رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تاریخ مصرف سیاست های درمانی گذشته است/ پزشکان ایرانی علم روز دنیا را آموزش دیده اند

8:01 - 26 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۴۷۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی آموزش پزشکی گفت: بهره مندی از پژوهش‌های به روز پزشکی در سیاست گذاری‌های درمانی، کیفیت خدمات درمانی و رضایت مردم از عملکرد بیمارستان‌های دولتی را افزایش خواهد داد.

تاریخ مصرف سیاست های درمانی گذشته استشهرام یزدانی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، پژوهش در حوزه آموزش پزشکی در سطح وسیعی انجام می‌شود، اما جایگاه قابل قبولی برای حمایت‌های مادی و معنوی در زمینه اعطای گرند‌های پژوهشی، توانمند سازی آموزش و نظارت در کشور پیدا نکرده است. بنابرین مرکز مطالعات راهبردی آموزش پزشکی در یک ساختار از پیش تعیین شده در وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی، زنجیره ارتباطی میان پژوهشگر و تصمیم گیرنده را ایجاد می‌کند تا نقش کاربردی پژوهش‌ها محقق شود.

وی افزود: در حال حاضر پژوهش‌های فوق العاده‌ای در کشور انجام شده است، اما متأسفانه این علم از عرصه اجرایی سیاست گذاری‌ها محروم مانده است بنابراین باید فاصله بین پژوهش‌ها و سیاست گذاران به منظور کارایی علم نوین کاهش یافته و سیاست‌های اجرایی را در قالب پیشرفت‌های علمی، به روز کنیم. عملکرد مستقلانه پژوهشگران و تصمیم‌های زود هنگام سیاست گذاران نیاز به مدیریت دارد تا عملکرد بهتری داشته باشیم.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: به منظور ایجاد ارتباطی علمی برای سیاست گذاری‌ها، باید شواهد و پژوهش مورد نیاز شناسایی شده و در قالب گرند‌های پژوهشی تبدیل به دانشی شود که سیاست گذار برای تبیین قانون به آن احتیاج داشته و در نهایت مورد پردازش وفرآوری قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: سیاست‌های مربوط به بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در مراجع مختلف سیاست گذاری همچون شورای عالی و برنامه ریزی، شورای عالی گسترش، شورای آموزش پیش تخصصی، کمیسیون آموزش عالی و کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرهنگستان علوم پزشکی و شورای عالی انقلاب انجام می‌شود، اما درصد علمی بودن سیاست‌های تبیین شده مشخص نیست در حالی که کلیه مباحث و نتایج اتخاذ شده باید از لحاظ علمی قابل دفاع بوده و تائیدیه پژوهش داشته باشد.

یزدانی در خصوص انتقاد به سطح علمی پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌های دولتی اذعان داشت: پزشکان ایرانی بسیاری از آموزش‌های نظام پرشکی در دنیا را تجربه کرده اند و به جرأت می‌توان گفت در زمینه نظام آموزشی در سطح بالایی از علم قرار داریم که آمار جذب پزشکان توسط کشور‌های خارجی و کسب جوایز متعدد علمی و بین المللی دلیل محکمی برای این امر است. با این وجود منکر لزوم ارتقای کیفیت آموزش و ارائه خدمات نیستیم و باید بر مبنای ارتقای کیفیت دانشی اقدام شود.  

وی در پایان افزوذ: در حال حاضراصلاحات متعددی در حیطه آموزش صورت گرفته و اقدامات طرح تحول آموزش از طریق وزارت بهداشت پیگیری می‌شود. با بهره مندی از پژوهش‌های نوین در علم پزشکی و ایجاد تناسب در سیاست گذاری‌های درمانی می‌توان میزان رضایت مردم و کیفیت خدمات را افزایش داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *