پیشنهاد پرداخت پول و گرفتن نقش از دفاتر سینمایی به رامتین خداپناهی/دقیقه نود نقشم را گرفتند

12:00 - 26 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۴۶۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: به دفعات متعدد در شروع و اواسط کارم از طریق دفاتر معتبر سینمایی به بنده پیشنهاد داده شد که در فیلم سرمایه گذاری کنم و نقش بازی کنم.

رامتین خدا پناهی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره فعالیت های خود در عرصه هنر گفت: دو کار سینمایی پیشنهاد شده است که به دلیل فیلمبرداری در خارج از شهر تهران نتوانستم حضور داشته باشم. دو سریال هم پیشنهاد شده است که هنوز قرارداد نبسته ام.

وی به شرایط عجیب مدارک بازیگری و مشکلاتی که به عنوان مدرس دانشگاه در این عرصه تجربه کرده است اشاره و اظهار کرد: در همه دنیا مدارس معتبر بازیگری وجود دارد که معتبرتر از دانشگاه است. سیستم دانشگاهی و آموزشی ما در هنر با مشکل مواجه است. اولا رشته بازیگری نیاز به درجات عالی دکترا ندارد و چنین چیزی در دنیا نداریم بلکه یک گواهینامه علمی برای تدریس داریم اما در ایران متاسفانه این فکر وجود دارد که مدرس رشته بازیگری باید حتما مدرک دکترا داشته باشد، این تصمیم گیری در محیط دانشگاهی بسیاری از اساتید بدون مدرک فوق لیسانس و دکترا را که واجد شرایط تدریس هستند و اندوخته بسیار دارند از ورود به دانشگاه بازداشته است.

این بازیگر ادامه داد: حمید سمندریان به عنوان یکی از برجسته ترین اساتید رشته کارگردانی و بازیگری مدرک لیسانس از کشور آلمان داشت، دکتر رکن الدین خسروی استاد بنده مدرک دوره آموزشی از لندن داشت و به عنوان یکی از برجسته ترین کارگردانان علمی کشور بود اما در حال حاضر همه به سمت مدرک گرایی رفته اند و صرفا به داشتن مدرک از هر کجا که شد اکتفا می کنند و اجازه دارند که تدریس کنند از سوی دیگر فردی که فوق لیسانس و سه لیسانس دارد اجازه تدریس ندارد.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که تدریس ربطی به مدرک ندارد بلکه باید سابقه پژوهش و تحقیق در فرد را مد نظر قرار داد. این مسئله باید اصلاح شود و بچه های مشتاق به فراگیری علم بازیگری و کارگردانی باید دوره های آموزش را بگذرانند. کسی که از طریق کار تجربی وارد بازیگری شده مانند نوازنده های سر چهار راه است که ممکن است بسیار زیبا بنوازد اما علمش را ندارد در نتیجه فقط می تواند همان یک قطعه را بنوازد. علاقمندان برای این که به عرصه بین المللی ورود پیدا کنند باید واقف به علم بازیگری شوند.

خداپناهی به وجود رابطه برای دریافت نقش ها و تجربه شخصی خود در این زمینه اشاره و بیان کرد: این مسئله بسیار رواج دارد، باید ارتباطات و لابی داشته باشید و تقسیم نقش ها براساس توانمندی ها نیست بلکه محفلی است. به دفعات متعدد در شروع و اواسط کارم از طریق دفاتر معتبر سینمایی به بنده پیشنهاد داده شد که در فیلم  سرمایه گذاری کنم و نقش بازی کنم.

وی با اشاره به ناراحتی که در عرصه بازیگری در موضوع نقش داده شده و پس گرفتن آن برایش اتفاق افتاده افزود: بازی در یک اثر به من پیشنهاد شد، حتی تست گریم دادم و قرارداد نوشتم اما در دقیقه نود نقش را از من گرفتند.

بازیگر "ارتفاع پست" با اشاره به نبود تناسب در دستمزدهای بازیگری که این روزها سر به فلک می زند توضیح داد: همه مردم باید در بهترین شکل ممکن زندگی کنند و درآمد خوب و بالا داشته باشند، فیلمی که فروش 20 میلیاردی دارد حق بازیگرش است که دستمزد بالا بگیرد، این مسئله در برابر رقم بازیکنان فوتبال ناچیز است اما معتقدم باید تناسب وجود داشته باشد که در وضعیت فعلی این مسئله وجود ندارد یعنی همه بازیگران چنین دستمزدهایی ندارند و در آمدشان پایین است.

وی افزود: مشکل دیگری که در بخش قراردادها وجود دارد این است که متاسفانه دستمزدها به موقع پرداخت نمی شود حتی با گذشت 9 ماه نیز تصفیه نمی شود.

خداپناهی ادامه داد: بنده ممکن است کار دیگر یا در آمدزایی از راه دیگر داشته باشم و زندگی خود را بگذرانم اما هنرمندانی که تنها منبع درآمدشان بازیگری است چه کار باید بکنند، کرایه خانه و هزینه روزانه آن ها چگونه تامین می شود. بازیگر با سابقه 20 ساله در هنگام قرارداد برای یک اثر مبلغ 14 میلیون در خواست می کند اما از تهیه کننده جواب نداریم می شنود اما همان تهیه کننده برای بازیگری که آش دهان سوزی نیست در همان نقش 100 میلیون پرداخت می کند. این تفاوت ها باعث بی عدالتی در موضوع دستمزد بازیگران شده و به عرصه بازیگری ضربه می زند.

وی خاطرنشان کرد: باید به هنرمندانی که تحصیلات، سابقه و توانمندی این کار را دارند فرصت داده شود. بالغ بر 60 تا 70 درصد از هنرمندان ما بیکار هستند اما یک عده خاصی کمتر از ده نفر در همه آثار حضور دارند. امیدوارم عرصه هنر و بازیگری از انحصار عده ای خاص خارج شود و در سال های پیش رو هنرمندانی که سال ها زحمت کشیدند به عرصه حرفه ای بازگردند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *