تأیید پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ثبت شده ۳۰ درصد افزایش یافت

12:27 - 27 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۸۱۲۹
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات از افزایش ۳۰ درصدی تایید پایان نامه ها و رساله های ثبت شده در ایرانداک پس از تصویب قانون پیشگیری و مقابله با تقلب خبر داد.

تأیید پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ثبت شده ۳۰ درصد افزایش یافتبه گزارش گروه جامعه ،سیروس علیدوستی در میزگرد علمی «بررسی حقوقی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی: فرصت‌ها و چالش‌ها» با بیان افزایش ۳۰ درصدی تأیید پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ثبت شده در ایرانداک پس از تصویب قانون پیشگیری و مقابله با تقلب گفت: تا وقتی همه مدارک در یک جا جمع نشوند، همانندجویی اثربخش نخواهد بود.

وی با بیان اینکه مسئله بدرفتاری راه‌حل پیچیده می‌خواهد و باید برنامه ملی برای بدرفتاری علمی داشته باشیم، این معضل را به کوه یخ تشبیه کرد و گفت: بخش بزرگی از این مسئله ناپیدا است و اگر برخورد‌های جدی صورت گیرد و افراد خطاکار گرفتار توبیخ و تنبیه شوند از آن اجتناب می‌کنند، اما این اتفاق تاکنون به اندازه کافی روی نداده است.

رئیس ایرانداک خاطرنشان کرد: سامانه «همانندجو» پیش از تصویب این قانون در ایرانداک راه‌اندازی شد و بار‌ها همانندی پایان‌نامه‌ها گزارش شد.

وی تصریح کرد: آیین‌نامه ثبت پایان‌نامه در ایرانداک در سال ۱۳۹۵ توسط وزیر عتف وقت ابلاغ شد، اما برخی از دانشگاه‌های بزرگ از آن پیروی نکردند و این نقطه ضعف درونی باعث شد یک نهاد بیرونی قانون بگذارد.

علیدوستی با تاکید بر اشاعه پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ هزار پایان‌نامه و رساله در سامانه «گنج» وجود دارد که تمام‌متن بیش از ۹۷ هزار پایان نامه از این تعداد در دسترس همگان است. هر روز آنچه در سامانه ثبت بارگذاری می‌شود، در ساعت ۲۴ همان روز در پایگاه گنج نمایش داده می‌شود.

وی افزود: هنوز آیین‌نامه اجرایی قانون جدید ابلاغ نشده تا بتوانیم اثرگذاری را مشخص کنیم. اما همکاری دانشگاه‌ها در تأیید مدارک بارگذاری شده نزدیک ۳۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات تاکید کرد: تا همه پایان‌نامه‌ها یک جا جمع نشود، سامانه‌ها هم اثربخشی کامل ندارند و همانندجویی نمی‌تواند همه همانندی‌ها را بیابد و گزارش کند.

در این نشست، صفر بیگ‌زاده، استادیار ایرانداک نیز گفت: در قانون پیشگیری از تقلب که به تازگی به تصویب رسیده، از ایرانداک نام برده شده و ما می‌خواهیم با همفکری به اجرای بهتر قانون کمک کنیم.

وی افزود: قوانین برای رفع نیاز ایجاد می‌شوند و نیاز ما مقابله با تقلب در آثار علمی بوده است. بر همین اساس باید بررسی شود این تا چه میزان توانسته آثار علمی را پشتیبانی کند و کمک‌های ایرانداک به اجرای آن چه بوده است.

میزگرد علمی «بررسی حقوقی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی: فرصت‌ها و چالش‌ها» همزمان با هفته پژوهش با حضور سیروس علیدوستی، رئیس ایرانداک، غلامرضا ذاکر صالحی، دانشیار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی، محمد عبدالصالح شاهنوش‌فروشانی، سرپرست پژوهشکده حقوق خصوصی پژوهشگاه قوه‌قضاییه، رحیم پیلوار، عضو هیات علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، هماهنگی و حمایت از حقوق مالکیت صنعتی، دانش سنتی و منابع ژنتیک وزارت دادگستری و مدیریت پنل دکتر صفر بیگ‌زاده، استادیار ایرانداک برگزار شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *