«گرانی» گریبان‌گیر یلدای مشهدی‌ها شد/ نشان هنر‌های تجسمی «لوئی فرانسوا» به کودک کرمانشاهی رسید/ پابه‌پای اشکانیان در اندیمشک

15:20 - 27 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۸۱۹۵
«گرانی» گریبان‌گیر یلدای مشهدی‌ها شد، نشان هنر‌های تجسمی «لوئی فرانسوا» به کودک کرمانشاهی رسید، پابه‌پای اشکانیان در اندیمشک و ... را در بسته خبری «در استان‌ها چه خبر» بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، «گرانی» گریبان‌گیر یلدای مشهدی‌ها شد، نشان هنرهای تجسمی«لوئی فرانسوا» به کودک کرمانشاهی رسید، پابه‌پای اشکانیان در اندیمشک و ... را در بسته خبری «در استان ها چه خبر» بخوانید.

افت سطح آب های زیرزمینی در دشت های ممنوعه ایلام متوقف شد

ایرنا: 19 دشت آبی در استان ایلام وجود دارد که از این تعداد وضعیت سه دشت مهران، برتش و موسیان بحرانی است. نصب کنتور آب بر چاه های کشاورزی، پرکردن چاه های غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، فرهنگ سازی، به روز نمودن سند ملی آب برای محدوده های مطالعاتی استان و به کارگیری تشکل های غیردولتی از مهمترین راهکارهای ارائه شده برای حفاظت از دشت های ممنوعه و کم آب بوده است. با اجرای طرح تغذیه مصنوعی، 6 میلیون متر مکعب آب به سفره های زیر زمینی دشت ممنوعه مهران تزریق شده است. طی سال گذشته و امسال با انسداد 64 حلقه چاه غیر مجاز در ایلام بیش از 6 میلیون مترمکعب در مصرف آب های زیرزمینی این استان صرفه جویی شده است. از ابتدای سال جاری تاکنون 18 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده است که جهت سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی استان ارجاع شده است.

گرانی گریبان‌گیر یلدای مشهدی‌ها شد؛ مانور تجمل در آستانه بلندترین شب سال

تسنیم: شب یلدا یکی از رسوم قدیمی ایرانی‌هاست که در آن خانواده‌ها برای گذراندن بلندترین شب سال دور هم جمع می‌شوند اما امروزه این رسم تبدیل به مانور تجمل‌گرایی شده که نمود و مصادیق آن در روزهای منتهی به شب یلدا به شدت در کوچه و خیابان‌های شهر مشهد دیده می‌شود. یلدا کم‌کم بساطش را در شهر مشهد نیز پهن کرده و همه جا طرح‌های هندوانه و انار را می‌توان دید؛ همه این طرح‌ها در کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند؛ از سبدهای میوه به شکل هندوانه گرفته تا بدلیجات بانوان که الهاماتی از انار و فال حافظ دارند در واحدهای صنفی وجود داشته و به فروش می‌رسد. در این میان چیزهای جدیدی نیز تبدیل به روال و عادت شده و هر سال با آب و تاب بیشتری نسبت به سال قبل در مراسم یلدای ایرانی‌ها جای خود را باز می‌کند که یکی از آنها مراسم بردن هدیه و مهمانی نخستین شب یلدای عروس و داماد جوان است که هزینه آن هر ساله بالاتر می‌رود.

یکی از بانوان مشهدی که برای آماده کردن مقدمات مهمانی شب یلدای نخستین سال زندگی مشترک خود به بازار آمده می‌گوید: تمام هزینه‌ها را برآورد کرده‌ام و بهتر است خودم کارهای میوه‌آرایی و سایر موارد را انجام بدهم چراکه اگر بخواهم از گل‌فروشی یا مجموعه‌های تشریفاتی کسی برایم کارها را انجام بدهد هزینه آن بیش از دو برابر تمام می‌شود.

 با توجه به صحبت جالبی که از بانوی مشهدی شنیدم بر آن شدم تا بدانم که یک مجموعه‌ تشریفاتی برای شب یلدا چه اقداماتی را انجام می‌دهد و هزینه‌های آنها به چه میزان است و به همین علت با یکی از همین مجموعه‌ها که آگهی آن در روزنامه درج شده بود تماس گرفتم و خانمی که تلفن را پاسخ داده، می‌گوید: ما فقط در هتل مراسم شب یلدا را برگزار می‌کنیم و برای هر نفر با پذیرایی و 2 نوع شام حدود 30 هزار تومان هزینه در بردارد.

متأسفانه ما گل‌آرایی درون خانه و سایر مواردی از این دست نداریم و تنها به صورت تعریف شده در هتل، مراسمات را برگزار می‌کنیم. با یکی دیگر از مجموعه‌های تشریفات در مشهد تماس می‌گیرم؛ این بار آقایی جوابم را می‌دهد و به ظاهر این مجموعه در خانه نیز اقدامات مربوط به پذیرایی را انجام می‌دهد و می‌گوید که خدمات بسیار متنوع هستند؛ به عنوان مثال پذیرایی با 2 نوع میوه و 2 نوع شیرینی به ازای هر نفر 4000 تومان بوده و این به غیر از حدود 400 هزار تومان هزینه‌ای است که برای میوه آرایی باید در نظر گرفت. همچنین ابتدایی‌ترین انواع گل آرایی‌ها از 150 هزار تومان شروع شده و سقف قیمتی برای آنها وجود ندارد. وقتی با اصرار از وی پرسیدم که رقم متوسط برای برگزاری یک مراسم شب یلدای آبرومند چه میزان است باز هم می‌گوید: خدمات بسیار متنوع است؛ باید بدانم که چه چیزی می‌خواهید.

«گرانی» گریبان‌گیر یلدای مشهدی‌ها شد/ نشان هنر‌های تجسمی «لوئی فرانسوا» به کودک کرمانشاهی رسید/ پابه‌پای اشکانیان در اندیمشک


پابه‌پای اشکانیان در اندیمشک

ایسنا: در شهریور ماه گذشته، شرکت آب و فاضلاب اندیمشک درحال عملیات حفاری و لوله‎گذاری در سطح شهرستان اندیمشک بود که کارکنان این شرکت حین این عملیات در بلوار پیروزی با یک سری آثار تاریخی از جمله ظروف سفالی و بقایای استخوانی برخورد می‎کنند؛ ضمن این‎که در دو نقطه دیگر تحت نظارت ما نیز چنین اتفاقی رخ داد که ما به محض برخورد با آثار، عملیات لوله‎گذاری را متوقف کردیم. به همین دلیل با هماهنگی اداره‎کل و معاونت میراث فرهنگی استان، تصمیم بر آن شد تا باتوجه به آسیبی که به آثار کشف‎شده رسیده بود و امکان تدفین این آثار، کاوش نجات‎بخشی در قبال آثار صورت گیرد که مورد موافقت پژوهشکده باستان‎شناسی میراث فرهنگی نیز قرار گرفت و عملیات آغاز شد. آن‎چه که در روز اول مشاهده شد این بود که بیشتر ظروف سفالی در دیواره‎ها شکسته شده‎ بودند اما دو ظرف شامل یک خمره و قمقمه سفالی سالم مانده بودند که نیروهای یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی اندیمشک بلافاصله آن‎ها را به اداره منتقل کردند؛ با این‎حال، از زمانی که کاوش را آغاز کردیم هنوز اثر دیگری برداشت نشده است چراکه در حال کار روی خاک سطحی هستیم. پس از اتمام عملیات کاوش، یافته‎ها برداشت می‎شوند و مطالعه درخصوص آن‎ها انجام خواهد شد تا اطلاعات دقیق‎تر درخصوص قدمت آثار به دست آید.

صادرات سالانه ۳۵ میلیون دلار گل‌های ایران

عضو هیئت علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی گفت که میزان صادرات گل‌های ایران سالانه ۳۵ میلیون دلار است.همچنین 3500 هکتار گل و گیاه در فضای باز تولید می‌کنیم و 2200 هکتار تولیدات گلخانه‌ای داریم. بیش از ۴۰ هزار تولیدکننده حرفه‌ای در زمینه گل و گیاه در ایران داریم. ۹۸ درصد گل‌های تولیدی در بازار داخلی کشور مصرف شده و تنها دو درصد به خارج کشور صادر می‌شود. همچنین باید با بسته‌بندی مرغوب و افزایش کیفیت بر صادرات بیفزائیم.

نشان هنرهای تجسمی«لوئی فرانسوا»کشور فرانسه به کودک کرمانشاهی رسید

مهر: هنرمند کرمانشاهی جایزه‌ مسابقه بین‌المللی هنرهای تجسمی «لوئی فرانسوا» کشور فرانسه در سال ۲۰۱۷ را نصیب خود کرد. این رویداد بین‌المللی با موضوع «آب، طلای آبی» برگزار شد و ۴۰ کشور با ارسال ۲هزار و ۸۰۰ اثر در آن شرکت کرده بودند. تاثیر آب بر زندگی انسان‌ها و جانواران خشکی و دریاها به ویژه تاثیر آلودگی آب‌ها بر زندگی آبزیان دریایی از محوری‌ترین موضوع‌هایی است که کودکان و نوجوانان برگزیده ایرانی در آثارشان به تصویر کشیده‌اند. برهمین اساس آندیا حیدری ۴ و نیم ساله از مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون کرمانشاه موفق به دریافت «نشان و دیپلم افتخار» این مسابقه شد.

«گرانی» گریبان‌گیر یلدای مشهدی‌ها شد/ نشان هنر‌های تجسمی «لوئی فرانسوا» به کودک کرمانشاهی رسید/ پابه‌پای اشکانیان در اندیمشک


نگرانی از مهاجرت گسترده روستاییان اردبیل

هزار و ۸۵۹ روستا در استان اردبیل داریم که می‌توان گفت از تمامی آن ها مهاجرت انجام می‌شود. تنها در ۱۰ درصد روستاها مهاجرت معکوس داریم و جالب اینکه مهاجرت نه تنها از روستاها بلکه از شهرها نیز آغاز شده و شاهد مهاجرت شهروندان شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ هستیم. در وضعیت فعلی بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۱۱ روستا خالی از سکنه شده و در صورتی که اقدام جدی در این خصوص صورت نگیرد، وضعیت پیچیده‌ای به دنبال خواهد داشت.

«گرانی» گریبان‌گیر یلدای مشهدی‌ها شد/ نشان هنر‌های تجسمی «لوئی فرانسوا» به کودک کرمانشاهی رسید/ پابه‌پای اشکانیان در اندیمشک


برچسب ها: مهاجرت معکوس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *