افزایش ظرفیت انتقال گاز کشور به 400 میلیارد مترمکعب تا افق 1404/ افزایش 7.5 درصدی انتقال گاز

16:27 - 26 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۸۴۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به چشم انداز1404 گفت: میزان انتقال گاز تا زمان مذکور به 400 میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت.

افزایش ظرفیت انتقال گاز کشور به 400 میلیارد مترمکعب تا افق 1404/ افزایش 7.5 درصدی انتقال گازبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، سعید توکلی در نشست خبری که بعد از ظهر امروز در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: شرکت انتقال گاز ایران از نظر حجم تاسیسات و تجهیزات در رتبه نخست آسیا و رتبه 4 را در دنیا پس از آمریکا، روسیه و کانادا را به خود اختصاص داده است.

 توکلی افزود: در 23 آذر ماه امسال 746 میلیون متر مکعب در شبکه انتقال گاز داشته است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 52 میلیون متر مکعب ثبت شده بود.

 وی با اشاره در ادامه به چشم انداز شرکت تا افق سال 1404 اشاره و بیان کرد: چشم انداز شرکت سرآمدی در موضوع انتقال با استفاده از تکنولوژی و مدیریت سبز است و از جمله موارد دیگر در استانداردهای مهم در کلاس جهانی سیستم نگه داری از تجهیزات است که این امر به صورت کاملا مکانیزه صورت می گیرد.

مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران ادامه داد: در حال حاضر 36 هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز داریم که این میزان با رشد 26 درصدی را نشان می‌دهد و این میزان تا سال 1404 به 45 هزار کیلومتر خواهد رسید. همچنین در شرایط فعلی 40 مرکز بهره داری داریم که این میزان تا مدت مذکور به 74 مرکز انتقال افزایش خواهد یافت .

 توکلی در ادامه افزود: در حال حاضر 79 ایستگاه تقویت فشار وجود دارد که در چشم انداز 1404 به 130 ایستگاه تقویت فشار خواهد رسید و در کنار آن در تلاش هستیم میزان انتقال گاز را به 400 میلیارد مترمکعب افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: رعایت حریم خط لوله ها به عنوان یکی از مسئولیت های اجتماعی شرکت به حساب می اید تا نکات ایمنی مرتبط با ان رعایت شود چرا که در صورت توجه نکردن به این نکته ساخت و سازهای انجام شده در حریم هم برای افراد و هم برای تجهیزات ما خطر آفرین است.

مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران عنوان کرد: باید برای مصرف بهینه گاز تلاش کنیم تا مازاد مصرف صادر گردد و در نهایت به ارز آوری بینجامد.

توکلی با تاکید بر استفاده از روش های نوین برای تعمیر تجهیزات عنوان کرد: یکی از دغدغه ها استفاده از روش های نوین تعمیرات بدون تخلیه گاز بود زیرا در روش های سنتی گاز لوله تخلیه و پس از آن تعمیرات صورت میگرفته که تخلیه گاز آلودگی های زیست محیطی را به دنبال داشته است و در این زمینه طی یک سال گذشته بالغ بر 130 میلیارد تومان با روش تعمیرات صرفه جویی شده است.

وی در ادامه به شرایط خطوط انتقال گاز پس از زلزله کرمانشاه اشاره و بیان کرد: خطوط فشار قوی گاز با تکنیک های جدید مورد پایش قرار گرفته و حتی یک مورد خطا نیز گزارش نشده که این نشان از اقدامات صحیح این شرکت در خصوص نصب و نگه داری از شبکه انتقال گاز دارد. 

مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران در خصوص تعداد تجهیزات شرکت انتقال گاز گفت: تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار بیش از 282 تربو کمپرسور است که 162 تربوکمپرسور در سرویس قرار دارد و در کنار آن از 79 ایستگاه تقویت فشار 52 ایستگاه در سرویس استفاده می شود.

توکلی خاطر نشان کرد: با استفاده از واحدهای یدک در زمان پیک مصرف پایداری شبکه متناسب با ظرفیت مصرف‌کنندگان رعایت می‌شود و حتی به‌کارگیری یک واحد یدک تاثیر به سزایی دارد، همچنین در کنار آن موفق به پیگرانی هوشمند در سایز 130 اینچ بومی‌سازی شده ایم.

وی در خصوص خط لوله کیاسر به دامغان گفت: این خط لوله به عنوان جدیدترین خط لوله و خط ششم سراسری به حساب می آید 35 تا 40 میلیون مترمکعب گاز را به شمال کشور انتقال می دهد.

مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران در خصوص گاز نیروگاه‌ها بیان کرد: در سال های گذشته طبق سیاست تدوین شده از سوی وزارت نفت، نیروگاه‌ها از گاز طبیعی استفاده کردند که با تمهیدات این شرکت و انجام اصلاح زیرساخت‌ها از 45 روز به 22 روز در فصل تابستان بین 15 تا 17 درصد از آلودگی نیروگاه‌ها کاهش یافت.

توکلی در خصوص انتقال گاز در سال جاری گفت: انتقال گاز در سال جاری افزایش 7.5 درصدی داشته به گونه ای که در 23 آذر سال جاری 746 میلیون مترمکعب گاز منتقل شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 694 میلیون مترمکعب ثبت شده است.

وی ادامه داد: انتقال تجمعی گاز نیز تا آخر مهرماه بالغ بر 119 میلیارد و 276 میلیون مترمکعب، ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در خطوط لوله یک میلیارد و 100 مترمکعب، میزان گازهای تولیدشده زیر 2 درصد،ظرفیت خطوط لوله صادرات به ترکیه 35 تا 40 میلیون مترمکعب،شلمچه و نفت‌شهر 25 میلیون متر مکعب و ظرفیت بالقوه انتقال گاز داخلی تا 800 میلیون مترمکعب در روز گزارش شده است.

مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران در پایان به موضوع هدر رفت گاز اشاره و بیان کرد: این میزان در سال های گذشته در حدود 7تا 8 درصد بوده که با تلاش های صورت گرفته این رقم را به کمتر از 2 درصد کاهش داده ایم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *