افزایش حریق کارگاه های چوب بری در فصل سرد سال

22:30 - 26 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۸۵۴
کارگاه های چوب بری بزرگ در اطراف تهران در صورت رعایت نکردن ایمنی دچار حریق با خسارت های گسترده می شوند. خوشبختانه حوادث روزهای اخیر خسارت جانی نداشته است.

افزایش حریق کارگاه های چوب بری در فصل سرد سالبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ،حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند و هر کس که در هر کجا و هر مکانی بی احتیاطی کند باید منتظر وقوع حادثه باشد. حوادث را نمی‌توان تابع زمان و مکان دانست و همچنین نمی‌توان عنوان کرد که یک حادثه فقط در زمان خاصی اتفاق می‌افتد، اما به تجربه می‌توان احتمال وقوع بعضی حوادث را در زمان‌های خاصی بیشتر دانست.

به عنوان مثال حوادث گازگرفتگی در روز‌های سرد و فصل سرما با روی کار آمدن وسایل گرمایشی بیشتر می‌شود و یا آمار حوادث چاه در پایان تابستان و آغاز پاییز که سطح آب‌های زیرزمینی پایین‌تر می‌رود بیشتر می‌شود.

در این رابطه بخوانید: حریق در کارگاه سه هزار متری مبل

یکی از همین حوادث آتش سوزی انبار‌های چوب و کارگاه‌های مبل سازی و کارگاه‌هایی ست که به هر طریق با چوب سر و کار دارند. است. در این ایام که به سمت روز‌های سرد سال پیش می‌رویم، عوامل زیادی از جمله وسایل گرمایشی غیراستاندارد و همچنین سیم کشی‌های نامناسب باعث آتش سوزی در انبار‌ها و کارگاه‌ها می‌شود. به بهانه آتش سوزی‌های کوچک و بزرگی که در روز‌های گذشته در انبار‌های چوب تهران و اطراف اتفاق افتاد و خسارات زیادی بجا گذاشت، نگاهی اجمالی می‌اندازیم به این انبار‌ها و عوامل بروز آتش سوزی و همچنین راه‌های پیشگیری از آن.

چوب از جمله جامدات درون سوز است که خاموش کردن آتش سوزی آن عملیات سخت و طاقت فرسایی را می‌طلبد. در آتش سوزی‌های انبار‌های بزرگ، چندین دستگاه خودروی آتش نشانی و ده‌ها آتش نشان حرفه‌ای در محل حاضر می‌شوند و صد‌ها هزار لیتر آب با ارزش برای خاموش کردن آتش مصرف می‌شود. حتی گاهی افراد حاضر نیز دچار مصدومیت می‌شوند. در حالی که با رعایت موارد ابتدایی ایمنی به سادگی می‌توان از بروز این حوادث و خسارات مالی فراوان جلوگیری کرد. چرا که رعایت نکات ایمنی در انبار‌ها در پیشگیری از حریق بسیار مهم است.

لازم است مسئولین کارگاه‌ها به رعایت اصول ایمنی توجه بیشتری داده و خطرات و عوامل احتمالی بروز حادثه را از قبل شناسایی کرده و به رفع آن‌ها اقدام نمایند. رعایت نکات ایمنی فوق میتواند امنیت بیشتری در این گونه مکان‌ها فراهم آورد.

انبار‌ها حتما باید دارای دیوار و حفاظ مناسب باشند و از بکار بردن نرده که به سادگی احتمال افتادن اشیاء مشتعل از بیرون وجود دارد خودداری کنند.برای جلوگیری از آتش سوزی در این انبار‌ها باید چوب‌ها در ردیف‌های منظم و تا ارتفاع حداکثر ۴/۵ متر چیده شود. حتماً بین ردیف‌های چیده شده فاصله ایمن وجود داشته باشد که در اثر بروز آتش سوزی شعله‌ها به سرعت به اطراف سرایت نکرده و فراگیر نشود.

در تمام قسمت‌های انبار باید تابلو‌های خطر، علائم هشدار دهنده، راه‌های خروج و استعمال دخانیات ممنوع بصورت شبرنگ و در معرض دید عموم وجود داشته باشد.سیم کشی‌های برق در بسیاری از انبار‌ها از پتانسیل بالایی برای آتش سوزی و حادثه ساز شدن برخوردار است. بهتر است سیم کشی به صورت توکار قرار گرفته و اگر سیم‌های برق به صورت روکار است حتماً داخل لوله‌های مقاوم فلزی محفوظ شده و از تماس مستقیم چوب‌ها و تخته‌ها و یا هر وسیله دیگری با سیم‌های برق جلوگیری شود.

در این باره بخوانید: حریق در کارگاه مبل چهاردانگه

برای هر انبار و بخشی، مسیرسیم کشی مجزا وجود داشته و فیوز‌های مرغوب و متناسب با میزان باردهی در مسیر وجود داشته باشد. به هیچ عنوان از فیوز‌های نامناسب و بی کیفیت یا از سیم به جای فیوز استفاده نکنید.

انتهای پیام/ 

 


برچسب ها: کارگاه نجاری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *