توضیحات استاندار کرمانشاه در رابطه با ارائه نشدن کانکس به یک زن مستاجر/ آخرین وضعیت کمک‌های بلاعوض به زلزله زدگان

13:05 - 27 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۸۱۴۱
استاندار کرمانشاه در رابطه با حواشی مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر ارائه نشدن کانکس به یک فرد زلزله زده به دلیل مستاجر بودن توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، انتشار یک نامه از سوی ستاد معین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان مستقر در سرپل ذهاب به فرماندار شهرستان سرپل ذهاب مبنی بر اینکه درخواست یک زن که پیش از زلزله مستاجر بوده برای دریافت کانکس با موافقت همراه نمی‌شود، موجی از اعتراضات در فضای مجازی برپا شد.

بسیاری از افراد جامعه نسبت به این نامه منتشر شده در فضای مجازی واکنش نشان داده و خواهان دریافت پاسخ قانع کننده مسئولان در خصوص این تصمیم گیری شدند. نامه‌ای که در نگاه اول نشان می‌داد مسئولان تفاوت فاحشی در ارائه کانکس میان زلزله زدگان قائل شده‌اند. 

توضیحات استاندار کرمانشاه در رابطه با ارائه نشدن کانکس به یک زن مستاجر/ آخرین وضعیت کمک‌های بلاعوض به زلزله زدگان

در همین رابطه، خبرنگار گروه جامعه ، گفت و گویی را با هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه داشته تا علت این تصمیم گیری و حاشیه‌های پیرامون آن، مشخص شود.  

بازوند، در این رابطه به خبرنگار گروه جامعه گفت: طی روز‌های گذشته، نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه ستاد بنیاد مسکن اصفهان به فرمانداری سرپل ذهاب اعلام کرده است که افراد مستاجر کرمانشاه که در زلزله اخیر خانه‌های خود را از دست داده‌اند مشمول دریافت کانکس نمی‌شوند.

وی افزود: انتشار این نامه حواشی بسیاری را به همراه داشت و سبب شد مردم در فضای مجازی واکنش‌های متفاوتی را نشان دهند. باید به این موضوع توجه شود که خبر ارائه نشدن کانکس به افراد مستاجر به درستی منتشر نشده و به زوایای این خبر پرداخته نشده است.

استاندار کرمانشاه با اشاره به تفسیم بندی شهروندان زلزله زده به ۳ دسته برای دریافت کانکس، اظهار کرد: گروه نخست را افرادی تشکیل می‌دهند که مستأجر بوده و پیش از زلزله خانه‌ای در اختیار نداشته‌اند. این افراد که در شهر مستأجر بوده ودر روستا‌های اطراف سر پل ذهاب نبوده‌اند برای دریافت کانکس باید به قواعدی توجه داشته باشند.این افراد می‌توانند علاوه بر مبالغ بلاعوضی که پیش از این ارائه آن‌ها به تمام خانوار‌های زلزله زده اعلام شده است، مبلغ ۵ میلون تومان بابت اجاره دریافت و پس ازآن از گرفتن کانکس صرف نظر کنند و یا اینکه اگر متقاضی دریافت کانکس هستند باید در محله‌ای خاص که به آن‌ها اعلام می‌شود کانکس دریافتی خود را بنا کنند.

وی در خصوص چرایی اختصاص مکانی خاص برای تجمیع کانکس‌های افراد مستاجر خاطر نشان کرد: کانکس‌های بنا شده در منطقه سرپل ذهاب کرمانشاه موقتی است و قرار نیست کانکس‌ها همیشگی باشند. به این خاطر که پس از ساخت خانه‌ها در مناطق زلزله زده بتوانیم کانکس‌ها را جمع آوری کنیم، این تصمیم اتخاذ شده و ما به دنبال این هستیم که افراد مستاجر در زمینی که متعلق به شهرداری سرپل ذهاب است، تجمیع شوند.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه مبلغ پرداختی به افراد مستاجر مازاد بر کمک بلاعوض به آن‌ها خواهد بود، اذعان کرد: مستاجرینی که اعلام می‌کنند خواهان دریافت کانکس نیستند، می‌توانند علاوه بر کمک بلاعوض که شامل همه زلزله زدگان می‌شود، مبلغی معادل ۵ میلیون تومان دیگر به صورت بلاعوض دریافت کنند.

بازوند در خصوص اختصاص کانکس به افراد روستایی که پس از زلزله عازم شهر شده‌اند، تصریح کرد: گروه دوم، عده‌ای هستند که بنا به دلایلی، پس از زمین لرزه ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه عازم شهر شده، اما تمایل دارند که به روستا‌های خود بازگردند. این عده می‌توانند پس از بازگشت به روستای خود در همان محل، کانکس دریافت کنند. درخواست ما نیز این است که تا حد امکان افراد روستایی در روستا‌های خود سکونت پیدا کرده و از حضور در شهر‌ها اجتناب کنند.

وی با اشاره به ارائه کانکس به افراد صاحب خانه در منطقه سرپل ذهاب تصریح کرد: گروه سوم، افرادی هستند که پیش از زلزله کرمانشاه در منطقه سرپل ذهاب خانه داشته‌اند و خانه در اختیار خودشان بوده است. این عده می‌توانند کانکس دریافت کرده و پس از آن کانکس خود را در محدوده خانه قبلی‌شان برپا کنند. مشکلات مطرح شده شامل این عده نمی‌شود و باید به این موضوع توجه شود که افراد مستاجر نیز آنطور که اکنون مطرح شده، مشکل ندارند.  

استاندار کرمانشاه در رابطه با وضعیت کانکس‌های اختصاص یافته به سرویس بهداشتی و حمام برای افراد زلزله زده در منطقه گفت: تعداد قابل توجهی کانکس ویژه سرویس بهداشتی و حمام از سوی سپاه به منطقه سرپل ذهاب و روستا‌های اطراف منطقه آسیب دیده ارسال شده و در خواست ما این است که مردم نیز خود برای برپایی سرویس‌های بهداشتی در محدوده خانه‌هایشان اقدام کنند.

بازوند افزود: دایر کردن سرویس بهداشتی در حیاط خانه‌ها برای افراد زلزله زده کار دشواری نیست و ما از شهروندان کرمانشاهی درخواست می‌کنیم که با وجود کمبود امکانات پای کار حاضر شوند. زلزله زدگان نباید تنها امیدوار به دریافت کمک‌ها باشند و لازم است خودشان نیز اقداماتی که انجام آن چندان دشوار نیست را انجام دهند.

وی با بیان اینکه تعداد کانکس‌های مردمی توزیع شده در منطقه سرپل ذهاب و روستا‌های منطقه چندان زیاد نیست، اظهار کرد: تاکنون چیزی حدود هزار و ۷۰۰ کانکس از سوی شهروندان خیر به منطقه سرپل ذهاب رسیده که بیشتر این کانکس‌ها نیز به مناطق روستایی فرستاده شده، زیرا شدت آسیب‌ها در مناطق روستایی از جمله ازگله و برخی روستا‌های دیگر بسیار زیاد بوده است.

استاندار کرمانشاه با اشاره به فعالیت یک ستاد به منظور توزیع کانکس در میان افراد زلزله زده خاطر نشان کرد: اکنون ستادی در منطقه سرپل ذهاب تشکیل شده که افراد خیر که با خود کانکس به مناطق زلزله زده می‌آورند، می‌توانند با مراجعه به این ستاد، نسبت به ارائه کانکس به افراد دارای اولویت اقدام کنند. در این ستاد، آمار افراد و وضعیت آن‌ها مشخص است و خیرین می‌توانند در کمترین زمان ممکن، گزینه مد نظر خود را برای کمک انتخاب کنند.

بازوند از فراهم شدن شرایط به منظور تعویض کانکس‌های شهروندان زلزله زده خبر داد و تصریح کرد: بسیاری از کانکس‌هایی که بعد از باران اخیر کرمانشاه دچار آسیب شده‌اند و دیوار‌ها و یا سقف آن ها به علت وزش باد کنده شده، همان کانکس‌هایی بودند که شهروندان خیر به منطقه سرپل ذهاب ارسال کرده بودند.در بسیاری از مواقع دیده شده که خیرین به طور شخصی اقدام به خرید کانکس می‌کنند، اما مکانی که کانکس از آنجا خریداری می‌شود، در ساخت دقت لازم را نداشته و تولید آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرایطی فراهم شده که افراد زلزله زده بتوانند در صورتی که کانکس‌هایشان دچار تخریب شده، آن‌ها را تعویض کنند. تعداد اندکی از کانکس‌ها این وضعیت را دارند و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مرتبط با این کانکس‌های محدود است. 

استاندار کرمانشاه با اشاره به عقد قرارداد با قرارگاه خاتم به منظور تهیه کانکس برای زلزله زدگان کرمانشاه اذعان کرد: پس از زلزله کرمانشاه قراردادی با قرارگاه خاتم منعقد شد تا بر اساس این قرارداد کانکس‌هایی برای زلزله زدگان کرمانشاه تهیه شود. ما به دنبال این بودیم که کانکس‌های با کیفیت را به مردم زلزله زده تحویل دهیم تا در مدت زمانی که در کانکس حضور دارند با مشکل مواجه نشوند.

بازوند افزود: پس از آن لیست مرتبط با افراد خواهان کانکس تهیه شد تا این کانکس‌ها در اختیار افراد زلزله زده قرار گیرد. این لیست نیز شامل تمام شهروندان زلزله زده است و در آن، توجهی به مالک و یا مستاجر بودن فرد خواهان کانکس پیش از زمین لرزه نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که پس از زمین لرزه کرمانشاه تاکنون چه تعداد کانکس در اختیار افراد زلزله زده قرارگرفته است؟، گفت: ۴ هزار و ۵۰۰ کانکس در مناطق روستایی میان زلزله زدگان توزیع شده و در تلاش هستیم تا در مدت زمان اندکی به سایر افراد خواهان کانکس در روستا‌های زلزله زده نیز خدمات ارائه دهیم.

استاندار کرمانشاه در خصوص توزیع کانکس در محدوده سر پل ذهاب اظهار کرد: طی مدت زمان اخیر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کانکس در میان زلزله زدگان سر پل ذهاب توزیع شده، اما همچنان افرادی هستند که در این منطقه در چادر زندگی می‌کنند.

بازوند در رابطه با چگونگی نام نویسی افراد زلزله زده برای دریافت کانکس، گفت: ستاد‌های معینی در مناطق روستایی و شهری تشکیل شده و تا زمانی که این ستاد‌ها پرونده‌های متقاضیان خود را تحویل مسئولان ندهند، کار ارائه کانکس صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: در خواست ما از ستاد‌های معین این بوده که در کمترین زمان ممکن کار نام نویسی متقاضیان دریافت کانکس را انجام داده تا آن‌ها بتوانند در مدت زمان محدودی کانکس دریافت کرده و با مشکل مواجه نشوند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به آغاز فصل سرما در منطقه کرمانشاه اذعان کرد: بدون شک با وارد شدن به دی ماه، دمای هوا در کرمانشاه نیز با کاهش قابل توجهی همراه خواهد بود و در این شرایط شهروندان زلزله زده نمی‌توانند در چادر زندگی کنند. زندگی در چادر به سختی ممکن است و سرما نیز شرایط را بسیار دشوار‌تر می‌کند.

بازوند از پرداخت مبالغ بلاعوض به زلزله زدگان کرمانشاه خبر داد و بیان کرد: افرادی که در روستا‌ها زندگی می‌کرده اند مبلغی معادل ۷ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد تا با کمک این مبلغ بتوانند تا حدودی وضعیت زندگی خود را سامان دهند.

وی در رابطه با مبالغ پرداختی به زلزله زدگانی که در شهر زندگی می‌کرده‌اند، خاطر نشان کرد: افرادی که در سرپل ذهاب سکونت داشته اند مبلغی معادل ۸ میلیون تومان به عنوان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند و این مبالغ به عنوان وام تلقی نشده و بازپرداختی نیز ندارد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به پرداخت وام به منظور جبران تلف شدن دام‌های افراد روستایی اظهار کرد: روستائیان به ازای هر دام سبکی که پیش از زلزله کرمانشاه داشته‌اند، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.به ازای تلف شدن دام‌های سنگین نیز مبلغ ۳ میلیون تومان به افراد زلزله زده پرداخت می‌شود.

وی در خصوص چگونگی تشخیص تعداد دام‌های تلف شده پس از زمین لرزه ۷.۳ ریشتری کرمانشاه خاطر نشان کرد: پس از زلزله کرمانشاه، مسئولان سازمان دامپزشکی در محل حضور پیدا کرده و با جمع آوری لاشه‌ها، تعداد دام‌های تلف شده را محاسبه کردند.

استاندار کرمانشاه تاکید کرد: بر اساس اطلاعات سازمان دامپزشکی، اکنون مشخص است که هر روستایی در پی زلزله چه تعداد دام تلف شده داشته و بر مبنای همان اطلاعات، مبالغ به روستائیان پرداخت می‌شود.

بازوند با تقدیر از خیرینی که پس از زلزله کرمانشاه کمک‌های خود را روانه این استان کرده‌اند، تصریح کرد: بعد از زلزله کرمانشاه شاهد عزم ملی در کشور بودیم و بر مبنای همین اتفاق نیز کمک‌های قابل توجهی به شهروندان زلزله زده ارائه شد.در خواست ما این است که خیرین همچنان کمک‌های خود را به زلزله زدگان کرمانشاه ارائه دهند تا وضعیت شهر و روستا‌ها به حالت عادی بازگردد.

استاندار کرمانشاه از تأمین منابع مرتبط با کمک‌های بلاعوض به زلزله زدگان کرمانشاه خبر داد و گفت: مبالغ مرتبط با کمک‌های بلاعوض که در اختیار زلزله زدگان قرار می‌گیرد، تامین شده و از نظر نقدینگی برای پرداخت این مبالغ با مشکل مواجه نیستیم.

بازوند با اشاره به تخریب بسیاری از زیر ساخت‌ها در مناطق زلزله زده کرمانشاه اظهارکرد: بعد از زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه با مشکلات زیادی همراه بودیم و تا حدود زیادی زیرساخت‌های ما با آسیب همراه شده اند.برای بازگرداندن شهر به حالت قبل اقدام شده و در پی آن هستیم که در کمترین زمان ممکن شرایط را برای زندگی شهروندان زلزله زده بهتر کنیم.

استاندار کرمانشاه در خصوص همکاری سایر استان‌ها با کرمانشاه بعد از زلزله اذعان کرد: همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی کشور و همچنین استان‌های دیگر با کرمانشاه بعد از زلزله بسیار خوب بود و توانستیم با کمک‌هایی که دریافت کردیم بسیاری از مشکلات مردم را برطرف کنیم.

بازوند در خصوص برپایی کانکس‌هایی برای تحصیل دانش آموزان خاطرنشان کرد: تلاش ما این بود که کودکان و نوجوانان زلزله زده از تحصیل باز نمانند و با برپایی کانکس‌هایی در منطقه، شرایط را برای درس خواندن کودکان و نوجوانان فراهم کردیم.

وی تاکید کرد: زیرساخت‌های مرتبط با تحصیل دانش آموزان در مناطق روستایی آسیب زیادی دیده، اما این موضوع نباید سبب شود که دانش آموزان از تحصیل باز بمانند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به رصد مشکلات مردم زلزله زده اذعان کرد: مشکلات اصلی مردم زلزله زده کرمانشاه رصد شده تا بر اساس اولویت برای حل این مشکلات برنامه ریزی شود. بدون شک نخستین معضل مردم زلزله زده سرپل ذهاب و روستا‌های اطراف در اختیار نداشتن کانکس و جای مناسب برای اسکان است و این معضل با برنامه ریزی‌های صورت گرفته برطرف خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *