مسئولان و هنرمندان حوزه هنری است، عنوان کرد: هر مانعی که باعث کند شدن مسیر می شود، پرداختن از زبان هنر به آن و نشان دادن موانع و تهدیدها، ماموریت ماست. اگر این موضوع را بدانیم دیگر به بی‌راهه نمی‌رویم.

وی با تاکید بر اینکه دنیای امروز، دنیای پیچیده ای است، گفت: امروزه به‌شدت با تغییر و دگرگونی مواجه هستیم و در چنین دنیای متلاطم از تغییر و دگرگونی، دیگر تنها خوب بودن مفید نیست. راهی نداریم جز اینکه متفاوت باشیم. وگرنه محکوم تغییراتی می شویم که عناصر قدرت به ما دیکته می کنند و ما هم به عنوان حوزه هنری و مراکز استانی آن هر روز با آن مواجه هستیم.

مصلحی اظهار داشت: روش های ما، روش های اشتباهی است؛ چرا که بیشتر تهدیدمحور هستیم و در مواجهه با تهدیدها برنامه‌ریزی می کنیم. در حوزه فرهنگ راهی نداریم جز اینکه به سراغ فرصت‌ها و میان‌برها برویم. اگر با تغییر خودمان را توانمند نکنیم، یا باید دوران افول را شاهد باشیم و یا محکوم آینده های مستعمل دیگران باشیم و یا در شرایط ثابت زیست اجتماعی داشته باشیم. ارزش ها ثابت است، اما روش ها عوض شده و گاهی به اشتباه فکر می کنیم ارزش ها هستند که تغییر کرده اند و اگر یاد نگیریم که چگونه از تغییرات بهره ببریم، محکوم به فنا هستیم.

به گفته این مسئول فرهنگی کشور، به دلیل تهدیداتی که در حدود یک دهه اخیر متوجه بودجه دستگاه های فرهنگی است، تکیه بر بودجه های حمایتی و دولتی، سازمان را سازمان زنده ای باقی نخواهد گذاشت. اگر بخواهیم طعم موفقیت را بچشیم، راهی نداریم جز اینکه ظرفیت های پنهان خود را پیدا کنیم. طرح توانمندسازی مدیران و کارشناسان حوزه هنری سراسر کشور نسخه ای است که می تواند به تمام دستگاه های فرهنگی کشورمان کمک کند.

وی همچنین گفت: قرار نیست در حوزه هنری دانشگاه دیگری از مسئولان آموزش و پژوهش بخواهیم. بلکه خود باید به سراغ پژوهش های مسئله‌محور برویم و مشکلی از تولید و نیروی انسانی این نهاد را حل کنیم. بنابراین به جای پژوهش‌های محض، باید به سراغ پژوهش های مسئله‌محور برویم. روش هایی که امروزه بیشتر استفاده می کنیم، پژوهش های آموزش‌محور است. این پژوهش ها، از اطلاعات پژوهش های مسئله‌محور استفاده می کند و این ها را توسعه می دهد و کاربردی می کند. اما آنچه که مهم است، این است که توجه کنیم تا کی باید مسائلمان روی زمین بماند. معتقدم حدود 80 پژوهش کاربردی مسئله‌محور در مراکز استانی حوزه هنری طی 3 سال آینده می توانیم تولید کنیم. رویکرد مراکز استانی حوزه هنری این باشد که اگر مخاطب سوال کرد این اثر پژوهشی در پاسخ به چه مسئله ای از فعالیت هایتان بود، بتوانیم پاسخ‌گو باشیم. همچنین باید به این نکته توجه کرد که آمار کمی در حوزه فرهنگ کمکی نمی کند. نخست باید کار خود را درست کنیم. در حوزه فرهنگ، اینکه از تئوری به عمل برسیم درست نیست. در حوزه فرهنگ، با کار خوب، تئوری هایمان شکل می گیرد و باید از رفتار ما خروجی های خوب بیرون بیاید.

در این مراسم از چند تن از مسئولان آموزش و پژوهش مراکز استانی حوزه هنری همچون جواد رستم زاده از استان آذربایجان غربی، الهام صباحی از استان خراسان شمالی، عباسعلی نوروزی از استان قم و زهره ترکمن از استان قزوین تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

در پایان این مراسم از سری تازه کتاب های پژوهشی مراکز استانی حوزه هنری رونمایی شد.

گفتنی است پیش از آغاز این مراسم، داوود ضامنی به تشریح طرح توانمندسازی مدیران و کارشناسان حوزه هنری سراسر کشور و همچنین معرفی تازه‌ترین آثار پژوهشی مراکز استانی حوزه هنری پرداخت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *