نحوه امحاء زباله‌های عفونی بعد از زلزله کرمانشاه/ تخریب کامل زیرساخت‌های شهری بعد از زمین لرزه

6:30 - 27 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۳۱۸
شهردار سرپل ذهاب کرمانشاه در رابطه با نحوه امحاء زباله‌های عفونی بعد از زمین لررزه ۷.۳ ریشتری کرمانشاه توضیحاتی را ارائه کرد.

زلزله صابر حیدری در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه گفت: بعد از زمین لرزه ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه به این خاطر که کانون زلزله منطقه "ازگله" سرپل ذهاب بود، شاهد تخریب قابل توجهی در شهر بودیم.

وی افزود: کار ما در شهرداری کرمانشاه پس از زمین لرزه دشوار شد، زیرا لازم بود خدماتی که پیش از این در شهر به شهروندان ارائه می‌کردیم را چند برابر کنیم.

شهردار سرپل ذهاب کرمانشاه با اشاره به بازگشت شرایط در سر پل ذهاب به حالت پایدار اظهارکرد: وضعیت در سرپل ذهاب به حالت پایدار در آمده و خوشبختانه از شرایط بحرانی روز‌های اولیه خارج شده ایم.

حیدری در رابطه با حاشیه‌های مطرح شده پیرامون انباشت زباله در کنار چادر‌های شهروندان زلزله زده سرپل ذهاب تصریح کرد: تولید زباله اکنون به طور ساعتی انجام می‌شود و نیرو‌های پاکبان ما تمام تلاش خود را می‌کنند تا کار نظافت شهر را به خوبی انجام دهند.

وی با ارائه آماری از میزان زباله‌هایی که طی یک روز در سرپل ذهاب تولید می‌شود خاطرنشان کرد: روزانه بیش از ۱۰۰ تن زباله تولیدی در سرپل ذهاب جمع آوری می‌شود و این میزان قابل توجه است.

شهردار سرپل ذهاب کرمانشاه از استقرار ۶۰۰ سطل زباله در شهر سرپل ذهاب خبرداد و اذعان کرد: ۶۰۰ سطل زباله هزار و ۱۰۰ لیتری بعد از زمین لرزه در نقاط مختلف شهر نصب شد تا شهروندان بتوانند زباله‌های خود را در درون سطل‌های زباله قرار دهند.

حیدری در خصوص حضور نیرو‌های خدمات شهری برخی از استان‌های کشور در سرپل ذهاب بعد از زمین لرزه ۷.۳ ریشتری بیان کرد: در روز‌های ابتدایی زلزله که وضعیت نظافت شهر بسیار وخیم بود، نیرو‌های پاکبان و خدمات شهری از برخی از استان‌های کشور به سرپل ذهاب آمدند تا در کنار نیرو‌های ما، کار نظافت شهر را انجام دهند.

وی افزود: در حال حاضر اکثر نیرو‌های خدمات شهری استان‌های دیگر کرمانشاه را ترک کرده اند و کار نظافت شهر اکنون در دست نیرو‌های پاکبان سرپل ذهاب است.

شهردار سرپل ذهاب کرمانشاه با اشاره به حضور گسترده نیرو‌های شهرداری تهران در منطقه سرپل ذهاب گفت: بعد از زلزله کرمانشاه، تعداد قابل توجهی نیرو از شهرداری تهران وارد منطقه سرپل ذهاب شدند و کمک‌های قابل توجهی از سوی این نیرو‌ها به مجموعه شهرداری سرپل ذهاب ارائه شد.

حیدری ادامه داد: نظافت شهر در روز‌های ابتدایی که حجم قابل توجهی از کمک‌های شهروندان سایر استان‌ها به سرپل ذهاب می‌رسید کار دشواری بود و بدون شک نیرو‌های ما به تنهایی قادر به انجام تمام مسئولیت‌ها نبودند.

وی در رابطه با حضور نیرو‌های سازمان آتش نشانی تهران در منطقه سرپل ذهاب اظهارکرد: نیرو‌های سازمان آتش نشانی تهران در کنار آتش نشان‌های برخی دیگر از استان‌ها در منطقه سرپل ذهاب حضور پیدا کردند و با کمک آن‌ها موفق شدیم در برخی از موارد که نیاز به خودرو‌های سنگین بود، فعالیت‌های شهر را پیش ببریم.

شهردار سرپل ذهاب در رابطه با چگونگی دفن زباله تصریح کرد: به این خاطر که هنوز تعداد قابل توجهی از خانواده‌های زلزله زده سرپل ذهاب در چادر زندگی می‌کنند، جمع آوری سریع زباله‌های آن‌ها به منظور جلوگیری از شیوع انواع بیماری‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بود و ما پس از جمع آوری زباله ها، آن‌ها را به مکانی ویژه که پیش‌تر نیز برای دفن زباله اختصاص داده شده بود، منتقل می‌کنیم.

حیدری در خصوص نحوه امحاء زباله‌های عفونی و بیمارستانی در سرپل ذهاب اظهارکرد: با توجه به خطرات زباله‌های عفونی باید در نحوه امحاء آن‌ها توجه ویژه‌ای می‌شد و پس از زلزله کرمانشاه و درست زمانی که مراجعت‌ها به بیمارستان افزایش یافت، نسبت به امحاء زباله‌های بیمارستانی حساسیت‌ها افزایش یافت.

وی ادامه داد: زباله‌های عفونی سرپل ذهاب برای امحاء به قصر شیرین منتقل شده و در آنجا مخازن خاصی برای زباله‌های عفونی در نظر گرفته شده است.

شهردار سرپل ذهاب کرمانشاه با اشاره به تلف شدن تعداد قابل توجهی دام پس از زمین لرزه کرمانشاه تصریح کرد: پس از زمین لرزه کرمانشاه مشاهده شد که تعداد قابل توجهی دام در زیر آوار تلف شده اند. آن زمان از سازمان دامپزشکی درخواست شد که در محل حاضر شده و سم پاشی‌های لازم را انجام دهد.

حیدری افزود: خوشبختانه در کمترین زمان ممکن، کار سم پاشی در مناطقی که وجود دام زیر آوار آن‌ها گزارش می‌شد انجام شد و در این رابطه با مشکل مواجه نیستیم.

وی با بیان اینکه " در سرپل ذهاب با مشکل جانوران موذی مواجه نیستیم" خاطرنشان کرد: پیش از زمین لرزه سرپل ذهاب با مشکل جانوران موذی و به خصوص موش مواجه نبودیم و پس از زلزله نیز در پی بررسی‌های صورت گرفته، گزارشی از وجود جانوران موذی در آوار‌ها ارائه نشده است.

شهردار سرپل ذهاب کرمانشاه از تخریب بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های مرتبط با شهرداری خبرداد و اذعان کرد: متاسفانه پس از زمین لرزه کرمانشاه، بسیاری از زیرساخت‌های ما در شهر آسیب دیده و در این رابطه به شدت با مشکل مواجه هستیم.

حیدری ادامه داد: برخی از پروژه‌های نیمه تمام مانده ما در شهر آسیب جدی دیده و برای بازسازی آن‌ها نیازمند دریافت اعتبارات جدید هستیم.

وی در خصوص وضعیت فضای سبز سرپل ذهاب پس از زمین لرزه کرمانشاه بیان کرد: مردم سرپل ذهاب پس از زلزله به فضای سبز پناه بردند و بسیاری از آن‌ها چادر‌های خود را در چمن‌های شهر برپا کردند. روشن کردن آتش در فضای سبز بار‌ها گزارش شده و در کنار آن، تردد در چمن‌ها نیز سبب نابودی آن‌ها شده است.

شهردار سرپل ذهاب کرمانشاه افزود: تعداد قابل توجهی درخت نیز در سرپل ذهاب آسیب دیده اند و حتی مشاهده شده که تعدادی درخت به طور کامل از ریشه خارج شده اند که باید نسبت به جایگزین کردن برای آن‌ها اقدام شود.

حیدری از تخریب قابل توجه ساختمان شهرداری سرپل ذهاب خبرداد و تصریح کرد: پس از زلزله کرمانشاه، ساختمان شهرداری سرپل ذهاب آسیب جدی دید ضمن اینکه کارخانه سنگ و ماسه شهرداری و کشتارگاه شهر که در اختیار شهرداری تهران بود به طور کامل تخریب شده است.

وی با بیان اینکه " شهرداری سرپل ذهاب به پیمانکاران زیادی مقروض است" گفت: از زمان گذشته مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به پیمانکاران مقروض بودیم و اکنون باید مبالغی را بابت پروژه‌هایی پرداخت کنیم که بخشی از آن‌ها به طور کامل تخریب شده اند.

شهردار سرپل ذهاب کرمانشاه از به تاخیر افتادن حقوق کارکنان شهرداری سرپل ذهاب خبرداد و تصریح کرد: بعد از زلزله برای انجام امور مختلف شهر با مشکلات مالی مواجه بوده ایم و به همین خاطر نیز تاکنون موفق به پرداخت حقوق کارکنان شهرداری سرپل ذهاب نشده ایم.

حیدری در خصوص فعالیت‌های اعضای شورای شهر سرپل ذهاب به منظور اختصاص اعتبارات ویژه به شهرداری خاطرنشان کرد: شورای شهر سرپل ذهاب در قالب طرح‌های یک فوریتی نسبت به ارائه کمک به شهرداری اقدام کرده است، اما هنوز مبالغی از این محل به شهرداری سرپل ذهاب اختصاص پیدا نکرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *