رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالف است/ افزایش «قیمت بنزین» و «عوارض خروج از کشور» پیشنهاد دولت بوده و قطعی نیست

12:22 - 26 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۷۱۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی در اقتصاد ایران آن هم در شرایط کنونی و با ثابت نگاه داشتن درآمد‌های مردم منتهی به کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد که مجلس با آن مخالف است.

پورابراهیمیمحمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی با اشاره به موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال ۹۷ و رویکرد مجلس در این زمینه گفت: مردم حتماً باید به این نکته توجه کنند که مواردی که ارائه شده در قالب لایحه بودجه است و این بودجه قرار است به ریز در کمیسیون اقتصادی و کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ مورد بررسی قرار گیرد لذا قاعدتاً ما براساس نظرات کارشناسی می‌توانیم در این رابطه اظهارنظر کنیم بنابراین در حال حاضر بیشتر مواردی که در جامعه مطرح است گمانه‌زنی است و بررسی لایحه بودجه مبناست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مبحث تغییر قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال ۹۷ بیان داشت: دولت در این زمینه پیشنهاداتی مطرح کرده که تغییر قیمت در بودجه اعمال شود. البته به دلیل اینکه ما باید مصارف هریک از حامل‌های انرژی را در سال ۹۷ ببینیم و قیمت فعلی آن را مدنظر قرار داده و تفاوت قیمت‌ها را مشخص کنیم، نمی‌توانیم در حال حاضر نسبت به تعیین قیمت‌ها هیچگونه اظهار نظری داشته باشیم؛ بنابراین با توجه به اینکه لازم است بررسی این موضوع در حوزه تخصصی شکل گیرد خواهش‌ ما از مردم این است که پیش داوری درباره تغییر حامل‌های انرژی نداشته باشند و اجازه دهند این مسئله در مجلس بررسی شود.

پورابراهیمی تأکید کرد: قاعدتاً موضوع افزایش قیمت‌ها از جمله موضوعات مهمی است که در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت، اما اینکه چه درصدی افزایش پیدا می‌کند و به چه نحوی است؛ یعنی آیا ما در یک فراورده قیمت را ثابت می‌گیریم و در مابقی تغییرات ایجاد می‌کنیم و یا اینکه در جایی تغییرات به‌صورت میانگین خواهد بود، همگی این موارد نیازمند کار کارشناسی کمیسیون‌های مجلس است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: همچنین آنچه که ضرورت دارد تا بنده خدمت مردم عرض کنم این است که ما هیچگونه تغییری که موجب ایجاد شوک قیمتی در اقتصاد ایران شود در لایحه بودجه نخواهیم داشت و مجلس حتماً با این رویکرد مخالف خواهد بود چرا که این مسئله حتی در جهت دستاورد‌های دولت مبنی بر کاهش نرخ تورم تأثیرگذار است؛ بنابراین هرگونه تغییر حامل‌های انرژی در لایحه بودجه سال ۹۷ بدون حساب و کتاب امری نشدنی است و می‌تواند موجب تورم شود.

پورابراهیمی اظهار داشت: معتقدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی در اقتصاد ایران آن هم در شرایط کنونی و با ثابت نگاه داشتن درآمد‌های مردم منتهی به کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد که مجلس با آن مخالف است.

این نماینده مجلس بیان داشت: البته نکته مهم‌تر این است که دولت باید بگوید ما به‌التفاوتی که قرار است از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌دست بیاورد، کجا هزینه کند؟ چرا که ما در قانون هدفمندی یارانه‌ها، مصوب کردیم که این تفاوت قیمت‌ها باید در یارانه نقدی و غیرنقدی، حمایت از تولید و اشتغال و طرح‌های عمرانی هزینه شود. اما جالب است بدانید دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ فارغ از تغییر قیمت‌ها برای حامل‌های انرژی، منابع مد نظر را به‌جای قرار گرفتن در سرفصل اشتغال و تولید کشور برای هزینه‌های جاری اختصاص داده است لذا اگر قرار است ما در کشور تغییر حامل‌های انرژی داشته باشیم حتماً‌برای مجلس مهم خواهد بود که این منابع قرار است کجا هزینه شود؛ بنابراین مجلس به این مسائل ورود کرده و این موارد را اصلاح خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: افزایش «قیمت بنزین»، «عوارض خروج از کشور» و حامل‌های انرژی موضوع قطعی نیست و همه این موارد پیشنهادات دولت است لذا مجلس به ریز به این موارد ورود کرده و به آنهارسیدگی خواهد کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *