سهم 1800 نفری مناطق آزاد ماکو از گردشگر/ 7 میلیون و 200 هزار تن صادرات در 9 ماهه ابتدایی سال

9:55 - 26 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۶۳۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مدیرعامل مناطق آزاد ماکو گفت: براساس آخرین آمار 9ماهه سال جاری 7 میلیون و 200 هزار دلار صادرات مجدد از طریق مناطق آزاد ماکو صورت گرفته که با توجه به کاهش واحدهای تولیدی در برنامه سال جاری پیش‌ّبینی می‌شود این درآمد کاهش یافته و مجموعاً به 15 میلیون دلار برسد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد علی فروزان در نشست خبری در توضیح میزان هتل‌ها و ایجاد نمایشگاه در منطقه آزاد ماکو گفت: برگزاری نمایشگاه در مناطق آزاد ماکو به علت نبود هتل دشوار است و در تلاش هستیم تا با افزایش میزان اقامتگاه‌ها از ظرفیت‌های این منطقه به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: در مجموع در منطقه آزاد ماکو 300 خودرو وجود دارد این منطقه جزو جوانترین مناطق آزاد در کشور به حساب می‌آید.

 مدیرعامل مناطق آزاد ماکو با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا فرودگاه منطقه آزاد ماکو را سریع‌تر تکمیل کنیم گفت: در تلاش هستیم تا باندهای فرودگاه منطقه آزاد ماکو را به سرعت تکمیل کرده تا تعداد پروازها از هفته‌ای 5 پرواز افزایش یابد و از این طریق شرایط ترمینال صادراتی نیز فراهم شود.

فروزان تصریح کرد: در سال 93 یکی از طرح‌های صنعت پتروشیمی مصوبه گرفت که در این راستا 100 هکتار زمین، 10 میلیون مترمکعب آب به آن اختصاص داده شد که در 3 سال اخیر در گیرودار تخصیص گاز بوده و خوشبختانه این امر نیز در 2 ماه گذشته اجرایی و عملیات این واحد پتروشیمی آغاز شد. که در این میان درآمد آن 2 میلیارد دلار به علاوه ایجاد اشتغال و بحث فاینانس بوده است.

وی در این‌باره ادامه داد: این واحد پتروشیمی دارای 15 واحد زیردستی است و سرمایه‌گذاران متعددی از داخل و خارج از کشور دارد.

مدیرعامل مناطق آزاد ماکو در توضیح سهامداران پروژه سرمایه‌گذاری پتروفرهنگ تصریح کرد: سرمایه‌گذاران پروژه پتروفرهنگ صاحبان کارخانه قند آذربایجان، شرکت‌های خارجی (اروپا و چین و عربستان) که هنوز کاملاً مشخص نشده هستند ولی احتمال دارد در این میان عربستان به علت داشتن معافیت مالیاتی از جنبه گاز و به‌علاوه انتقال تکنولوژی یکی از سرمایه‌گذاران مربوط به این بخش باشد.

فروزان در خصوص تأمین آب پروژه‌های پتروشیمی در منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: منطقه آزاد ماکو دارای 9 رودخانه است که آب از رودخانه ارس تا سایر رودخانه‌ها کشیده شده و آب اضافه به دریاچه مازندران روانه می‌شود. به علاوه آب از ذخیره آذربایجان غربی بوده که سهم این بخش ترجیحاً‌به صنعت پتروشیمی تخصیص داده شده است و در خصوص سرمایه‌گذاری پتروشیمی ماکو در حال مذاکره با کشورهای اروپایی به‌خصوص چین هستیم.

وی با اشاره به اینکه سهم صد درصدی پروژه های صنعتی ماکو از آن هندی‌هاست گفت: پروژه‌های صنعتی ماکو صد درصد توسط شرکت‌های هندی مدیریت می‌شوند.

مدیرعامل مناطق آزاد ماکو در توضیح میزان درآمد منطقه آزاد ماکو از تولید این منطقه گفت: در سال گذشته 42 میلیون صادرات از طریق تولید در منطقه داشته‌ایم که سهم صادرات مجدد 500 هزار دلار بوده است. و براساس آخرین آمار 9ماهه سال جاری 7 میلیون و 200 هزار دلار صادرات مجدد از طریق مناطق آزاد ماکو صورت گرفته که با توجه به کاهش واحدهای تولیدی در برنامه سال جاری پیش‌ّبینی می‌شود این درآمد کاهش یافته و مجموعاً به 15 میلیون دلار برسد.

فروزان با اشاره به سهم 1800 نفری گردشگر در منطقه آزاد ماکو گفت: سهم جذب گردشگر در منطقه آزاد ماکو 1800 نفر است که حداقل 1 شب در این منطقه اقامت داشته‌اند و از لحاظ گردشگر کیش رتبه اول و ماکو رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: تا انتهای سال گذشته 4 میلیون نفر تردد ماشین در منطقه آزاد ماکو صورت گرفته که از این رقم 5/3 میلیون نفر به‌جز خودروهای کامیون بوده‌اند.

مدیرعامل مناطق آزاد ماکو با اشاره به میزان تخت‌خواب در منطقه آزاد ماکو گفت: جمعاً در هتل‌های این منطقه 500 تخت وجود دارد که در 3 هتل است و این هتل‌ها 4ستاره و 5 ستاره هستند که امیدواریم با اتمام پروژه‌های پیش‌رو بتوانیم از سال 98 سهم گردشگر را در این منطقه افزایش دهیم.

فروزان تصریح کرد: منطقه آزاد ماکو دارای 9 رودخانه و 6 سد است و سد هفتم نیز در حال احداث است که جمعاً‌1400 میلیارد تومان منابع به آن تخصیص داده شده است گفتنی است که روخانه ارس از نظر تولید شیلات در رودخانه‌ها رتبه اول را به خود اختصاص داده. این در حالی است که برای تولید خاویار در این منطقه بیش از 300 هکتار زمین توسط بخش خصوصی اختصاص داده شده و در این راستا اقدامات مؤثر دیگری در حال انجام است.

وی در توضیح شرایط فرودگاه منطقه آزاد ماکو بیان کرد: در حال حاضر هفته‌ای 5 پرواز به منطقه آزاد ماکو صورت می‌گیرد که با نصب دستگاه‌ها در فرودگاه امکان توسعه پروازها از سال آینده فراهم خواهد شد و با اتمام خدمات زیربنایی و روبنایی این فرودگاه تا آخر فروردین ماه سال آینده به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود.

مدیرعامل مناطق آزاد ماکو در خصوص تأثیر افزایش عوارض خروج از کشور بر گردشگری گفت: افزایش عوارض برای بومیان مناطق قطعاً تأثیر منفی خواهد داشت زیرا در 9 ماهه سال جاری بیش از 700 هزار نفر از کشور خارج شده‌اند که سهم ترکیه 38 میلیون گردشگر خارجی بوده و سهم مربوط به ایران تنها 4 میلیون گردشگر بوده است.

فروزان تصریح کرد: سهم کالای همراه مسافر در سال گذشته 10 میلیون دلار بوده و این در حالی است که منطقه آزاد ماکو هیچ سرمایه‌گذاری مشترک و مشخصی با سایر کشورها در حال حاضر ندارد و تا زمانی‌که مشکلات مناطق آزاد و کمبودها در این منطقه حل نشود نمی‌توانیم با کشوری مثل ترکیه رقابت کنیم زیرا هنوز مشکلات بانکی حل نشده و نتوانسته‌ایم سرمایه‌گذاری‌های مشترک چندانی داشته باشیم.

وی در توضیح میزان سرمایه‌گذاری در بزرگراه‌های مناطق آزاد ماکو گفت: در بخش نیروگاهی 7 هزار مگاوات سرمایه‌گذاری داشته‌ایم و قابل ذکر است که از 58 کیلومتر بزرگراه 20 کیلومتر آسفالت، 20 کیلومتر دیگر در دست احداث و مابقی تا سال آینده به اتمام خواهد رسید. این در حالی است که 38 کیلومتر کمربندی منطقه آزاد ماکو به اتمام رسیده و تنها آسفالته کردن آن و بهره‌برداری از آن باقی مانده که تا اردیبهشت سال آینده محقق خواهد شد.

مدیرعامل مناطق آزاد ماکو در خصوص شرایط پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو گفت: پایانه صادراتی مربوط به این منطقه پیشرفت خوبی داشته که بر صادرات مواد اولیه از 20 تن به 40 تن افزایش داشته است.

فروزان در توضیح شرایط میراث فرهنگی در مناطق آزاد ماکو گفت: بهبود شرایط میراث فرهنگی در منطقه آزاد ماکو 30 تا 40 درصد افزایش یافته و در تلاش هستیم تا سال 2020 به کیفیت مطلوبی برای به ثبت رساندن منطقه آزاد ماکو در جهان باشیم.

وی یادآور شد در بخش راه‌آهن و ترانزیت هنوز اقدامی در منطقه آزاد ماکو صورت نگرفته و در تلاش هستیم تا این بخش را نیز به خطوط ریلی متصل کنیم.

مدیرعامل مناطق آزاد ماکو با اشاره به سهم بالای منطقه آزاد ماکو در سال اقتصاد مقاومتی یادآور شد: در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال تلاش کرده‌ایم تا سهم بیکاری را در این منطقه از 12 درصد به 8 درصد برسانیم و افراد شاغل سال 92 از 400 نفر در سال جاری به 2500 نفر افزایش یافته‌اند و این در حالی است که 86 واحد صنعتی در این منطقه وجود دارد و 24 واحد تولیدی دیگر نیز در دست احداث است و شایان ذکر است که این منطقه دارای 3 شهرک صنعتی نیز است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *